In dit geval is een verzet te licht wanneer je niet genoeg snelheid kunt ontwikkelen waardoor je omvalt. Bijvoorbeeld bij 3 tandjes voor en 421 tandjes achter.
Bergverzet? Vraag van een dame/leek
-
- Forum-lid
- Berichten: 815
- Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40
Die onzin dus......remmiedepemmie schreef: ↑03 jul 2019 23:20In dit geval is een verzet te licht wanneer je niet genoeg snelheid kunt ontwikkelen waardoor je omvalt. Bijvoorbeeld bij 3 tandjes voor en 421 tandjes achter.
-
- Forum-lid
- Berichten: 815
- Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40
Tja. Jij stelt de vraag.Jans schreef: ↑04 jul 2019 08:16Die onzin dus......remmiedepemmie schreef: ↑03 jul 2019 23:20In dit geval is een verzet te licht wanneer je niet genoeg snelheid kunt ontwikkelen waardoor je omvalt. Bijvoorbeeld bij 3 tandjes voor en 421 tandjes achter.
Wat bedoeld wordt is dat onder een bepaald vermogen de snelheid te laag wordt om overeind te blijven. Een lichter verzet is niet een middel om meer vermogen te leveren, het is een middel om het vermogen anders te leveren. Maar je moet dat minimum aan vermogen wel kunnen leveren.
Over het algemeen blijft de trapfrequentie gelijk, en neemt bij een lichter verzet het vermogen af. Vermogen is immers kracht maal arbeid. De doelstelling van het hele verhaal is dat een lichter verzet geen vervanging voor training is, het is een hulpmiddel. Je hebt bij een heel licht verzet meer stuurvaardigheid nodig.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Wat een onzin over die stuurvaardigheid, iedere MTB wordt tegenwoordig geleverd met een verzet als 32x50 en ik zie die MTBers niet omvallen op een asfalt klim.
Verzet moet gewoon passend zijn en we trappen nu eenmaal niet allemaal 5 Watt per kg op omslag.
Verzet moet gewoon passend zijn en we trappen nu eenmaal niet allemaal 5 Watt per kg op omslag.
Een zoveelste topic dat gekaapt wordt om de eigen kennis te etaleren.
Daar heeft de topicstarter idd helemaal niets aan.
#mytwocents
Ik ga volgende week de Tourmalet op. Ik weeg 84 kg (heb m'n winterkilo's er niet afgekregen...) en heb de fietsenmaker een 32 cassette met derailleur exetender laten monteren. Ik heb snel last van m'n knie als ik té zware verzetten trap. Liever draaien als een molentje en die klotecol (grapje) opraken dan elke twee kilometer te moeten stoppen.
@Remmiedepemmie, als je het vanaf het begin gelezen had dan stelt er iemand dat je met een te licht verzet omvalt. Daarna komt er vooral onzin als ik een opmerking maak waarin ik zeg dat ik daar niet echt in geloof. Je "technische verhaal" gaat daar helemaal niet meer over.
Dank jullie allen voor de vele (!) reacties. Waar deels gesproken wordt over voor mij totaal onbekende termen, maar ik leer
Intussen heb ik iets in de buurt op het oog in mijn maat (54) . Giant Defy. Shimano Sora 3x9
Ik ook kan een zeer luxe fiets (bianchi) lenen, alleen is deze 56 dus wil ik aan de fietsenmaker willen vragen of deze eventueel met zadel en stuurpen juist afgesteld kan worden voor mij.
Intussen heb ik iets in de buurt op het oog in mijn maat (54) . Giant Defy. Shimano Sora 3x9
Ik ook kan een zeer luxe fiets (bianchi) lenen, alleen is deze 56 dus wil ik aan de fietsenmaker willen vragen of deze eventueel met zadel en stuurpen juist afgesteld kan worden voor mij.
54 of 56 zijn de centimeters van de lengte van de zitbuis. Kan ook nog eens op tig manieren gemeten worden en dan, om je helemaal tureluurs te maken: er is geen maatsysteem waaruit jij je maat kunt halen. Een van de vele mythes in de fietswereld en nogal hardnekkig ook. Passen en proefrijden en misschien dan andere stuurpen, zadelpen, compact stuur enz.