FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40158
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Nee, ik zie ze ook bijna nergens meer voor een scherpe prijs gaan.
En de AXS is echt te zot geprijsd.
En de AXS is echt te zot geprijsd.
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 14 mei 2016 11:51
Op mijn Canyon zit een 52-39 en een 11-34 cassette. Dit vind ik niet fijn rijden in NL. Ik mis een aantal kransjes.
De setup heeft nu een medium kooi derailleur.
Nu wil ik naar 50-34 met een 11-28 cassette, maar kan ik de derailleur blijven gebruiken of moet ik naar een korte kooi?
Met de medium kooi heb ik nu veel last van een klapperende ketting. Is de ketting spanning beter met de medium kooi en een 11-28? Of naar een korte kooi voor verbeterende kettingsspanning.
De setup heeft nu een medium kooi derailleur.
Nu wil ik naar 50-34 met een 11-28 cassette, maar kan ik de derailleur blijven gebruiken of moet ik naar een korte kooi?
Met de medium kooi heb ik nu veel last van een klapperende ketting. Is de ketting spanning beter met de medium kooi en een 11-28? Of naar een korte kooi voor verbeterende kettingsspanning.
Je zal even moeten vertellen met welke groep je nu rijdt...
Ik dacht dat voordeel korte kooi vooral sneller schakelen is, voordeel ketting klapperen ken ik niet.
Klapperende ketting; gewoon sneller rondtrappen, dan staat de ketting altijd op spanning en klappert ze niet...
Of daarop doorredeneren; als je trapt is de bovenkant van de ketting op spanning en kan ze niet klapperen. Klapperen tijdens trappen zit dus vooral onderaan (?). En gezien een lange kooi de ketting lager kan zetten geeft die net minder klapperen... (maar ik zie ook dat veel fabrikanten de achterbrug bovenaan beschermen met bv een sticker , dus net tegen een bovenaan klapperende ketting; dus is mijn redenering misschien gewoon fout .
Maar in ieder geval een andere derailleur geen impact hebben op klapperen bovenaan (gezien daar de derailleur niet tussenzit).
Er is wel wat verschil tussen de spanning die een derailleur geeft op de ketting; zeker de groepen geschikt voor 1X opzet geven meer spanning.
Walter
Ik dacht dat voordeel korte kooi vooral sneller schakelen is, voordeel ketting klapperen ken ik niet.
Klapperende ketting; gewoon sneller rondtrappen, dan staat de ketting altijd op spanning en klappert ze niet...
Of daarop doorredeneren; als je trapt is de bovenkant van de ketting op spanning en kan ze niet klapperen. Klapperen tijdens trappen zit dus vooral onderaan (?). En gezien een lange kooi de ketting lager kan zetten geeft die net minder klapperen... (maar ik zie ook dat veel fabrikanten de achterbrug bovenaan beschermen met bv een sticker , dus net tegen een bovenaan klapperende ketting; dus is mijn redenering misschien gewoon fout .
Maar in ieder geval een andere derailleur geen impact hebben op klapperen bovenaan (gezien daar de derailleur niet tussenzit).
Er is wel wat verschil tussen de spanning die een derailleur geeft op de ketting; zeker de groepen geschikt voor 1X opzet geven meer spanning.
Walter
Psssstttt :daniel1975 schreef: ↑23 jun 2019 21:07 Nee, ik zie ze ook bijna nergens meer voor een scherpe prijs gaan.
En de AXS is echt te zot geprijsd.
En voor wat het waard is : Ik heb mijn groep nu sinds augustus 2016 - en zonder 1 probleem of wat ook. Batterijen in de shifters zijn zelfs nog de eerste knoopcellen.
https://www.mantel.com/sram-red-etap-up ... N0YXJ0NA==
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Even een vraag waar ik waarschijnlijk het antwoord wel op weet en een vraag die al vaker is gesteld maar ik zou het toch graag even zeker weten en ik kan het antwoord hier zo snel niet vinden.
Ik zou graag mijn cassette (Ultegra 8000) willen aanpassen van 11-32 (standaard geleverd door Canyon) naar een 11-25 of 12-25. Ik heb alleen een lange kooi en ik lees op o.a de site van Mantel dat dan alleen nog een 11-28 kan. Klopt die info of kan ik met gerust hart een 11-25/12-25 kopen?
Ik zou graag mijn cassette (Ultegra 8000) willen aanpassen van 11-32 (standaard geleverd door Canyon) naar een 11-25 of 12-25. Ik heb alleen een lange kooi en ik lees op o.a de site van Mantel dat dan alleen nog een 11-28 kan. Klopt die info of kan ik met gerust hart een 11-25/12-25 kopen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 14 mei 2016 11:51
Zojuist draaide de derailleurbout naar de ****** van mijn winterfiets. Er zit een beetje speling op, maar de bout zit muurvast. Een nieuwe pad is al onderweg, maar ik heb ook een nieuwe achterderailleur nodig.
Kan ik hiervoor elke 11 speed Campagnolo derailleur gebruiken? De huidige komt van een 2011 groep. Het betreft een medium kooi. Omdat de groep al wat ouder is denk ik een een Potenza 11 speed derailleur.
Kan ik hiervoor elke 11 speed Campagnolo derailleur gebruiken? De huidige komt van een 2011 groep. Het betreft een medium kooi. Omdat de groep al wat ouder is denk ik een een Potenza 11 speed derailleur.
-
- Forum-lid
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 14 mei 2016 11:51
Ok jammer.
Dat wordt MP in de gaten houden.
Dat wordt MP in de gaten houden.
Uit veel beoordelingen blijkt dat de directmount velg remmen van sram,de S900, niet de beste zijn..... wat dit ook mag betekenen. Iemand ervaring?
Nu kan ik toch ook shimano dm remmen gebruiken op een sram force remgrepen?
Heeft iemand hier goede ervaring mee?
Ik vind de ee brakes een beetje te duur. Ook kan ik voor de bontrager dm remmen kiezen die zijn op papier geschikt voor alle merken.
Nu kan ik toch ook shimano dm remmen gebruiken op een sram force remgrepen?
Heeft iemand hier goede ervaring mee?
Ik vind de ee brakes een beetje te duur. Ook kan ik voor de bontrager dm remmen kiezen die zijn op papier geschikt voor alle merken.
-
- Forum-lid
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 18 okt 2013 08:51
Vraagje weet er iemand of je met 12 speed Campa cassette op een Sram Etap AXS 12 speed groep kan rijden, of zijn er nog andere alternatieven? Heb geen zin om een speciale body te kopen.