Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Racefiets lange man

kater232
Forum-lid

kater232 01 aug 2019 17:50

Lcsmet schreef: 01 aug 2019 14:29
kater232 schreef: 31 jul 2019 23:09 ............ weet iemand een kort en hoog frame 🤔
Het frame met de hoogste stack voor de kortste reach is de Trek Domane.
Er zijn nog andere frames met een endurance geometrie maar die zijn bij een gelijke lengte echt wel lager.

Ergens op dit forum is er een topic waar redelijk wat endurance fietsen zijn opgelijst.
Wat mij opvalt is dat het zadel van de Domane Max 83cm haalt waardoor ik die 88.7 niet haal, zit deze beperking in de zadelpen of in het frame, een andere zadelpen zou weer een grotere drop betekenen? Dit kan dan weer deels ondervangen worden door de stuurpen om te draaien.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 01 aug 2019 21:52

Infinito GB schreef: 01 aug 2019 08:23 Was die laatste bikefit een dynamische meting of statisch, dus ben je alleen opgemeten, en vervolgens door een computerprogramma gehaald of heb je echt moeten fietsen met sensoren en is dat beeld beoordeeld door iemand die er ook daadwerkelijk verstand van heeft?
Jouw lichaamsverhouding van lengte en BBL is nl. niet echt schokkend behalve dat je idd iets langer bent dan gemiddeld. Je zult dus idd een grote maat fiets nodig hebben.
De als laatste opgegeven reach van 47,2cm is wel erg kort. Ter vergelijking; ik ben 1,89m en heb een BBL van 94cm. Mijn Bianchi Infinito heeft een reach van 39,2 cm en heeft nog een stuurpen van 12cm. Dan kom ik op 51,2 cm.
De informatie uit de bikefit is i.i.g. is wel erg summier. Er komt nogal wat rekenwerk bij kijken om hier een frame bij te zoeken.

De verhoudingen lijken mij ook normaal voor iemand van die lengte. Waar dat korte frame vandaan komt snap ik dus ook niet echt. Ik zou zeker niks gaan kopen zonder goed proef te rijden, ook met een wat langer frame.

Je mag niet zomaar de lengte van je stuurpen bij je frame optellen btw. Zelfs bij een compleet geslamde stuurpen heb je nog een paar mm headset + de helft van de hoogte van de stuurpen die zo'n 73 graden naar achter hellen. Dan zou er dus iets van 5mm af gaan.
Campagnolo Ultra Dork

kater232
Forum-lid

kater232 01 aug 2019 22:15

Ik kom er net achter dat iemand in het dorp een canyon endurace maat xxl heeft gekocht dit jaar, meteen even gevraagd of ik bij daglicht eens een rondje er op mag fietsen, en dat vond hij geen probleem. Hier zal ik dus morgen of zondag even naar gaan kijken.

@Ernie C, helaas heeft bijna geen enkele fm in de regio een XXL frame op voorraad :(, en kopen op een plaatje lijkt me ook geen echte wijsheid inderdaad.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 01 aug 2019 23:13

Dat is inderdaad een probleem. Een echt goede fietsenmaker bestelt er één of zelfs meerdere en stuurt ze terug als je ze niet koopt maar die zijn helaas schaars. Een dagje Koblenz is vaak de beste optie als je deze lengte hebt. Dan kun je meteen de Endurace, Ultimate, Inflite en Grail bekijken en (kort) testen met een beetje geluk (en een afspraak maken).

Zeker als je zo lang bent en schijfremmen wilt zou ik altijd voor gravel gaan. Voor het gewicht hoef je dan niet te doen en de langere wielbasis van een gravelracer is dan eerder een voordeel dan een nadeel.
Campagnolo Ultra Dork

Djemz
Forum-lid

Djemz 02 aug 2019 07:44

Ernie C. schreef: 01 aug 2019 23:13 Dat is inderdaad een probleem. Een echt goede fietsenmaker bestelt er één of zelfs meerdere en stuurt ze terug als je ze niet koopt maar die zijn helaas schaars. Een dagje Koblenz is vaak de beste optie als je deze lengte hebt. Dan kun je meteen de Endurace, Ultimate, Inflite en Grail bekijken en (kort) testen met een beetje geluk (en een afspraak maken).

Zeker als je zo lang bent en schijfremmen wilt zou ik altijd voor gravel gaan. Voor het gewicht hoef je dan niet te doen en de langere wielbasis van een gravelracer is dan eerder een voordeel dan een nadeel.
Met eens 5 minuten op een parking te rijden weet je ook wel nog steeds niks. De klachten komen er pas na een paar uur fietsen.

Met die maten zie ik niet in waarom een ultimate niet zou passen. Je hebt een normale lichaamsbouw, dus geen langere benen voor je bovenlijf of omgekeerd. Je bent gewoon groot.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 02 aug 2019 10:03

Maar je weet wel meer dan als je de fiets alleen maar in maatje 56 hebt zien staan bij de fietsenmaker en je kunt ook nog eens omruilen als hij toch wat minder bevalt.

Zeker van het verschil tussen race en gravel kun je een goede indruk krijgen met paar rondjes over de parkeerplaats.

Ik ben vooral benieuwd naar wat voor bikefit het is geweest en wie hem heeft uitgevoerd. Als het een gerenommeerde partij is geweest dan moet je toch wat serieuzer naar de kortere frames kijken. Was het een fietsenmaker die dit erbij doet met een flutsysteem dan kun je beter van de size charts van de merken uitgaan.

Moet het zo kort zijn dat is dit een hele mooie optie:https://windcycleworks.nl/post/18505629 ... oop-wind36
Volgens mij komt Bart ook redelijk overeen met jou qua maten. Het is wel duur maar dan heb je wel een fiets voor het leven...
Campagnolo Ultra Dork

kater232
Forum-lid

kater232 03 aug 2019 11:10

En op visite geweest bij mijn dorpsgenoot, en de volgende foto gemaakt (slippers aan de voeten en zadel afgesteld volgens resultaat meting). Heb het idee dat ik enigszins met opgetrokken schouders op zijn fiets zit.

Afbeelding

Djemz
Forum-lid

Djemz 04 aug 2019 08:22

kater232 schreef: 03 aug 2019 11:10 En op visite geweest bij mijn dorpsgenoot, en de volgende foto gemaakt (slippers aan de voeten en zadel afgesteld volgens resultaat meting). Heb het idee dat ik enigszins met opgetrokken schouders op zijn fiets zit.

Afbeelding

Je zit er idd met opgetrokken schouders op maar dat ligt niet aan de fiets..

Je zit er veel te stijf op en met slippers zit je natuurlijk ook verre van comfortabel. Je moet je ellebogen lichtjes buigen. Die fiets lijkt mij niet te groot maar je zit er veel te rechtop op doordat je je armen zo recht houdt en je schouders op trekt.

Plaats reactie