Ventoux afdalen op full-carbon?
Dat is inderdaad wat het is: Een (combinatie) van omstandigheden die zich niet elk moment aandienen en je bent de sjaak. Zoals ik ook heel vaak geen zadeltasje nodig heb, liever thuis laat, maar kans (laag) x impact ('midden', vooral onhandig) maakt dat ik het tasje meeneem.
Of zoals ultra lite banden, op racefiets op mtb: Je hebt er wat voordeel van, maar de kans op lekrijden gaat omhoog en de impact op een DNF in een cyclo/wedstrijd/marathon/hoofddoel is toch vrij flink.
Qua carbon velgen kan je je nog afvragen of je het het geld waard vind om ze mogelijk te trashen in omstandigheden die je niet voorziet. En wat de kans is dat je er lichamelijk schade aan hebt.
Qua hoogte van de velgen is het vooral niet leuk om op die manier af te moeten dalen en heb je wat uit te leggen als je je op de camping je fietsbroek bij de luiers moet gooien...
Of zoals ultra lite banden, op racefiets op mtb: Je hebt er wat voordeel van, maar de kans op lekrijden gaat omhoog en de impact op een DNF in een cyclo/wedstrijd/marathon/hoofddoel is toch vrij flink.
Qua carbon velgen kan je je nog afvragen of je het het geld waard vind om ze mogelijk te trashen in omstandigheden die je niet voorziet. En wat de kans is dat je er lichamelijk schade aan hebt.
Qua hoogte van de velgen is het vooral niet leuk om op die manier af te moeten dalen en heb je wat uit te leggen als je je op de camping je fietsbroek bij de luiers moet gooien...
Wat is het worst-case scenario als je aluminium wielen steekt?
- Je tijd gaat enkele seconden trager zijn (als je alu wielen al zwaarder zijn, wellicht niet)
- Je foto bovenop gaat net iets minder hip zijn, mensen gaan op facebook/strava/instragram niet kunnen zien welk geweldig materiaal je wel niet hebt.
Wat is het worst-case scenario als je carbon wielen steekt?
- Je verliest je grip of controle door een windvlaag in de afdaling, waardoor je het ravijn in vliegt
Bij dit soort kwesties is het voor mij redelijk simpel; het feit dat je twijfelt, is al een reden om voor de meest verstandige optie te kiezen. Tenzij je geen partner, kinderen, belangrijk werk etc hebt en het laatste puntje je niet zo heel veel uitmaakt.
- Je tijd gaat enkele seconden trager zijn (als je alu wielen al zwaarder zijn, wellicht niet)
- Je foto bovenop gaat net iets minder hip zijn, mensen gaan op facebook/strava/instragram niet kunnen zien welk geweldig materiaal je wel niet hebt.
Wat is het worst-case scenario als je carbon wielen steekt?
- Je verliest je grip of controle door een windvlaag in de afdaling, waardoor je het ravijn in vliegt
Bij dit soort kwesties is het voor mij redelijk simpel; het feit dat je twijfelt, is al een reden om voor de meest verstandige optie te kiezen. Tenzij je geen partner, kinderen, belangrijk werk etc hebt en het laatste puntje je niet zo heel veel uitmaakt.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16475
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Ik postte het al op de eerste pagina van dit topic.
Deze vraag is hier al ..-en keren voorbij gekomen en telkens is de tendens van de antwoorden hetzelfde: Carbon kan maar niet altijd.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Laatste keer dat ik de Mt Ventoux opgefietst ben (en weer afgedaald) had ik zelfs met mijn low-profile ALU wielen (Fulcrum R1) nog moeite om de fiets op de weg te houden tijdens de afdaling van de top tot Chalet Reynard. Het waaide behoorlijk, wat voor een snelle klimtijd zorgde, zodat de afdaling na elke bocht weer betekende dat ik zelfs moest tegensturen om goed op de weg te blijven (voelde alsof er iemand onder tegen de zijkant van mijn voorwiel aan duwde).
Ik was maar wat blij dat ik lage wielen gestoken. had zeg.
PS: Het was begin september, om 18:00 beneden vertrokken bij 32 graden, boven was het (rond 19:48) zo'n 12 graden, met windkracht 6-7 schat ik op de top
Ik was maar wat blij dat ik lage wielen gestoken. had zeg.
PS: Het was begin september, om 18:00 beneden vertrokken bij 32 graden, boven was het (rond 19:48) zo'n 12 graden, met windkracht 6-7 schat ik op de top
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13743
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Inderdaad gewoon niet doen en als je het perse wilt koop schijfremmen en ga tubeless rijden ben je van alle ellende af en zo niet gewoon alu onder de 40mm met een normaal binnenband.
Het is net zoals nu weer met toch behoorlijk wat vakantie gangers je kan op je winterbanden naar zuid Frankrijk zolang alles goed gaat maar een noodstop met 150 en je bent 50 meter verder dan degene voor je.
Of je nu een goede daler bent of niet gaat het niet eens om. Je moet weten hoe je de temperatuur en belasting zo laag mogelijk houdt en dat is niet als een comeed naar beneden.
De ene dag is de andere niet een zonnige dag van 30 graden en zwart carbon is zo 60 graden. Dan zitten ze snel aan hun max plus dat het totaal niet afkoelt. 15 graden zonder zo'n, scheelt zomaar de helft en de velg kan dan veel meer belasting hebben.
Als geld je nog iets interesseert. Je wielen zijn na een goede Ventoux afdaling misschien wel 5 tot 10% verder bij hun einde.
We hebben al zo,n gevaarlijke hobby waarbij je regelmatig aan de kunde van andere weggebruikers bent overgeleverd dan heb ik graag zoveel mogelijk zelf in de hand.
Het is net zoals nu weer met toch behoorlijk wat vakantie gangers je kan op je winterbanden naar zuid Frankrijk zolang alles goed gaat maar een noodstop met 150 en je bent 50 meter verder dan degene voor je.
Of je nu een goede daler bent of niet gaat het niet eens om. Je moet weten hoe je de temperatuur en belasting zo laag mogelijk houdt en dat is niet als een comeed naar beneden.
De ene dag is de andere niet een zonnige dag van 30 graden en zwart carbon is zo 60 graden. Dan zitten ze snel aan hun max plus dat het totaal niet afkoelt. 15 graden zonder zo'n, scheelt zomaar de helft en de velg kan dan veel meer belasting hebben.
Als geld je nog iets interesseert. Je wielen zijn na een goede Ventoux afdaling misschien wel 5 tot 10% verder bij hun einde.
We hebben al zo,n gevaarlijke hobby waarbij je regelmatig aan de kunde van andere weggebruikers bent overgeleverd dan heb ik graag zoveel mogelijk zelf in de hand.
- Goudhaantje
- Forum-lid
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52
Nou, dan kan ik mijn velgen na een weekje Tour Transalp wel weggooien.wasbeer2006 schreef: ↑09 aug 2019 15:11 [...]Als geld je nog iets interesseert. Je wielen zijn na een goede Ventoux afdaling misschien wel 5 tot 10% verder bij hun einde.[...]
# wasbeer , wat basel je nou allemaal. .... Ik kan hier geen zinnige pannenkoek van bakken.wasbeer2006 schreef: ↑09 aug 2019 15:11 Inderdaad gewoon niet doen en als je het perse wilt koop schijfremmen en ga tubeless rijden ben je van alle ellende af en zo niet gewoon alu onder de 40mm met een normaal binnenband.
Het is net zoals nu weer met toch behoorlijk wat vakantie gangers je kan op je winterbanden naar zuid Frankrijk zolang alles goed gaat maar een noodstop met 150 en je bent 50 meter verder dan degene voor je.
Of je nu een goede daler bent of niet gaat het niet eens om. Je moet weten hoe je de temperatuur en belasting zo laag mogelijk houdt en dat is niet als een comeed naar beneden.
De ene dag is de andere niet een zonnige dag van 30 graden en zwart carbon is zo 60 graden. Dan zitten ze snel aan hun max plus dat het totaal niet afkoelt. 15 graden zonder zo'n, scheelt zomaar de helft en de velg kan dan veel meer belasting hebben.
Als geld je nog iets interesseert. Je wielen zijn na een goede Ventoux afdaling misschien wel 5 tot 10% verder bij hun einde.
We hebben al zo,n gevaarlijke hobby waarbij je regelmatig aan de kunde van andere weggebruikers bent overgeleverd dan heb ik graag zoveel mogelijk zelf in de hand.
Zelf ben ik deze zomer met behoorlijke temperaturen afgedaald :
Col de Colombiere - Telegraphe / Galibier - en nog een aantal behoorlijke afdalingen.
Dit heb ik gedaan op mijn Zipp 404 tubular full carbon - Zipp 202 clincher full carbon, en het ging me geweldig af. Geen probleem met warm wordende remranden / piepen en of krijsen van de remmen / blokkeren of wat ook.
Mijn remranden zijn absoluut niet gesleten, zelfs nog geen 2% denk ik.
Vlgs mijn zoon daal ik als een drol sinds ik vorig jaar door een blokkerend achterwiel ( FFWD met Swisstop ) bijna rechtdoor vloog in een afdaling. Ik ga dus langzamer dan mijn zoon, en rem meer én harder maar dat geeft niet. Hij is nog jong dus ik laat hem lekker uitrazen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Ik kan alleen spreken van de Sault-kant van de Ventoux, maar da's een afdaling waar je lekker kan doorrijden. Weinig onoverzichtelijke bochten, behoorlijk brede weg. Zodra je een seconde of 5 achter een auto zit, doen die meestal teken dat je voorbij mag. Ook in de Pyreneeën heb ik dit weer ervaren.
Neemt niet weg dat ik voor de gemoedsrust toch m'n alu wielen gestoken heb...
Neemt niet weg dat ik voor de gemoedsrust toch m'n alu wielen gestoken heb...
De Sault kant is niets t.o.v .de Bedoin en Malaucene kant.hayes schreef: ↑09 aug 2019 20:40 Ik kan alleen spreken van de Sault-kant van de Ventoux, maar da's een afdaling waar je lekker kan doorrijden. Weinig onoverzichtelijke bochten, behoorlijk brede weg. Zodra je een seconde of 5 achter een auto zit, doen die meestal teken dat je voorbij mag. Ook in de Pyreneeën heb ik dit weer ervaren.
Neemt niet weg dat ik voor de gemoedsrust toch m'n alu wielen gestoken heb...
- Goudhaantje
- Forum-lid
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52
Maar als het zo verschrikkelijk gevaarlijk is, dan zouden die carbon wielen toch helemaal niet verkocht mogen worden?