Trek Domane 2020
-
- Forum-lid
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 02 aug 2019 11:39
Goededag,
Ik twijfel op dit moment om de Trek Domane SL5 aan te schaffen. Dit om de reden dat er bredere banden kunnen opgeplaatst worden voor woonwerkverkeer maar dit ook een goede fiets kan zijn om mojn zondagse ritjes te maken met de wielerclub. Nu deed een vriend van mij me twijfelen door te zeggen dat ik toch wat snelheid zal verliezen. Is dit waar? In welke mate zal het extra gewicht van de fiets en de minder sportieve houding mij snelheid doen verliezen? Hebben jullie andere fietsen die ik kan gebruiken voor de combo WW-verkeer en sportieve ritten?
Alvast bedankt!
Ik twijfel op dit moment om de Trek Domane SL5 aan te schaffen. Dit om de reden dat er bredere banden kunnen opgeplaatst worden voor woonwerkverkeer maar dit ook een goede fiets kan zijn om mojn zondagse ritjes te maken met de wielerclub. Nu deed een vriend van mij me twijfelen door te zeggen dat ik toch wat snelheid zal verliezen. Is dit waar? In welke mate zal het extra gewicht van de fiets en de minder sportieve houding mij snelheid doen verliezen? Hebben jullie andere fietsen die ik kan gebruiken voor de combo WW-verkeer en sportieve ritten?
Alvast bedankt!
Ik heb geen inhoudelijk antwoord op je vraag... maar wel een wedervraag; waarom heb je bredere banden nodig voor woon-werkverkeer?
Voor woon-werk gebruik ik zelf een wat oudere racefiets waar ik niet zo zuinig op hoef te zijn en rij daar met 23 mm bandjes op. Gaat prima.
Voor woon-werk gebruik ik zelf een wat oudere racefiets waar ik niet zo zuinig op hoef te zijn en rij daar met 23 mm bandjes op. Gaat prima.
-
- Forum-lid
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 02 aug 2019 11:39
Het is nogal een grote afstand (40km enkel). Ik rij dan liever iets comfortabeler dan op mijn gewone wielset met 25mm bandjes.buddo schreef: ↑05 aug 2019 09:59 Ik heb geen inhoudelijk antwoord op je vraag... maar wel een wedervraag; waarom heb je bredere banden nodig voor woon-werkverkeer?
Voor woon-werk gebruik ik zelf een wat oudere racefiets waar ik niet zo zuinig op hoef te zijn en rij daar met 23 mm bandjes op. Gaat prima.
Kun je niet eerst een andere maat banden uitproberen? Zoals 28mm, vóór dat je een duur nieuw fietsje koopt? Voor Nederlandse wegen heb je denk niet veel breder nodig dan dat voor comfort. Met tubeless kun je nog meer comfort inbouwen.
Tenzij je een reden zoekt om een nieuwe fiets te kopen, daar is niets mis mee
Tenzij je een reden zoekt om een nieuwe fiets te kopen, daar is niets mis mee
- alliance_0
- Forum-lid
- Berichten: 1437
- Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06
Waarom wil je voor woon-werk meer comfort, terwijl je voor de andere ritten dat niet hoeft?
Zijn die zondagse ritjes korter dan 40km? Zo niet dan heb je ook niet meer comfort nodig.
Van meer rechtop zitten wordt sowieso langzamer. Het is ook helemaal niet zo dat meer rechtop zitten voor iedereen comfortabeler is.
Van bredere banden wordt je ook langzamer. Die nieuwe bredebandenhype is er vooral op gericht om weer wat nieuws te kunnen verkopen. Op asfalt zo vlak als een biljartlaken zijn 23mm banden nog steeds sneller dan 25mm. Helaas vindt je dat asfalt nergens en zo gauw er wat oneffenheden in zitten ga je met te smalle banden snelheid verliezen omdat je te weinig demping hebt of je gaal lekrijden omdat je met te weinig druk rijdt. Vandaar dat de sweetspot rond de 25mm ligt. Ga je daarboven, dan lever je een beetje snelheid in. Ga je ruim boven de 30mm, wat mogelijk is op de Domane dan zal het wel merkbaar worden.
Van meer rechtop zitten wordt sowieso langzamer. Het is ook helemaal niet zo dat meer rechtop zitten voor iedereen comfortabeler is.
Van bredere banden wordt je ook langzamer. Die nieuwe bredebandenhype is er vooral op gericht om weer wat nieuws te kunnen verkopen. Op asfalt zo vlak als een biljartlaken zijn 23mm banden nog steeds sneller dan 25mm. Helaas vindt je dat asfalt nergens en zo gauw er wat oneffenheden in zitten ga je met te smalle banden snelheid verliezen omdat je te weinig demping hebt of je gaal lekrijden omdat je met te weinig druk rijdt. Vandaar dat de sweetspot rond de 25mm ligt. Ga je daarboven, dan lever je een beetje snelheid in. Ga je ruim boven de 30mm, wat mogelijk is op de Domane dan zal het wel merkbaar worden.
Campagnolo Ultra Dork
Dat was mij ook al opgevallen. De Domane SL 5 wordt geleverd met 32c banden. Dat is een beste stap omhoog van 25c wat ik nu rijdt. Hoewel 28c begint er ook al aan te komen. Maar het laat wel ruimte om er een keer spatborden op te gooien of gravel bandjes.
Mijn eerste reactie was ook 32c maar nu klinkt het wel goed. Hoewel ik waarschijnlijk eerder 28c bandjes zou monteren.
Mijn eerste reactie was ook 32c maar nu klinkt het wel goed. Hoewel ik waarschijnlijk eerder 28c bandjes zou monteren.
Laatst gewijzigd door Seriph op 05 aug 2019 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Dat was een compleet andere fiets, dan wat tegenwoordig over de toonbank gaat.
Rechter op gaan zitten kost gewoon snelheid, ongeacht hoe hard je gaat. Bredere banden veroorzaken met name op hogere snelheid meer weerstand, namelijk in de vorm van luchtweerstand.
Rechter op gaan zitten kost gewoon snelheid, ongeacht hoe hard je gaat. Bredere banden veroorzaken met name op hogere snelheid meer weerstand, namelijk in de vorm van luchtweerstand.
Bij de gemiddelde fietser die ik tegenkom zou een comfortabeler geometrie geen verschil geven in houding, hooguit in het aantal spacers. Ik zou zelf ook meer comfort zoeken in een woon-werk verkeer fiets dan in een fiets waarmee je met een omweg van thuis naar thuis fietst. Zelfde dat ik op een gemiddelde zondag de kasseistroken opzoek, en op weg naar mijn werk deze liever zou vermijden. Toch een andere bereidheid om af te zien.
Los daarvan; welke wielen/banden je onder je Domane steekt mag je natuurlijk zelf kiezen. Vind je de 32 inderdaad te traag, koop je toch lekker 23mm bandjes? Des noods 2 wielsets, kun je alles doen wat je wil.
Los daarvan; welke wielen/banden je onder je Domane steekt mag je natuurlijk zelf kiezen. Vind je de 32 inderdaad te traag, koop je toch lekker 23mm bandjes? Des noods 2 wielsets, kun je alles doen wat je wil.
Ik heb de RVV op 28mm gereden (Conti's dus in werkelijkheid nog een stukje breder) op de juiste (lage) druk (4.5bar voor 85kg) en op slecht wegdek voelt dat er prettig aan. Op de snellere stukken en in snel genomen bochten voelt het toch wat minder. Dan heb ik ze liever op 6bar en dan kan je net zo goed op 25mm rijden. Dus ik blijf op 25mm bandjes (eigenlijk Speci Turbo's van 26mm)
Comfort zat, ook in de afdalingen op erbarmelijk wegdek zoals bij de Sean Kelly afgelopen weekend (Vielsalm)
Comfort zat, ook in de afdalingen op erbarmelijk wegdek zoals bij de Sean Kelly afgelopen weekend (Vielsalm)
Ik zou dan weer liever meer comfort hebben op de langere rit. Zoals ik het begrijp gaat het om een fiets om beide mee te doen. Dan zou ik niet teveel concessies willen doen aan het racefiets gevoel. Zou het gaan om een fiets voor erbij dan zou een Domane imho weer teveel van hetzelfde zijn. Dan zou ik weer voor een crosser of gravelracer gaan.wouterj schreef: ↑05 aug 2019 15:31 Bij de gemiddelde fietser die ik tegenkom zou een comfortabeler geometrie geen verschil geven in houding, hooguit in het aantal spacers. Ik zou zelf ook meer comfort zoeken in een woon-werk verkeer fiets dan in een fiets waarmee je met een omweg van thuis naar thuis fietst. Zelfde dat ik op een gemiddelde zondag de kasseistroken opzoek, en op weg naar mijn werk deze liever zou vermijden. Toch een andere bereidheid om af te zien.
Los daarvan; welke wielen/banden je onder je Domane steekt mag je natuurlijk zelf kiezen. Vind je de 32 inderdaad te traag, koop je toch lekker 23mm bandjes? Des noods 2 wielsets, kun je alles doen wat je wil.
Campagnolo Ultra Dork