Ventoux afdalen op full-carbon?
-
- Forum-lid
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 13 jan 2013 15:24
Hoi, ik rijd nu voor t 4e seizoen om mijn full carbon clinchers (25mm x 60mm) v Helin Liu. Nog nooit problemen gehad en altijd in de benelux mee gereden, ook met slecht weer. Fiets wekelijks in zuid-limburg. De wielen geven mij volledig vertrouwen.
Over n paar dagen ga ik (eindelijk) de Mont Ventoux beklimmen. Wat is jullie advies voor de afdaling. Is t oke om dit op deze clinchers te doen? Gebruik swiss-stop blokken. Of toch maar alu setje insteken...??
Over n paar dagen ga ik (eindelijk) de Mont Ventoux beklimmen. Wat is jullie advies voor de afdaling. Is t oke om dit op deze clinchers te doen? Gebruik swiss-stop blokken. Of toch maar alu setje insteken...??
-
- Forum-lid
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 13 jan 2013 15:24
Ik kan prima dalen, denk ik. Ben zelf licht, 67 kg. Vind ook weinig berichten en/of footage van carbon velgen die kapot zijn gereden in n afdaling. Iemand ervaring hiermee of gezie?
Als je alu hebt liggen en überhaupt deze vraag al moet stellen, zou ik alu steken. Waarom het risico lopen? Je gaat er niets sneller van klimmen.
Ik rij zelf ook op fullcarbon en met cyclo's in de Vogezen was dat geen probleem, maar op vakantie wil ik rustig aan kunnen doen en heb toch lage alu liggen, dus steek die.
60mm bij de ventoux zou ik al sowieso nooit doen. Was daar vorig jaar nog en kan boven behoorlijk hard waaien. Met 67kg en hoge snelheid ga je hem dan lastig houden.
Ik rij zelf ook op fullcarbon en met cyclo's in de Vogezen was dat geen probleem, maar op vakantie wil ik rustig aan kunnen doen en heb toch lage alu liggen, dus steek die.
60mm bij de ventoux zou ik al sowieso nooit doen. Was daar vorig jaar nog en kan boven behoorlijk hard waaien. Met 67kg en hoge snelheid ga je hem dan lastig houden.
Ik zou het durven riskeren, maar als je alu liggen hebt, voor de gemoedsrust toch alu steken dan.
Hangt een beetje af van je daalcapaciteiten.
Ik heb Aspin en Tourmalet gedaan en ook m'n alu wielen gestoken. Achteraf gezien had carbon gekund,
Hangt een beetje af van je daalcapaciteiten.
Ik heb Aspin en Tourmalet gedaan en ook m'n alu wielen gestoken. Achteraf gezien had carbon gekund,
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Ik heb de Mt Ventoux ook afgedaald met chinese carbon wielen, wel maar 38mm hoog, tijdens het hoogseizoen.
Dat was een jaar of 4 geleden, mooi weer, zo'n 28gr en weinig wind.
Op het eerste stuk haalde ik een piek van 94km/u, na Chalet reynard niet meer boven de 60km/u.
Kwestie van kort hard remmen en weer lossen, zeker niet slepend, dan gaat het allemaal wel loslopen.
Dat was een jaar of 4 geleden, mooi weer, zo'n 28gr en weinig wind.
Op het eerste stuk haalde ik een piek van 94km/u, na Chalet reynard niet meer boven de 60km/u.
Kwestie van kort hard remmen en weer lossen, zeker niet slepend, dan gaat het allemaal wel loslopen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Alu voorwieltje gebruiken, achterwiel krijgt veel minder te verduren.
Eventueel kun je ook een flapperend regenjasje aandoen en lekker rechtop gaan zitten, dan hoef je minder te remmen. Maar ik neem aan dat je ook wel een beetje vaart wilt maken naar beneden, dus dan zou ik zorgen dat je zo veel en zo hard kunt remmen als je wilt.
Eventueel kun je ook een flapperend regenjasje aandoen en lekker rechtop gaan zitten, dan hoef je minder te remmen. Maar ik neem aan dat je ook wel een beetje vaart wilt maken naar beneden, dus dan zou ik zorgen dat je zo veel en zo hard kunt remmen als je wilt.