Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Welke racefiets banden?

Gebruikersavatar
ronin
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 jul 2009 19:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Gebruikersavatar ronin 31 jul 2019 08:21

Ik heb ruim 5 jaar met de Conti GP 4000S gereden en zijn recent vervangen door het nieuwe type de Conti GP 5000 https://www.mantel.com/continental-gran ... gJSFPD_BwE

Ik reed ook veel lek de laatste tijd en had niet door dat het aan de buitenbanden lag, maar bij nader onderzoek bleken er kleine scheurtjes in te zitten en vandaar de vervanging. Toch wel enigszins teleurgesteld omdat ik niet de indruk had dat de banden versleten waren maar heb ze weggegooid en de nieuwere GP 5000 gemonteerd (breedte 25 mm - 8 bar druk) en dit rijdt toch heerlijk.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13732
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 jul 2019 09:23

HarryuitHilversum schreef: 30 jul 2019 20:34 Ik rijd sinds kort met Pirelli P-zero banden. De eerste indruk is erg goed. Rijden soepel en geven veel grip in de bochten. Het is nog te kort om uitspraken te doen over duurzaamheid en lekbestendigheid, maar de tests beloven daar ook goede prestaties.
De Pirelli,s zijn goed. Grip is gewoon als een topband. Gevoel iets beter dan gemiddeld maar niet zo goed als bij de Michelin. Die voelt hard aan maar geeft echt exact aan hoeveel grip je nog hebt.

De Pirelli is wel iets soepeler, dat verklaar ook dat je iets minder gevoel hebt dan bij de hardere Michelin.

Ook wat ervaring met de speci turbo cotton en victoria. Prima banden ook, maar niet mijn keuze. zitten een beetje in het midden van alles, wat opzich prima is. De speci,s worden als ze ouder worden vrij slecht. Profiel laat een beetje los en de band wordt alsmaar vager.

Ik kan het bijna niet uit mijn strot krijgen maar de schwalbe pro one tubeless is toch echt de beste. In 25mm variant vrijwel net zoveel comfort als een 28mm met biba, maar je kan er wel als een 25mm mee door de bocht. Daarnaast is mede door het tubeless rijden het gevoel op de grens nog veel beter en zekerder. Hij biedt het gevoel van de Michelin met het comfort van een wat zachtere/vagere band. Deze combo maakt het voor mij absoluut de winnaar. Met latex binnenband komen de Pirelli en Michelin wel in de buurt, maar redden de stabiliteit op de grens nog steeds niet.

Een hele soepele band begint met de steeds lagere bandenspanningen een beetje op een grens te komen van te soepel waardoor de band weg gaat lopen in de bocht. dat gebeurt met dezelfde spanning met een tubeless band niet.

En geen enkele fabrikant die op dit moment een tubeless band kan maken met deze specificaties. Slecht 250 gram, lekbestendig, beste rijeigenschappen en een 25mm die netto op bijna 29mm valt (op mijn vrij berde velgen). Je rijd ze echter wel vrij snel aan gort een 3000km is het wel gebeurt, maar dat interesseert mij persoonlijk vrij weinig. Met een Michelin rijd ik 5000km en er zaten twee kleine scheurtjes in. Pirelli zit er weer tussen in.

Nuance is dat ik de schwalbes altijd monteer in heuvels en bergen en daar gaan mijn banden altijd sowieso max de helft van de kilometers mee in vergelijk met de biljartlakens die hier in de polder liggen.

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1285
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 31 jul 2019 10:11

HarryuitHilversum schreef: 30 jul 2019 20:34 Ik rijd sinds kort met Pirelli P-zero banden. De eerste indruk is erg goed. Rijden soepel en geven veel grip in de bochten. Het is nog te kort om uitspraken te doen over duurzaamheid en lekbestendigheid, maar de tests beloven daar ook goede prestaties.
Ik heb deze bandjes ook net op liggen (geleend van een vriend). Voelen soepel en comfortabel aan, ook geheel muisstil. Ik had eigenlijk niet verwacht dat ze zo goed zouden rijden. Laat maar weten hoeveel km je doet met een achterband.

Met mijn Corsa's zit ik toch al aan 3 lekke banden op pakweg 4000km. 2x iets miniscuuls waar ik bij de meeste banden niet op was lek gereden (denk ik).

De 5000's zou ik wel is willen proberen, ik lees toch dat deze soepeler rijd als de 4000. Want slijtvast zijn de bandjes niet echt waar ik graag mee rijd :D

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 31 jul 2019 14:02

buddo schreef: 30 jul 2019 20:22 Die Fortezza's waren ook mijn favoriet :)
Helaas... al enkele jaren niet meer te krijgen.
Niet meer te krijgen?
https://www.vaneycksport.com/nl/catalog ... n+fortezza

buddo
Forum-lid
Berichten: 1984
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 31 jul 2019 14:08

patrickvb schreef: 31 jul 2019 14:02
buddo schreef: 30 jul 2019 20:22 Die Fortezza's waren ook mijn favoriet :)
Helaas... al enkele jaren niet meer te krijgen.
Niet meer te krijgen?
https://www.vaneycksport.com/nl/catalog ... n+fortezza
Excuus... ik was niet volledig. De Fortezza Tri Comp was mijn favoriet. De nieuwere Fortezza Senso wel geprobeerd maar minder tevreden over.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 31 jul 2019 14:13

ronin schreef: 31 jul 2019 08:21de nieuwere GP 5000 gemonteerd (breedte 25 mm - 8 bar druk) en dit rijdt toch heerlijk.
Ik heb vanaf september '18 de GP 4000 25 mm gereden. En sinds deze week de GP 5000 25 mm. Bevallen uitstekend, beduidend slanker (echt 25 mm) dan de voorgangers.
Ik pomp op 25 mm slechts 6 bar (voor) en 6,5 bar (achter). Rekening houdend met het fatastische wegdek in België lijkt dit voldoende.

De nieuwe fiets van mijn madam werd geleverd met Rubino Pro. Blijken ook mee te vallen.

Voor de aanschaf van de Continentals waren we trouwe gebruikers van Fortezza's, toen (lekker conservatief), wel in 23 mm versie.

jelte
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 27 feb 2011 18:45

jelte 01 aug 2019 07:36

Ik ga een keuze maken uit deze 3

Vittoria rubino pro speed
Continental 4000 s 2
Schwalbe one v guard

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 02 aug 2019 18:23

jelte schreef: 01 aug 2019 07:36 Ik ga een keuze maken uit deze 3

Vittoria rubino pro speed
Continental 4000 s 2
Schwalbe one v guard
Haal de 4000 door en maak daar 5000 van.

De 5000 is echt de meerprijs waard. Met name ook gezien ze minder hard slijten is mijn ervaring, wat overigens door deze test wordt bevestigd: https://www.bicyclerollingresistance.co ... rance-test

Daarnaast biedt de 5000 echt merkbaar meer grip in de bochten, ook in natte omstandigheden.

Last but not least, ze blijven maar rollen, rollen, rollen, rollen en maar rollen en rollen.

Fijne band, echt een stapje hoger dan de 4000.

Ergo, haal de rest van je lijstje ook maar door.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 aug 2019 22:34

Moet je ook nog trappen met de 5000's of is dat niet meer nodig?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1795
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 03 aug 2019 08:46

Ik heb ook de vittorios en ben er echt tevreden van. Met continental had ik constant lekke banden, zijwanden die scheuren.

Heb sinds februari de vittorio en nog geen 1 lekke band.

jelte
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 27 feb 2011 18:45

jelte 06 aug 2019 20:13

Djemz welke heb jij van vittoria?
Lijstje bij gewerkt

Cinti 5000.
Vittoria rubino pro speed.

Nu zoeken waar ze het goedkoopste zijn.

opa_paul
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 feb 2021 20:03

opa_paul 11 jul 2021 19:28

Ik ben op zoek naar een soepele band met voldoende profiel om niet op m’n plaat te gaan in een bocht met een beetje nat wegdek. Vooral een band die er makkelijk op te leggen op mijn idiote vreselijke nieuwe velgen met hakende randen. (Niet te doen om daar een Vittoria Corsa G2 op te leggen of af te krijgen)

Welk alternatief is aan te raden?
Lekvrij, soepel te monteren, veilig profiel

Alvast dank.
Ervaring GP 4000 en 5000:
4000 nooit lek
5000 vaak lek
Vittoria Corsa G2 3x lek in 3000km met frustratie en wanhoop

Plaats reactie