Tubeless
Misschien moet ik toch maar eens de overstap gaan maken naar tubeless. Om de volgende reden:
Gisteren wilde ik een rondje gaan rijden, trof ik de fiets voor de tweede keer in korte tijd met een lege voorband aan. Ik vermoed dat de oorzaak een kapot ventiel kapot is. Als ik hem immers opnieuw oppomp en het ventiel dicht draai blijft hij (soms) wel op spanning.
Aangezien ik het ventiel niet meer vertrouw wilde ik de binnenband gaan vervangen. Ik schrok er echter van hoe lastig het is om de buitenband er af te krijgen. Ik rij met Zipp 404's in combinatie met Continental GP5000 banden. Ik ben ruim een uur bezig geweest maar krijg er met geen mogelijkheid een bandenlichter onder. Band verder naar het midden leggen lukt ook niet. 0 speling.
Zoals gezegd heb ik tot nu toe het geluk gehad dat het thuis is gebeurd en dat ik niet langs de weg sta. Ik vrees namelijk dat ik de band onderweg niet gerepareerd krijg. Als je vermoeid bent is het namelijk nog lastiger...
Mede hierdoor ben ik me stilaan gaan verdiepen in een overstap naar tubeless ook vanwege de betere lekbestendigheid.
Een aantal mensen zijn me hier zo te lezen voorgegaan met het overgaan naar tubeless. Zijn er nog specifieke dingen waar ik rekening mee moet houden?
Gisteren wilde ik een rondje gaan rijden, trof ik de fiets voor de tweede keer in korte tijd met een lege voorband aan. Ik vermoed dat de oorzaak een kapot ventiel kapot is. Als ik hem immers opnieuw oppomp en het ventiel dicht draai blijft hij (soms) wel op spanning.
Aangezien ik het ventiel niet meer vertrouw wilde ik de binnenband gaan vervangen. Ik schrok er echter van hoe lastig het is om de buitenband er af te krijgen. Ik rij met Zipp 404's in combinatie met Continental GP5000 banden. Ik ben ruim een uur bezig geweest maar krijg er met geen mogelijkheid een bandenlichter onder. Band verder naar het midden leggen lukt ook niet. 0 speling.
Zoals gezegd heb ik tot nu toe het geluk gehad dat het thuis is gebeurd en dat ik niet langs de weg sta. Ik vrees namelijk dat ik de band onderweg niet gerepareerd krijg. Als je vermoeid bent is het namelijk nog lastiger...
Mede hierdoor ben ik me stilaan gaan verdiepen in een overstap naar tubeless ook vanwege de betere lekbestendigheid.
Een aantal mensen zijn me hier zo te lezen voorgegaan met het overgaan naar tubeless. Zijn er nog specifieke dingen waar ik rekening mee moet houden?
Niet om het een of ander maar ook tubelessbanden kunnen jouw onderweg problemen geven bij het moeten monteren van een binnenband. Want ondanks dat je met tubelessbanden vaker kunt doorrijden als je onverhoopt lek rijdt komt het ook wel eens voor dat de latex zijn werk niet doet bijv. bij een te grote perforatie en je dus een biba moet monteren.tim.w schreef: ↑02 aug 2019 08:53 Misschien moet ik toch maar eens de overstap gaan maken naar tubeless. Om de volgende reden:
Gisteren wilde ik een rondje gaan rijden, trof ik de fiets voor de tweede keer in korte tijd met een lege voorband aan. Ik vermoed dat de oorzaak een kapot ventiel kapot is. Als ik hem immers opnieuw oppomp en het ventiel dicht draai blijft hij (soms) wel op spanning.
Aangezien ik het ventiel niet meer vertrouw wilde ik de binnenband gaan vervangen. Ik schrok er echter van hoe lastig het is om de buitenband er af te krijgen. Ik rij met Zipp 404's in combinatie met Continental GP5000 banden. Ik ben ruim een uur bezig geweest maar krijg er met geen mogelijkheid een bandenlichter onder. Band verder naar het midden leggen lukt ook niet. 0 speling.
Zoals gezegd heb ik tot nu toe het geluk gehad dat het thuis is gebeurd en dat ik niet langs de weg sta. Ik vrees namelijk dat ik de band onderweg niet gerepareerd krijg. Als je vermoeid bent is het namelijk nog lastiger...
Mede hierdoor ben ik me stilaan gaan verdiepen in een overstap naar tubeless ook vanwege de betere lekbestendigheid.
Een aantal mensen zijn me hier zo te lezen voorgegaan met het overgaan naar tubeless. Zijn er nog specifieke dingen waar ik rekening mee moet houden?
Verder kijk eens op pagina 159, daar heeft Havana een link geplaatst met zijn ervaringen met tubeless.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Inderdaad, de problemen met een ventiel kun je ook je met tubeless banden blijven behouden. Ook kan een tubeless band in je velg vast blijven zitten. Soms is die inderdaad moeilijk te verwijderen.
Maar neemt niet weg dat ik al met heel veel banden en heb geëxperimenteerd de afgelopen 7 jaar. En diverse wielsets. Zowel positief als negatief, maar ben nog steeds erg tevreden over tubeless racefietsbanden. En zal zeker niet terug stappen naar binnenbanden. Die zijn er alleen voor de noodoplossing onderweg, mocht een gat niet dicht gaan.
Maar neemt niet weg dat ik al met heel veel banden en heb geëxperimenteerd de afgelopen 7 jaar. En diverse wielsets. Zowel positief als negatief, maar ben nog steeds erg tevreden over tubeless racefietsbanden. En zal zeker niet terug stappen naar binnenbanden. Die zijn er alleen voor de noodoplossing onderweg, mocht een gat niet dicht gaan.
Uiteraard heeft ook een tubeless zijn nadelen, dat realiseer ik me maar al te goed. Als het niet bevalt kan ik altijd nog terug naar een clincher setup. Voordeel van een tubeless ready wheelset.
Noob vraag m.b.t het op spanning brengen van tubeless banden: Ik heb de beschikking over Topeak Joe Blow Booster vloerpomp. Wanneer ik de tubeless banden op spanning wil brengen moet ik dit dan via het lucht resevoir doen en de lucht er in een keer in laten lopen of kan ik ze oppompen via de 'reguliere' pomp functie?
Noob vraag m.b.t het op spanning brengen van tubeless banden: Ik heb de beschikking over Topeak Joe Blow Booster vloerpomp. Wanneer ik de tubeless banden op spanning wil brengen moet ik dit dan via het lucht resevoir doen en de lucht er in een keer in laten lopen of kan ik ze oppompen via de 'reguliere' pomp functie?
Bij de meest moderne tubeless ready velgen lukt het waarschijnlijk op de gewone manier. In alle andere gevallen moet je de band laten schrikken (“ploppen”) via de boosterfunctie.
Gisteren voor het eerst gebruik gemaakt van de Topeak Joe Blow Booster pomp welke ik heb aangeschaft voor mijn tubeless banden.
Ik moest toch wel even wennen aan de Smarthead kop. In eerste instantie schoot de kop telkens los wanneer ik de banden ging oppompen. Ik dacht even dat het om een defect aan de pomp ging, maar je moet de kop behoorlijk hard op de tubeless ventielen duwen voordat je hem klemt. Oppompen ging daarna prima met de standaard pomp functie
Ik moest toch wel even wennen aan de Smarthead kop. In eerste instantie schoot de kop telkens los wanneer ik de banden ging oppompen. Ik dacht even dat het om een defect aan de pomp ging, maar je moet de kop behoorlijk hard op de tubeless ventielen duwen voordat je hem klemt. Oppompen ging daarna prima met de standaard pomp functie
Ik kreeg het niet opgelost. Voorband bleef vrij veel druk verliezen.wasbeer2006 schreef: ↑02 jul 2019 15:42Dat zou ik ook weer niet doen weer die troep eruit, laat lekker zitten paar keer rijden en in de zon zetten en het wordt wel beter
meestal, geen garantie zakt de spanning tijdens het rijden veel minder dan stilstaand
Deze middag banden verwijderd en zeker een uur zitten poetsen aan banden en wielen. De wielen helemaal schoon gekregen, de banden zo goed als.
Daarna alles goed laten drogen en opnieuw de banden geïnstalleerd.
Nadat de banden op de velg zaten, heb ik de randen ingespoten met zeepsop.
Hierna beginnen pompen. Beide banden knalden enkele keren. Geen sealant toegevoegd als test.
Na anderhalf uur zat er in de ene band nog 3 van de 6 bar en 4 bar in de andere.
Wanneer ik de banden opnieuw oppomp, hoor ik over zo goed als de hele omtrek van de wielen lucht borrelen door dat zeepsop. De banden verliezen dus druk over de gehele omtrek.
Doe ik iets verkeerd?
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0
Indien aanwezig, is je velglint goed gemonteerd en/of de juiste maat/breedte?
Noob vraagje hier. Heb net een andere racefiets gekocht (tubeless ready). Door een misverstand met mijn fietsenmaker hebben ze nu sealant in de banden gedaan ipv binnenbanden. Ik ga deze tubeless setup nu wel even een paar weken uitproberen, maar wat als ik nu toch lek rijd? Kun je er zomaar een binnenband indoen? Moet je met pluggen werken?
Yep, het tubeless-ventiel losdraaien en verwijderen en een gewoon binnenbandje erin. Tip: wikkel om het binnenbandje een stuk keukenpapier, want die sealant is nogal een rommeltje, dan heb je wat om de buitenband en je handen mee schoon te maken.
-
- Forum-lid
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 08 mei 2017 15:41
In geval je nu lek rijdt... hoef je in de meeste gevallen niks te doen. Soms helpt het om het gaatje even beneden te houden. De sealant zal het gaatje dichten, mits niet te groot. Pluggen alleen nodig als gat te groot is voor de sealant om te dichten. Er zijn een aantal forumleden die pluggen meehebben geloof ik, ik zelf heb alleen reserve binnenbandje mee. En nog nooit hoeven te gebruiken.Bertram schreef: ↑08 aug 2019 09:48 Noob vraagje hier. Heb net een andere racefiets gekocht (tubeless ready). Door een misverstand met mijn fietsenmaker hebben ze nu sealant in de banden gedaan ipv binnenbanden. Ik ga deze tubeless setup nu wel even een paar weken uitproberen, maar wat als ik nu toch lek rijd? Kun je er zomaar een binnenband indoen? Moet je met pluggen werken?
In sommige gevallen zal de druk misschien iets afnemen van de band, maar met tubeless kan je goed doorrijden op lagere druk.
In geval sealant niet werkt, dan kan je altijd nog een binnenbandje steken.
Altijd onderweg...