Carbonscan na aanrijding ?
Vandaag achteraan aangereden op de snelweg met mijn Canyon Endurance CF SL op de fietsendrager.
Op het eerste zicht geen zichtbare schade aan het frame, maar toch vertrouw ik het niet helemaal (carbon frame).
De fietsendrager zelf, Thule Euroclassic, is een vrij stevig type en was compleet stuk dus veronderstel dat de fiets ook wel geraakt is..
Beide wielen hebben een lichte slag (Zipp Course 30 disc), maar dit valt misschien wel te maken. Of gaan die nadien sneller terug een slag vertonen ?
Iemand ervaring met dit soort situatie ? Er is al aangeraden een carbonscan te laten doen, maar die kosten zouden vrij hoog liggen. Geen idee of de verzekering dit zou soort onderzoekskosten zou dekken, heb de vraag uitgezet bij mijn makelaar.
Op het eerste zicht geen zichtbare schade aan het frame, maar toch vertrouw ik het niet helemaal (carbon frame).
De fietsendrager zelf, Thule Euroclassic, is een vrij stevig type en was compleet stuk dus veronderstel dat de fiets ook wel geraakt is..
Beide wielen hebben een lichte slag (Zipp Course 30 disc), maar dit valt misschien wel te maken. Of gaan die nadien sneller terug een slag vertonen ?
Iemand ervaring met dit soort situatie ? Er is al aangeraden een carbonscan te laten doen, maar die kosten zouden vrij hoog liggen. Geen idee of de verzekering dit zou soort onderzoekskosten zou dekken, heb de vraag uitgezet bij mijn makelaar.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1070
- Lid geworden op: 16 okt 2013 21:44
- Locatie: Alphen aan de Rijn
Door een ander zn schuld zijn jou wielen nu stuk. Nieuwe claimen dus. Niet laten maken. Een slag ik vaak het begin van het eind. En als over een half jaar toch je velg scheurt. Kan je niet meer claimen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik zou starten met alles claimen. Als er een slag in je wielen zit na een aanrijding heeft je fiets best een tik gehad. Net wat Daniel zegt over een half jaar krijg je niets meer.
Zaten de wielen er na de aanrijding ook scheef in?
Zaten de wielen er na de aanrijding ook scheef in?
Ik zou inderdaad alles claimen, inclusief het laten scannen van frame en velgen. Na een klap kan carbon op een later moment zomaar opeens alsnog breken, en dat is een stevig risico !
Sensa Romagna Comp Shiny 2017 + Garmin Edge 830 + Strava Summit
Vandaag heeft mijn FM de fiets gecontroleerd, hij bevestigde dat beide wielen inderdaad een slag vertonen. Achterwiel vrij beperkt, maar voorwiel zowel zijdelings als in de hoogte.
Ook merkte hij wat zaken op aan frame en zadelpen die zeker moeten gecontroleerd worden.
Carbonscan zou een optie zijn maar volgens een telefonisch geraadpleegde firma zouden ze alles moeten scannen (frame / zadelpen / stuur / voorvoork), aangezien er geen duidelijke plaats van impact is.
Advies was dan ook om Canyon eerst te contacteren om na te gaan of zij een volledig onderzoek kunnen doen.
Zij zijn beter in staat om de hoge kostprijs van meerdere scans af te wegen tov de prijs van de onderdelen.
Daar maak ik morgen werk van.
Timing kon wel niet slechter zijn, had deze en volgende week net wat meer tijd om te fietsen.
Misschien toch maar eens kijken voor een extra fiets die daarna kan dienst doen als rollen- of slecht weer fiets.
Ook merkte hij wat zaken op aan frame en zadelpen die zeker moeten gecontroleerd worden.
Carbonscan zou een optie zijn maar volgens een telefonisch geraadpleegde firma zouden ze alles moeten scannen (frame / zadelpen / stuur / voorvoork), aangezien er geen duidelijke plaats van impact is.
Advies was dan ook om Canyon eerst te contacteren om na te gaan of zij een volledig onderzoek kunnen doen.
Zij zijn beter in staat om de hoge kostprijs van meerdere scans af te wegen tov de prijs van de onderdelen.
Daar maak ik morgen werk van.
Timing kon wel niet slechter zijn, had deze en volgende week net wat meer tijd om te fietsen.
Misschien toch maar eens kijken voor een extra fiets die daarna kan dienst doen als rollen- of slecht weer fiets.
Het scannen (rx?) is bijzonder duur. Meestal evenaart of overtreft het de prijs van een nieuw frame. Een expert, die de schade komt begroten, geeft eerder een raming van de restwaarde tov. de nieuwwaarde en stellen een 'total loss vergoeding' vast.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1486
- Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25
Ja ja een maatschappij oplichten is OK, maar een particulier niet...
Je hebt een gaatje in je hoofd
Je hebt een gaatje in je hoofd