Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6128
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 08 aug 2019 16:10

joopi schreef: 08 aug 2019 10:08 Yep, het tubeless-ventiel losdraaien en verwijderen en een gewoon binnenbandje erin. Tip: wikkel om het binnenbandje een stuk keukenpapier, want die sealant is nogal een rommeltje, dan heb je wat om de buitenband en je handen mee schoon te maken.
Jaja nog even dan neem ik ook een rol keukenpapier mee in mijn rugzakje. :roll: :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2618
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 11 aug 2019 15:44

Ik ben helemaal klaar met die Schwalbe One's... Krijg ze op mijn Shamals niet geplopt en ook het Chinese carbon heeft er geen trek in. Zeepsop, zonder ventielkern, met compressor... het maakt allemaal niets uit. Ook met een binnenbandje er in en tot 9 bar oppompen doet deze banden niet zetten.

Leg ik er een eenvoudig Conti draadbandje op met een biba.... bij een paar bar "peng, peng".....

Iemand ervaring met een ander merk tubeless band die in 23mm verkrijgbaar is (breder kan de achterbrug niet hebben)?

Pip
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 mar 2014 16:43

Pip 11 aug 2019 20:06

havana schreef: 19 jun 2019 18:47 Vandaag mijn 2e tubeless avontuur aangegaan. Jaren geleden al eens aan geroken toen ik een Time kocht met tubeless wielen (Fulcrum 3 2-way fit). Destijds was ik niet overtuigd genoeg en was er maar weinig keuze in banden. Nu eens kijken hoe het me bevalt.

Het installeren was voor mij nieuw. Vooraf een aantal YouTube video's gekeken van Parktool en GCN.

Vervolgens tubeless banden, Schwalbe One 25 mm, geïnstalleerd op mijn Bora's. Die zijn officieel niet geschikt zijn maar inmiddels zijn er genoeg positieve tubeless gebruikerservaringen, waardoor ik het wel aandurf. Deze wielen hebben geen spaakgaten, dus tape was niet nodig.

Qua ventielen had ik al gelezen dat het bij de Bora's nauw komt, want de ventielgaten zijn vrij groot., Daarom gekozen voor 60 mm ventielen van Muc-off. Deze komen met drie verschillende fittingen, waardoor de kans groot is dat er wel iets bij zou zitten dat zou passen.

- ventielen gemonteerd. Standaard fitting vooraf al vervangen door een conische van één maatje groter. Dat bleek prima te werken
- banden gemonteerd. Ging niet heel lastig, wel een bandenwipper nodig maar niet extreem.
- vervolgens tóch eens geprobeerd of ze zouden ploppen zonder compressor/air booster maar dat bleek ijdele hoop. Dus het grove geschut van stal gehaald.
- het voorwiel verloor al snel lucht, dus leeg laten lopen, 30 ml sealant erin en nog eens proberen
- verloor weer lucht
- hieldraad ingespoten met zeepsop en nog eens opgepompt
- luchtdicht

Achterband nog voor het omleggen ingespoten met zeepzop en die was meteen luchtdicht. Rondje door de buurt gereden zodat de sealant goed verdeeld is en enkele uren laten zijn ze nog op druk.

Eens kijken of dat morgenochtend nog zo is.
Havana bevalt/gaat het tubeless rijden met de bora's nog steeds goed? Ik zit er namelijk ook aan te denken. Hoe soepel gingen jou banden op de velg (ploppen)?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28004
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 aug 2019 20:35

Ploppen was geen probleem, met booster of mijn kleine compressor.

Ik heb er inmiddels ook redelijk wat afdalingen mee gereden onder meer Planche de BF, Bonette, Allos, Chams, Cayolle, Sabot, enz en geen centje pijnZ

Bevalt tot nu toe prima al blijf ik de meerwaarde van tubeless iha beperkt vinden.
Laatst gewijzigd door havana op 11 aug 2019 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Pip
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 mar 2014 16:43

Pip 11 aug 2019 20:50

Dank je. Dan ga ik het volgend seizoen ook proberen

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 12 aug 2019 11:48

havana schreef: 11 aug 2019 20:35 Bevalt tot nu toe prima al blijf ik de meerwaarde van tubeless iha beperkt vinden.
Ben na 2 jaar ook alweer een tijdje (onbewust) terug bij binnenbandjes. Tubeless in goeden doen heeft een merkbaar voordeel; dat halve barretje minder in de Belgische Ardennen is wel fijn en ik kon een keer bij een lekke band gewoon doorrijden.

Realiteit is alleen wel dat de montage soms een rotklus is, bij zowel gloednieuwe banden zonder compressor, als banden die al een tijdje gemonteerd geweest zijn (deze zijn dan weer te ruim). Ook heb ik bij de club al verscheidene gezien met 'deze banden kunnen niet lek', waar ik vervolgens weer onder de smurrie zit omdat ze met hun 2 linkerhanden niet weten hoe je een band vervangt (en ze hebben natuurlijk geen binnenband meer bij zich). Zelf heb ik dit jaar nog niet lek gereden met bandjes, dus dat voordeel lijkt zeer beperkt (meestal is de verkeerde druk of scherp voorwerp de boosdoener).

Tel daarbij op alle kleine dingetjes; vaker pompen (op zich geen probleem, rijdt ook fijner), schoonmaken bij (de)montage/lek, af en toe vervangen latex, booster/compressor benodigd etc. en dan kunnen we concluderen dat ik lang enthousiast geweest ben en als het zo uitkomt ik m'n bandjes weer tubeless monteer, maar het de moeite niet echt waard is. Rij nu het liefst met de S-Work Turbo 24mm banden en die zijn in TLR uitvoering 2x zo duur.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13732
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 aug 2019 14:00

Vaker pompen? Nog vaker. Mijn biba,s moet ik echt elke rit meestal drie per week bijpompen. Tubeless 1x per week. Ik heb er bij maar eens per maand.

Ik blijf het voordeel groot vinden. Een 28mm tl die bij mij zelfs op 30.5mm valt voelt qua gevoel als een 25mm.
Hoe breder je banden hoe groter het voordeel. Je hebt veel meer gevoel in de band, met remmen, bochten en de grip is enorm. Ik rijd ze niet eens zo heel zacht 5 voor, 5,5 achter.

Met een 28mm tl kan ik net zo plat de bocht om als een 25mm met biba, dat (durf) lukt met echt niet met 28mm met biba. In Nederland allemaal niet zo belangrijk 25mm biba is prima, maar buitenland met veelal slechte wegen.

Nu hier in Italië is de meerwaarde zo groot. Een stuk asphalt weg maakt allemaal niet uit. Gewoon er doorheen.

Enige nadeel is dat is de one tl wel snel aan bonken rijd. Na 2000km slechte wegen gooi ik ze weg.
Lek heb ik er in 8 jaar tijd nog nooit mee gereden. Hoe je dat vijf keer per jaar lukt blijft me echt een raadsel.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6128
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 12 aug 2019 14:25

Ik rijd toch wel eens lek hoor, bijvoorbeeld gisteren weer eens gezien toen ik thuis kwam.
2019-08-11 14.47.07 (Small).jpg
2019-08-11 14.47.07 (Small).jpg (83.61 KiB) 1223 keer bekeken
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13732
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 aug 2019 15:15

Wat maak jij er een bende van :-)

Met de mtb op de weg in de winter rijd ik ook wel lek. Maar op de racer zelden. Komt ook, rijd vrijwel nooit in de regen en vervang de banden wel iets sneller dan gemiddeld.

Alhoewel ik op mijn Michelin power achter zelf 5k heb gereden zonder lek.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 12 aug 2019 16:51

Lekrijden doe ik zelf ook zelden sinds ik gewoon regelmatig m'n bandenspanning check. Het is vooral dat ik 3x in de week met de club rijdt en dat we even op elkaar wachten als iemand lek rijdt. Gebeurd niet wekelijks, maar toch wel regelmatig en met name de Pro One blijkt een dun bandje te zijn.

Zelf erg goede ervaringen met de Specialized Turbo 2Bliss in 28mm. Vallen op een 21c velg ook als 31mm, maar op een 18c velg staan ze te bol en loopt het niet lekker in de bochten. Ik rij ze nu met binnenbandjes op 5 bar voor en 5.5 bar achter bij een gewicht van 80kg, maar voor de Ardennen vond ik dat nog steeds te hard.

Ze gaan bij mij ca. 4.000-5.000km mee (en ik rij niet heel zuinig), dus bijna 2x zo lang als de Pro One's die na 2.500km ook wel klaar waren. Helaas krijg ik ze nu niet meer TL op de 21c velg omdat ze te ruim geworden zijn. Wel een aanrader, helaas past in mijn Cervelo maar 24-25 'echte' mm en is het aanbod beperkt, niet erg duurzaam of prijzig.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28004
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 aug 2019 16:56

Mijn biba,s moet ik echt elke rit meestal drie per week bijpompen
@csteenbe kom er maar in!

On topic: biba’s pomp ik misschien 1x pw op, tubeless voor iedere rit. Ze verliezen toch een klein beetje druk. Dat kan ook aan mij liggen trouwens.

Overigens horen 28 mm wat mij betreft niet op een racefiets, al is dat een andere discussie. Stop de verMTBsering van de schone racefiets!

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3130
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 12 aug 2019 17:00

havana schreef: 12 aug 2019 16:56
Mijn biba,s moet ik echt elke rit meestal drie per week bijpompen
@csteenbe kom er maar in!

On topic: biba’s pomp ik misschien 1x pw op, tubeless voor iedere rit. Ze verliezen toch een klein beetje druk. Dat kan ook aan mij liggen trouwens.
Pomp mijn tubes om 2 weken op, en dan staan ze meestal nog op 4 bar, vul dan bij tot 6 bar.

Als ik ergens een hekel aan heb is het pompen..... 😻
YFood !!!

Plaats reactie