Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cannondale

cva
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 mei 2010 08:55

cva 16 jul 2019 09:54

daniel1975 schreef: 16 jul 2019 08:54 en de onnozele 10 zijn echt een misser.
iedereen heeft het graag over die idiote 10, maar 53/11 en 48/10 is exact hetzelfde. Met name aan 90rpm rijd je 57.5km/u
je ontwikkelt gewoon meer 'range' met die 12 speed.
https://www.sram.com/en/life/stories/x-range-gearing
en je het is duur :roll: dat was di2 ook toen hij uitkwam

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13734
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 jul 2019 12:19

Ja maar op de 10 heb je veel meer weerstand en je rijd constant een tandje kleiner wat ook meer slijtage geeft. Waarom denk je dat tijdrijders met 58 voor rijden niet om 58/11 te rijden.

de gewone kettingbladen zijn er dus nu een cassettes zonder 10 en met een 18 erin voor de 11/26 en 11/28 en de AXS krijgt weinig commentaar meer. (alleen cassettes zonder 10 gaan ze niet maken)

Kijk maar eens op het MTB forum hoeveel er niet een eagle cassette in 1500km naar de vaantje rijden om ze "dom"met een 30 of 32 voor gaan rijden. zo,n 10, 11 of 12 tands houd het niet zo lang.

Het duur gaat nog wel een upgrade kit AXS is niet duurder dan een red etap twee jaar geleden die waren toen ook 1850 euro. dat argument is er niet.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1766
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 16 jul 2019 12:38

wasbeer2006 schreef: 16 jul 2019 12:19 Ja maar op de 10 heb je veel meer weerstand en je rijd constant een tandje kleiner wat ook meer slijtage geeft. Waarom denk je dat tijdrijders met 58 voor rijden niet om 58/11 te rijden.

de gewone kettingbladen zijn er dus nu een cassettes zonder 10 en met een 18 erin voor de 11/26 en 11/28 en de AXS krijgt weinig commentaar meer. (alleen cassettes zonder 10 gaan ze niet maken)

Kijk maar eens op het MTB forum hoeveel er niet een eagle cassette in 1500km naar de vaantje rijden om ze "dom"met een 30 of 32 voor gaan rijden. zo,n 10, 11 of 12 tands houd het niet zo lang.

Het duur gaat nog wel een upgrade kit AXS is niet duurder dan een red etap twee jaar geleden die waren toen ook 1850 euro. dat argument is er niet.
Knap als iemand in 1.500 km zijn cassette weet op te rijden. Zit nu op 8.800 km en ziet er nog steeds goed uit. Maar ik rij idd wel met een 36'er voor.
Maar kleiner slijt idd stuk sneller.
Of het "dom" is met 30'er of 32'er? in NL niet echt nodig, maar Alpen kan het best handig zijn. Maar dat is de prijs van vooruitgang (ipv 3x10 naar 1x12 oid).
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40090
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 jul 2019 13:42

wasbeer2006 schreef: 16 jul 2019 12:19 Het duur gaat nog wel een upgrade kit AXS is niet duurder dan een red etap twee jaar geleden die waren toen ook 1850 euro. dat argument is er niet.
Groot verschil (of ik moet het verkeerd begrepen hebben): Red Etap kon gecombineerd worden met elk 10-11 sp crankstel, cassette en 11sp ketting.
Nu moet je naar een speciale ketting, casette + body en (veel erger) naar speciale crankstellen. Dus ik snap niet goed waarom die upgrade zoveel voor een acceptabele prijs wordt aangeboden. Als je die samen met de bestaande Quarq had kunnen gebruiken zou ik er al heel anders tegenaan kijken.
Less is bore

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40090
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 jul 2019 03:54

Iemand die bovenstaande kan bevestigen cq tegenspreken?
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16876
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 jul 2019 06:42

5500 euro (bij Evans) voor een aluminium fietsje van 9kg :shock: .
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40090
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 jul 2019 07:53

Met slechts Force ipv Red....... De wereld wordt steeds gekker :(
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16876
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 jul 2019 08:21

Ik bekijk het positief. In vergelijking met dit is mijn gelugd stalen Tommasini met ongeveer hetzelfde gewicht (met Brooks Cambium) een koopje :P .
Campagnolo Ultra Dork

jbams
Forum-lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 17 jul 2019 08:38

Best jammer dat ze met de caad13 weer kiezen voor een 'best' comfortabele houding, ipv een echte racehouding. Er is al heel veel te kiezen voor wie endurance of iets vlottere endurance wil. Terwijl de echte racers voor 1500-2000 vrij schaars zijn.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13734
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 jul 2019 08:50

daniel1975 schreef: 17 jul 2019 03:54 Iemand die bovenstaande kan bevestigen cq tegenspreken?
Nou ik ben nog wat aan het uitzoeken...….
Ik denk namelijk dat campa 12 speed ook kan. Echter ook alleen nog de dure cassette en een spciale body :-)

De XD(R) body is ook helemaal niet zo erg dat is best een goed systeem. de body slijt niet in en zit mooi vast. Maar die kan je natuurlijk ook met 11 laten starten.
XDR is hetzelfde als XD echter, waar kennen we die van, 1,8(5)mm breder. Met een spacer kan je op een xdr body ook een xd cassette monteren.

Dan de ketting nog de road 12sp is anders dan de 12 sp eagle.
Ik heb het nog niet kunnen proberen, maar buiten de vorm van de schakels zou die echt anders zijn? Als iemand een XDR cassette kan opmeten in breedte, meet ik wel een XD cassette, dan kunnen we alvast kijken of de pitch gelijk is. (meten door het gat heen liggend op een vlakke ondergrond)

Ik ben met name ook geïnteresseerd omdat ik ook nog wel met de MTB op de weg rijd en een Eagle cassette niet zo,n lekker verloop heeft :-).

https://cyclingtips.com/2017/12/mixing- ... -doesnt-2/

Misschien een compatibility topic openen of is die er al??

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9057
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 17 jul 2019 09:50

jbams schreef: 17 jul 2019 08:38 Best jammer dat ze met de caad13 weer kiezen voor een 'best' comfortabele houding, ipv een echte racehouding. Er is al heel veel te kiezen voor wie endurance of iets vlottere endurance wil. Terwijl de echte racers voor 1500-2000 vrij schaars zijn.
Dat ligt toch aan je eigen lichaamsmaten en lenigheid,Tenslotte moeten je benen het doen.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

jbams
Forum-lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 17 jul 2019 10:36

nijkie schreef: 17 jul 2019 09:50
jbams schreef: 17 jul 2019 08:38 Best jammer dat ze met de caad13 weer kiezen voor een 'best' comfortabele houding, ipv een echte racehouding. Er is al heel veel te kiezen voor wie endurance of iets vlottere endurance wil. Terwijl de echte racers voor 1500-2000 vrij schaars zijn.
Dat ligt toch aan je eigen lichaamsmaten en lenigheid,Tenslotte moeten je benen het doen.
Je benen moeten het doen en lenigheid helpt, maar een fiets die sportiever is afgesteld helpt ook. Anders zou iedereen wel op een endurance fietsen.

Plaats reactie