Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het E-Bike topic

supermasj
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 14 aug 2009 23:06

supermasj 30 mar 2019 19:48

RVV schreef: 11 mar 2019 12:50
Wat ik bedoel te zeggen dat het ook grotendeels een mindset is. Er is altijd wel een valide excuus te bedenken om te gaan fietsen met een motortje. En in deze tijd is het ook compleet (sociaal) aanvaard om een fiets te kopen met een motor. Maar onder de streep zijn er maar heel weinig mensen die ook een motortje echt NODIG hebben. Dit geld voor de e Bikes en voor de speedpedelec. Maar nogmaals zoals ik al eerder schreef iedereen moet zelf weten wat hij doet. Ik veroordeel niemand
Goh de laatste keer dat ik het nakeek zat er in iedere auto ook een motor. Ik snap niet waarom een tweewielig voertuig geen motor mag hebben.
Mijn Stromer produceert 9 gr CO2 per km afgelegde weg (integrale berekening over de levenscyclus, geen enkele auto met verbrandingsmotor blijft in dat soort berekening onder de 150 gr/km).
En ja, ik heb die motor nodig. Ik rij iedere dag 110 km met de speed-pedelec, met de racefiets verlies ik echt teveel tijd (ik spendeer ook bijna altijd 10 u op mijn werk, dagen van 12 u of meer zijn ook geen zeldzaamheid). Dan is dat half uur dat ik win met de speed-pedelec meegenomen. En ik rijd iedere dag dat het weer OK is (dus niet bij storm, onweer of ijzel), Ik heb deze week dus 15 uur gestromerd, met een gemiddelde hartslag van 130 bpm.
Enkele weken geleden nog eens met de racer gereden wegens Stromer defect. Die dag door omstandigheden echt wel lang blijven werken, 21h00. Dan weet je dat je nog bijna 2 uur voor de boeg hebt (en dat je de volgende morgen om 05h30 opstaat)... Met de Stromer is dat veel minder een probleem (want beter licht, betere remmen, dikkere banden en een pak minder lang onder weg).

En betreft dat omrijden, dat doe ik dus ook met de Stromer. Iedere dag 7 km om een veiligere weg te hebben, en soms ook nog eens wat extra omdat het mooi weer is (maar nooit meer dan 5-10 km ). Wanneer ik 's zaterdags naar de bakker kan ik ook wel eens een rondje van 30-40 km maken.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 31 mar 2019 09:46

Nouja je schrijft het zelf al... je hebt een valide excuus..

Maar als ik het zo lees heb je de Motor niet echt nodig. Ook al beweer je zelf van wel.

Ik fiets ook elke dag tussen de 40 en 55 km van en naar het werk op de racer. (Tussen de 90 en 110 km). Ik zie dit echt niet als een of andere mega prestatie. Ik ben gemiddeld tussen de 1,15 en 1,30 onderweg. (Ook hartslag tussen de 125 en 140) Afhankelijk van de afstand die ik kies en vooral de tijd ik beschikbaar heb. Licht verhaal en remmen verhaal snap ik trouwens niet zo. Met een Lenzyne 1100 lamp verlicht je alles perfect en qua remmen heb ik nog nooit het gevoel gehad dat ik te kort kwam. Met schwalbe durano plus banden rij ik nagenoeg nooit lek.

Dit is mijn keuze, Jouw keuze is om te kiezen voor meer comfort en gemak in het fietsen, dit dmv een motortje. Mijn laatste zin was dat ik daar niemand om veroordeel. Dat standpunt veranderd niet voor mij.

Overigens snap ik het CO2 vergelijk met een auto verder niet zo. Een auto en een fiets zijn totaal niet met elkaar vergelijkbaar. Ik lees het wel vaker, “ja maar ik zit nu niet in de auto, kijk eens wat ik daar mee bespaar voor het milieu..” dan nog heb je geen motor op je fiets nodig. In mijn ogen is dat CO2 verhaal besparing ook een beetje kul argument en een extra excuus om voor een motor op de fiets te kiezen. (In het algemeen bedoel ik want ik wil niet op de man spelen).

gene
Forum-lid
Berichten: 2011
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 31 mar 2019 11:53

In het leven heb je veel dingen niet echt nodig.
Maar iemand die met de fiets (met of zonder motor) gaat werken (en vooral als die afstand 50 km is) verdient mijn respect.
@RVV: jij fietst met een gemiddelde snelheid van 36km/h naar je werk, dan is een motor misschien overbodig.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 mar 2019 12:00

Ik vind het wel een significant verschil of je kortste route <30 km of 50 km is. 30 km zou voor mij gemiddeld een uur fietsen zijn (wind tegen wat langer, maar dan heb je daarna ook doorgaans weer wind mee), dat is een tijd die ik nog wel te overzien ben, plus natuurlijk omkleden en douchen. 2x minimaal 50 km op een dag vind ik wel van een hele andere orde, jij hebt de keuze om er 50 km van te maken als je zin hebt, maar Supermasj moet wel als hij thuis wilt komen.

Daarnaast moet het ook maar in je leven passen, moet je de energie er voor hebben, petje af dat jij het iedere dag doet, maar ik vind het niet realistisch om te verwachten dat iedereen dat maar gewoon op die manier moet kunnen doen al dan niet ook nog bij een langere afstand. Er zijn zeer weinig mensen met een commute van 50 km enkele reis die dat dagelijks op een fiets doen, ongeacht of deze wel of geen ondersteuning heeft. Dus dat CO2 verhaal snap ik wel.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 31 mar 2019 14:13

Maar ik verwacht dat ook helemaal niet. Ieder zijn eigen keuze. Ik heb er geen probleem mee dat iemand elke dag op de stromer heen en weer naar het werk gaat. Overigens is 55 km heen en 55 weer terug op een stromer ook niet bepaald de norm natuurlijk. Los van de de ondersteuning is dit nog steeds een afstand die maar weinig fietsforenzen afleggen. Het enige punt wat ik probeer te maken is dat je geen motor als ondersteuning nodig hebt. De meeste speed pedelec fietsers leggen dagelijks tussen de 15 en 30 km enkele rit af. (En weer terug) dan is mijn inziens een motor helemaal compleet overbodig. Dit kan in principe altijd binnen het uur. Supermasj is ook weer een uitzondering op de regel met 55 km.

supermasj
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 14 aug 2009 23:06

supermasj 31 mar 2019 21:32

Ik ken mensen die nog grotere afstanden afleggen met de Stromer, maar dan niet iedere dag (ik ken zelfs iemand die 75 km enkele rit aflegt, twee keer per week),
Anderen rijden minder ver maar dat is nog altijd beter dan de wagen.

De Stromer is trouwens perfect als trainingstool: ik kan veel beter mijn hartslag controleren. op de Stromer dan op de racer. En mijn voetafdruk is een pak minder groot (15 000 km minder met de wagen, ieder jaar opnieuw)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40121
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 31 mar 2019 22:18

Dat traineffect is wel grappig ja: kom met betere cijfers de winter uit dan afgelopen twee winters.
Less is bore

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4389
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 24 jul 2019 13:30

Ik ben ook aan het kijken naar een e-bike voor mijn partner zodat we samen kunnen fietsen.

De accu moet lang mee kunnen gaan en de gem snelheid zal rond de 27 a 28 km liggen.
Welke merken cq type komen in aanmerking?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 24 jul 2019 15:06

Dan zal je toch naar een speed pedelec toe moeten, want de gewone e-bikes zijn tot 25km/u en een gemiddelde van 27/28 ga je dan niet halen want daar moet tocht zeker 30 tot 35 km/u voor kunnen rijden. Je kan een gewone e-bike ook opvoeren (mag niet), maar dan heb je weer problemen met verzekeringen als er wat gebeurd.

En wat is lang qua accuduur. Afhankelijk van de berijdster en omstandigheden mag je blij zijn als je een bereik hebt van krap 100 km. Zeker bij de gewone e-bike. Opvoeren zal het bereik ernstig beinvloeden.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40121
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 jul 2019 16:05

Ik haal met volle ondersteuning en gemiddeldes boven de 40 (gps) toch al snel 60-70km.
Met kruissnelheden rond de 30 schiet ik makkelijk over de 100km heen. Zit wel een 983wh accu in.
Less is bore

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 24 jul 2019 16:13

Zoals ik al zei je zal uitkomen op een speed pedelec. Ik ga er even vanuit dat Einstein een 'gewone' e-bike bedoeld. En niet een van €5000 of meer.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8934
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 24 jul 2019 16:26

Je kunt ook een e-racert kopen. Gaat officieel ook niet boven de 25 km/uur, maar dat ziet er wel echter uit.

Plaats reactie