Welke racefiets banden?
Ik heb ruim 5 jaar met de Conti GP 4000S gereden en zijn recent vervangen door het nieuwe type de Conti GP 5000 https://www.mantel.com/continental-gran ... gJSFPD_BwE
Ik reed ook veel lek de laatste tijd en had niet door dat het aan de buitenbanden lag, maar bij nader onderzoek bleken er kleine scheurtjes in te zitten en vandaar de vervanging. Toch wel enigszins teleurgesteld omdat ik niet de indruk had dat de banden versleten waren maar heb ze weggegooid en de nieuwere GP 5000 gemonteerd (breedte 25 mm - 8 bar druk) en dit rijdt toch heerlijk.
Ik reed ook veel lek de laatste tijd en had niet door dat het aan de buitenbanden lag, maar bij nader onderzoek bleken er kleine scheurtjes in te zitten en vandaar de vervanging. Toch wel enigszins teleurgesteld omdat ik niet de indruk had dat de banden versleten waren maar heb ze weggegooid en de nieuwere GP 5000 gemonteerd (breedte 25 mm - 8 bar druk) en dit rijdt toch heerlijk.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
De Pirelli,s zijn goed. Grip is gewoon als een topband. Gevoel iets beter dan gemiddeld maar niet zo goed als bij de Michelin. Die voelt hard aan maar geeft echt exact aan hoeveel grip je nog hebt.HarryuitHilversum schreef: ↑30 jul 2019 20:34 Ik rijd sinds kort met Pirelli P-zero banden. De eerste indruk is erg goed. Rijden soepel en geven veel grip in de bochten. Het is nog te kort om uitspraken te doen over duurzaamheid en lekbestendigheid, maar de tests beloven daar ook goede prestaties.
De Pirelli is wel iets soepeler, dat verklaar ook dat je iets minder gevoel hebt dan bij de hardere Michelin.
Ook wat ervaring met de speci turbo cotton en victoria. Prima banden ook, maar niet mijn keuze. zitten een beetje in het midden van alles, wat opzich prima is. De speci,s worden als ze ouder worden vrij slecht. Profiel laat een beetje los en de band wordt alsmaar vager.
Ik kan het bijna niet uit mijn strot krijgen maar de schwalbe pro one tubeless is toch echt de beste. In 25mm variant vrijwel net zoveel comfort als een 28mm met biba, maar je kan er wel als een 25mm mee door de bocht. Daarnaast is mede door het tubeless rijden het gevoel op de grens nog veel beter en zekerder. Hij biedt het gevoel van de Michelin met het comfort van een wat zachtere/vagere band. Deze combo maakt het voor mij absoluut de winnaar. Met latex binnenband komen de Pirelli en Michelin wel in de buurt, maar redden de stabiliteit op de grens nog steeds niet.
Een hele soepele band begint met de steeds lagere bandenspanningen een beetje op een grens te komen van te soepel waardoor de band weg gaat lopen in de bocht. dat gebeurt met dezelfde spanning met een tubeless band niet.
En geen enkele fabrikant die op dit moment een tubeless band kan maken met deze specificaties. Slecht 250 gram, lekbestendig, beste rijeigenschappen en een 25mm die netto op bijna 29mm valt (op mijn vrij berde velgen). Je rijd ze echter wel vrij snel aan gort een 3000km is het wel gebeurt, maar dat interesseert mij persoonlijk vrij weinig. Met een Michelin rijd ik 5000km en er zaten twee kleine scheurtjes in. Pirelli zit er weer tussen in.
Nuance is dat ik de schwalbes altijd monteer in heuvels en bergen en daar gaan mijn banden altijd sowieso max de helft van de kilometers mee in vergelijk met de biljartlakens die hier in de polder liggen.
Ik heb deze bandjes ook net op liggen (geleend van een vriend). Voelen soepel en comfortabel aan, ook geheel muisstil. Ik had eigenlijk niet verwacht dat ze zo goed zouden rijden. Laat maar weten hoeveel km je doet met een achterband.HarryuitHilversum schreef: ↑30 jul 2019 20:34 Ik rijd sinds kort met Pirelli P-zero banden. De eerste indruk is erg goed. Rijden soepel en geven veel grip in de bochten. Het is nog te kort om uitspraken te doen over duurzaamheid en lekbestendigheid, maar de tests beloven daar ook goede prestaties.
Met mijn Corsa's zit ik toch al aan 3 lekke banden op pakweg 4000km. 2x iets miniscuuls waar ik bij de meeste banden niet op was lek gereden (denk ik).
De 5000's zou ik wel is willen proberen, ik lees toch dat deze soepeler rijd als de 4000. Want slijtvast zijn de bandjes niet echt waar ik graag mee rijd
Excuus... ik was niet volledig. De Fortezza Tri Comp was mijn favoriet. De nieuwere Fortezza Senso wel geprobeerd maar minder tevreden over.patrickvb schreef: ↑31 jul 2019 14:02Niet meer te krijgen?
https://www.vaneycksport.com/nl/catalog ... n+fortezza
Ik heb vanaf september '18 de GP 4000 25 mm gereden. En sinds deze week de GP 5000 25 mm. Bevallen uitstekend, beduidend slanker (echt 25 mm) dan de voorgangers.
Ik pomp op 25 mm slechts 6 bar (voor) en 6,5 bar (achter). Rekening houdend met het fatastische wegdek in België lijkt dit voldoende.
De nieuwe fiets van mijn madam werd geleverd met Rubino Pro. Blijken ook mee te vallen.
Voor de aanschaf van de Continentals waren we trouwe gebruikers van Fortezza's, toen (lekker conservatief), wel in 23 mm versie.
Haal de 4000 door en maak daar 5000 van.
De 5000 is echt de meerprijs waard. Met name ook gezien ze minder hard slijten is mijn ervaring, wat overigens door deze test wordt bevestigd: https://www.bicyclerollingresistance.co ... rance-test
Daarnaast biedt de 5000 echt merkbaar meer grip in de bochten, ook in natte omstandigheden.
Last but not least, ze blijven maar rollen, rollen, rollen, rollen en maar rollen en rollen.
Fijne band, echt een stapje hoger dan de 4000.
Ergo, haal de rest van je lijstje ook maar door.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik ben op zoek naar een soepele band met voldoende profiel om niet op m’n plaat te gaan in een bocht met een beetje nat wegdek. Vooral een band die er makkelijk op te leggen op mijn idiote vreselijke nieuwe velgen met hakende randen. (Niet te doen om daar een Vittoria Corsa G2 op te leggen of af te krijgen)
Welk alternatief is aan te raden?
Lekvrij, soepel te monteren, veilig profiel
Alvast dank.
Ervaring GP 4000 en 5000:
4000 nooit lek
5000 vaak lek
Vittoria Corsa G2 3x lek in 3000km met frustratie en wanhoop
Welk alternatief is aan te raden?
Lekvrij, soepel te monteren, veilig profiel
Alvast dank.
Ervaring GP 4000 en 5000:
4000 nooit lek
5000 vaak lek
Vittoria Corsa G2 3x lek in 3000km met frustratie en wanhoop