overstap randonneur naar racefiets
ik rij momenteel voor alles wat geen dagdagelijkse boodschappen zijn en dus verder dan 4km op een net upgegrade randonneur.
Volstaat prima als "lastdier" om met bagage rond te trekken en met een betere en nieuwe 3 x 9 XT-groep schakelt die nu wel superscherp en is wat sneller geworden dan toen ik hem ooit kocht
28inch dubbelkamervelgen
dubbele suspensie, alu frame
voor: 48-36-26 tanden
achter: 11-13-15-17-20-23-26-30-34 tanden
huidige fietsgewicht: 21,0 kg
Mijn gewicht is 62, ouderdom 48, lengte 181cm, beenlengte 88.
Alleen weegt die dus 21kg en dat voel ik: zowel in kruissnelheid, max.snelheid als maximale lengte van mijn ritten. EN WIL ER DUS EEN RACEFIETS BIJ
omdat ik liefst niet in vlakkeland ga fietsen, ben ik er wel achter dat ik best cassette 11-30 of 11-32 kies.
NU KOMT DE GROTE VRAAG : WELKE KETTINGWIELEN VOORAAN ?
Op de zware randonneur zonder bagage rij ik plat meestal een verzet 36-20,
maar heb geen idee in welk VERZET zich dat ECHT IN REALITEIT VERTAALT OP KOERSFIETS die 11 tot 13kg lichter is en veeeel aerodynamischer en ook dunnnnere banden op beeeeetere wielen...
IEMAND VAN JULLIE DIE NAAST RACEFIETS OOK OP RANDONNEUR=TREKFIETS=HYBRIDE rijdt/reed en weet welke kettingwielen ik nodig heb? Moet ik een compact 50-34 afschrijven ten voordele van een triple of kan ik echt een veel zwaarder verzet draaien bij overstap naar racefiets???
Volstaat prima als "lastdier" om met bagage rond te trekken en met een betere en nieuwe 3 x 9 XT-groep schakelt die nu wel superscherp en is wat sneller geworden dan toen ik hem ooit kocht
28inch dubbelkamervelgen
dubbele suspensie, alu frame
voor: 48-36-26 tanden
achter: 11-13-15-17-20-23-26-30-34 tanden
huidige fietsgewicht: 21,0 kg
Mijn gewicht is 62, ouderdom 48, lengte 181cm, beenlengte 88.
Alleen weegt die dus 21kg en dat voel ik: zowel in kruissnelheid, max.snelheid als maximale lengte van mijn ritten. EN WIL ER DUS EEN RACEFIETS BIJ
omdat ik liefst niet in vlakkeland ga fietsen, ben ik er wel achter dat ik best cassette 11-30 of 11-32 kies.
NU KOMT DE GROTE VRAAG : WELKE KETTINGWIELEN VOORAAN ?
Op de zware randonneur zonder bagage rij ik plat meestal een verzet 36-20,
maar heb geen idee in welk VERZET zich dat ECHT IN REALITEIT VERTAALT OP KOERSFIETS die 11 tot 13kg lichter is en veeeel aerodynamischer en ook dunnnnere banden op beeeeetere wielen...
IEMAND VAN JULLIE DIE NAAST RACEFIETS OOK OP RANDONNEUR=TREKFIETS=HYBRIDE rijdt/reed en weet welke kettingwielen ik nodig heb? Moet ik een compact 50-34 afschrijven ten voordele van een triple of kan ik echt een veel zwaarder verzet draaien bij overstap naar racefiets???
Laatst gewijzigd door yogi0032 op 25 jul 2019 09:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik heb hetzelfde gedaan, naast een randonneur voor (verre) fietsvakanties op zeker moment een carbon racer erbij genomen.
Mbt verzet, een compact is prima, die kun je naar believen combineren met weg- of bergcassettes. Zelf rijd ik een 14-28 of 14-32 (combi) in de Alpjes. Mijn enige tip zou zijn om iigv een lange slag achterderaileur te kiezen, dan kunnen alle cassettes erop.
Verder is een verzet en je voorkeuren erg persoonlijk.
Mbt verzet, een compact is prima, die kun je naar believen combineren met weg- of bergcassettes. Zelf rijd ik een 14-28 of 14-32 (combi) in de Alpjes. Mijn enige tip zou zijn om iigv een lange slag achterderaileur te kiezen, dan kunnen alle cassettes erop.
Verder is een verzet en je voorkeuren erg persoonlijk.
Ga je een complete fiets kopen of ga je de fiets vanaf het kader zelf opbouwen? In het eerste geval moet je weten dat de standaard montage tegenwoordig een crankstel met 50/34t is. Uiteraard zijn er andere mogelijkheden, niet altijd eenvoudig te vinden en ook niet altijd passend. Wanneer een kleiner crankstel beter bij je vermogen past (en daar lijkt het op), dan is het essentieel dat je een fiets/frame koopt met een ronde zitbuis zonder vaste nok voor de voorderailleur. Dan is zelfs een mtb crankstel van 38/24t nog te combineren met de recente 11v racederailleurs. Triple cranks zijn er alleen nog van Shimano, Beste kwaliteit Tiagra.
Zie zonodig onderstaande link voor meer info en afbeeldingen.
Zie zonodig onderstaande link voor meer info en afbeeldingen.
Mijn randoneur weegt ongeveer 11 kg. Zonder bagage fiets is meestal op de 38/15 (1 op 2.53).
Voor deze randoneur had ik een veel zwaardere trekking fiets van rond de 20 kg. Daar reed ik meestal op de 32/14 (1 op 2,28)
Op mijn racefiets van 7,6 kg fiets ik meestal op de 50/19 (1 op 2.63).
Voor deze randoneur had ik een veel zwaardere trekking fiets van rond de 20 kg. Daar reed ik meestal op de 32/14 (1 op 2,28)
Op mijn racefiets van 7,6 kg fiets ik meestal op de 50/19 (1 op 2.63).
Live fast; die young. mijn blog
@Klimmer:
gezien ik zelf mijn hele drivetrain van mijn trekkingfiets vervangde, dacht ik eerst tweedehands iets te kopen voor het frame en de wielen en dan de rest er zelf op te bouwen. Maar na wat prijzen en fietsen vergelijken op tweedehandssites en met de prijs van een 105-set in mijn achterhoofd, ben ik veel goedkoper uit een volledige fiets te kopen waaraan ik het eerste jaar niet moet sleutelen/upgraden.
Het wordt dus een goede tweedehandsfiets. Alleen weet ik niet of ik plattewegs een 50 kan ronddraaien zonder te laag langs achter te hoeven schakelen, omdat ik enkel ervaring heb met huidige randonneur en helemaal niet weet hoeveel lichter een lichte racefiets loopt.
ik zit niet zozeer op het kleinste verzet te staren: een 32 (11-32) op het 34-kettingwiel van een compact loopt een 28 (11-28) op het 30-kettingblad van een triple niet ver uit de weg.
Maar voor de vele platte stukken gaat men met een triple eer op de 39 rijden en met een compact op de 50, toch???
En ja, ik neem idd Shimano. je hebt gelijk, nieuw op zijn best enkel nog in Tiagra-kwaliteit te krijgen. Maar voor vervanging van kettingbladen ligt de wereld (van hogere kwaliteiten) wel nog open
gezien ik zelf mijn hele drivetrain van mijn trekkingfiets vervangde, dacht ik eerst tweedehands iets te kopen voor het frame en de wielen en dan de rest er zelf op te bouwen. Maar na wat prijzen en fietsen vergelijken op tweedehandssites en met de prijs van een 105-set in mijn achterhoofd, ben ik veel goedkoper uit een volledige fiets te kopen waaraan ik het eerste jaar niet moet sleutelen/upgraden.
Het wordt dus een goede tweedehandsfiets. Alleen weet ik niet of ik plattewegs een 50 kan ronddraaien zonder te laag langs achter te hoeven schakelen, omdat ik enkel ervaring heb met huidige randonneur en helemaal niet weet hoeveel lichter een lichte racefiets loopt.
ik zit niet zozeer op het kleinste verzet te staren: een 32 (11-32) op het 34-kettingwiel van een compact loopt een 28 (11-28) op het 30-kettingblad van een triple niet ver uit de weg.
Maar voor de vele platte stukken gaat men met een triple eer op de 39 rijden en met een compact op de 50, toch???
En ja, ik neem idd Shimano. je hebt gelijk, nieuw op zijn best enkel nog in Tiagra-kwaliteit te krijgen. Maar voor vervanging van kettingbladen ligt de wereld (van hogere kwaliteiten) wel nog open
Laatst gewijzigd door yogi0032 op 11 okt 2019 09:03, 3 keer totaal gewijzigd.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6219
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Je kan verschillende dingen doen, afhankelijk van waar jouw goede 2e hands fiets mee komt.
En natuurlijk van jouw snelheid en cadans.
Is het een 50-34 .., zou je kunnen kiezen om de 34 te wisselen voor een 39 voor in Nederland. Als je dan de bergen in gaat, zet je de 34 er weer op.
Overigens kan je met een 34/13 of 34/14 nog aardig eind komen qua snelheid.
Komt de 2e hands fiets met een 52/36, zou ik het lekker laten zitten en gewoon gaan fietsen.
Je kunt ook nog kiezen om een poldercassette en een bergcassette te nemen. En te monteren wat je nodig hebt voor een bepaald doel. Het "ombouwen" is niet meer dan 5 a 10 minuten werk.
Het is in ieder geval niet zo dat je op het vlakke op een racer altijd maar geacht wordt de 50 (of 52) rond te draaien . Zeker als je veel alleen fiets, en gemiddeldes van 27 a 30 km/u gaat rijden.. kan je vaak goed af met een 34, 36 of 39. Het grote blad pak je dan voor de goede wind mee.
Wil je echt flexibel zijn, neem dan de tips van klimmer mee over ronde zitbuis zonder aanlasnok. Dan kan je (al dan niet later) een crank monteren met bijv. 46 of 48 als grootste blad. Terwijl je dan nog wel je derailleur laag genoeg afgesteld krijgt.
En natuurlijk van jouw snelheid en cadans.
Is het een 50-34 .., zou je kunnen kiezen om de 34 te wisselen voor een 39 voor in Nederland. Als je dan de bergen in gaat, zet je de 34 er weer op.
Overigens kan je met een 34/13 of 34/14 nog aardig eind komen qua snelheid.
Komt de 2e hands fiets met een 52/36, zou ik het lekker laten zitten en gewoon gaan fietsen.
Je kunt ook nog kiezen om een poldercassette en een bergcassette te nemen. En te monteren wat je nodig hebt voor een bepaald doel. Het "ombouwen" is niet meer dan 5 a 10 minuten werk.
Het is in ieder geval niet zo dat je op het vlakke op een racer altijd maar geacht wordt de 50 (of 52) rond te draaien . Zeker als je veel alleen fiets, en gemiddeldes van 27 a 30 km/u gaat rijden.. kan je vaak goed af met een 34, 36 of 39. Het grote blad pak je dan voor de goede wind mee.
Wil je echt flexibel zijn, neem dan de tips van klimmer mee over ronde zitbuis zonder aanlasnok. Dan kan je (al dan niet later) een crank monteren met bijv. 46 of 48 als grootste blad. Terwijl je dan nog wel je derailleur laag genoeg afgesteld krijgt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
46t en 48t zijn nog te bereiken middels derailleur op vaste nok. 44t (en minder) niet meer.MarkVeenstra schreef: ↑23 jul 2019 12:11 ronde zitbuis zonder aanlasnok. Dan kan je (al dan niet later) een crank monteren met bijv. 46 of 48 als grootste blad. Terwijl je dan nog wel je derailleur laag genoeg afgesteld krijgt.
Ik heb het lang volgehouden met 48/36(miche) voor en een 11/28 sram cassette achter die heeft een 16t, de shimano niet.
Ook wel met een 12-25 gereden en 48x18 is prima om te peddelen het is 2,67ratio en 31,4km/h op een 25mm racefiets band wanneer je 93 omwentelingen met je benen draait.
Heb je m?
En zijn apps voor als gearcalculator zodat jij je factoren:banden, cassette en ketting bladomtrek kunt vergelijken.
Shimano en sram raden deze combinaties niet aan maar het schakelde beter dan mijn nu gemonteerde 50/34
Ook wel met een 12-25 gereden en 48x18 is prima om te peddelen het is 2,67ratio en 31,4km/h op een 25mm racefiets band wanneer je 93 omwentelingen met je benen draait.
Heb je m?
En zijn apps voor als gearcalculator zodat jij je factoren:banden, cassette en ketting bladomtrek kunt vergelijken.
Shimano en sram raden deze combinaties niet aan maar het schakelde beter dan mijn nu gemonteerde 50/34