easton circuit
Op mijn De Rosa Avant heb ik easton circuit wielen. Vorig jaar, na 30.000 km zei mijn FM dat ze vervangen moesten worden omdat ik er anders doorheen zou zakken. Ik zag dat toen nog niet zo zitten. Nu, na 40.000km door weer wind, ook 's winters, gereden te hebben vraag ik me af hoelang de levensduur van zo'n set wielen nu eigenlijk is.
-
- Forum-lid
Als je er al 40.000 km mee gereden hebt, is hij al lang meegegaan. Als je fm al 10k km eerder zei dat je ze best kon vervangen, zou ik dat ook maar doen . Waarom niet nog een setje aston circuits ?
Als je FM heeft gezegd dat ze vervangen moeten worden omdat de naven op zijn, kan ik snappen. Maar zou je opeens door je wielen heen zakken ? Wat een kolder. Of wil ie gewoon een setje verkopen. Tenzij je opeen 50 kg bent aangekomen maar dat zal wel meevallen als de 40.000 km hebt gefietst. Bovendien kunnen circuit tot 150 kg gewicht aan. Conclusie: FM is op verkoopcursus geweest. En dan heeft ie wss niet eens goed opgelet.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Rikkert schreef:Als je FM heeft gezegd dat ze vervangen moeten worden omdat de naven op zijn, kan ik snappen. Maar zou je opeens door je wielen heen zakken ? Wat een kolder. Of wil ie gewoon een setje verkopen. Tenzij je opeen 50 kg bent aangekomen maar dat zal wel meevallen als de 40.000 km hebt gefietst. Bovendien kunnen circuit tot 150 kg gewicht aan. Conclusie: FM is op verkoopcursus geweest. En dan heeft ie wss niet eens goed opgelet.
Dat idee had ik een jaar geleden ook al. Daarom ben ik gewoon doorgefietst en intussen 10.00km verder. Maar ik heb geen idee hoelang dit soort wielen meegaan als ze dagelijks in alle omstandigheden woon-werkverkeer 60 km per dag moetenoverbruggen.
Als je velgen ingesleten zijn zak je er toch echt een keer doorheen.
Ik heb ook wel eens te lang doorgereden met de dunne ( te ver ingesleten) velgen. In een afdaling moest ik plots vol remmen en gingen de blokjes vervolgens dwars door de velg heen. Je snapt wel dat je daarbij niet overeind blijft.
Jan
van tuyl schreef:de circuits hebben toch slijtage indicatoren op de velg zitten?
als deze er nog gewoon zitten, kan je ze nog gewoon gebruiken, anders zou ik toch wel een nieuw setje kopen
Ik zie geen slijtage-indicatoren, gewoon een blanke velg. Maar misschien kijk ik niet goed of weet ik niet waar ik op moet letten.
Ik las ooit ergens een manier om te meten hoe dik/dun je velgbed nog is met behulp van twee spaken (of ijzerdraad met bekende dikte), spaken tegen de velg drukken en dan de dikte meten. Alleen weet ik ook niet meer wat de minimale veilige dikte was.. :p
mpol schreef:Je kunt gewoon met je vingers voelen over de velgrand. Voel je een kuiltje in het remvlak dan is er slijtage.
Als ik ze dan toch ga vervangen denk ik aan Fulcrum 3 of Marchisio sfera. Over fulcrum is hier genoeg te vinden, over de sfera's niet. Belangrijk voor mij is, behalve de kwaliteit omdat ze dagelijks 60 km door weer en wind moeten, vooral ook het gemak van een band verwisselen. Bij de circuits ging dat redelijk vlot, maar die hebben het nadeel van de body die nogal eens vervangen moet worden.