Nou ja, dat zou wel heel heftig zijn. Het plaatselijke nieuws heeft het dan niet gemeld
Ventoux afdalen op full-carbon?
Vandaag Col du Sabot afgedaald op mijn carbon Chineesjes. Niet echt een fijne afdaling, ook niet voor ervaren dalers. Geen centje pijn, halverwege nog eens aan de velg gevoeld, ik vond ze niet eens warm, hooguit lauw.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1070
- Lid geworden op: 16 okt 2013 21:44
- Locatie: Alphen aan de Rijn
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13774
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik zeg niet dat het niet kan en zipp is wel iets anders dan een Chinees. Die hoeft niet slecht te zijn maar het risico dat er een slechte velg bij zit is groter.rene schreef: ↑09 aug 2019 19:39
# wasbeer , wat basel je nou allemaal. .... Ik kan hier geen zinnige pannenkoek van bakken.
Zelf ben ik deze zomer met behoorlijke temperaturen afgedaald :
Col de Colombiere - Telegraphe / Galibier - en nog een aantal behoorlijke afdalingen.
Dit heb ik gedaan op mijn Zipp 404 tubular full carbon - Zipp 202 clincher full carbon, en het ging me geweldig af. Geen probleem met warm wordende remranden / piepen en of krijsen van de remmen / blokkeren of wat ook.
Mijn remranden zijn absoluut niet gesleten, zelfs nog geen 2% denk ik.
Vlgs mijn zoon daal ik als een drol sinds ik vorig jaar door een blokkerend achterwiel ( FFWD met Swisstop ) bijna rechtdoor vloog in een afdaling. Ik ga dus langzamer dan mijn zoon, en rem meer én harder maar dat geeft niet. Hij is nog jong dus ik laat hem lekker uitrazen.
Gewoon lekker doen, maar ik wil de risico,s van deze hobby ergens beperken en als dat simpel is op te lossen met materiaal die zie ik geen enkelsteekhoudend argument dit niet te doen.
Net hier bij het gardameer elke app geeft droog weer aan eerste afdaling zeiknat, nou succes met je carbonne velgremmen op asphalt wat eigenlijk de titel off road zou moeten dragen. Dan is je hartslag de hele afdaling boven de 100 lekker is dat met die maffe Italianen op de weg.
Vorige week in de regen de Tre Cime di Lavaredo afgedaald met full carbon, en dan moest ik nog constant bijremmen voor tragere wagens/bussen. No problemo.
Swiss Stop blokjes zijn na 4 dagen Dolomiti passen wel voor 2/3 weggeremd, vooraan.
Swiss Stop blokjes zijn na 4 dagen Dolomiti passen wel voor 2/3 weggeremd, vooraan.
Het antwoord op de vraag is niet 1-2-3 te geven.
Uiteraard zijn er voorbeelden van mensen die met full carbon afdalingen hebben gedaan zonder een centje pijn. Op diezelfde afdaling zullen andere mensen, onder (iets) andere omstandigheden andere ervaringen hebben.
Zelf heb ik het 'genoegen' gehad om een setje full carbon clinchers te ruïneren op deze klim: Ceillac https://www.climbbybike.com/nl/beklimmi ... ainID=5768
Geen lastige klim en ook geen lastige afdaling. Echter zijn er een aantal haarspeldbochten kort achter elkaar waardoor het nauwelijks mogelijk is om de rem los te laten en de velg te koelen.
Ik wilde stoppen om een foto te maken in een van de bochten. Daarbij werd mijn voorwiel zo warm dat hij vervormde. Dat wiel kon de prullenbak in.
Dezelfde dag heb ik een mavic aksium voorwiel aangeschaft. Met dat voorwiel en een full carbon achterwiel heb ik de volgende 3 weken alle klimmen en afdalingen gereden, waaronder de Izoard, Col du Vars, Col d'Angnel etc.
Mijn advies is om het risico niet te nemen. Gezien alle verhalen bestaat de kans dat je je wiel kapot rijdt, waarom zou je dat risico op je vakantie willen lopen,
Mijn carbon clinchers rij ik alleen met mooi weer en tijdens wedstrijden. Alu velgen gebruik ik om te trainen en in het buitenland.
Uiteraard zijn er voorbeelden van mensen die met full carbon afdalingen hebben gedaan zonder een centje pijn. Op diezelfde afdaling zullen andere mensen, onder (iets) andere omstandigheden andere ervaringen hebben.
Zelf heb ik het 'genoegen' gehad om een setje full carbon clinchers te ruïneren op deze klim: Ceillac https://www.climbbybike.com/nl/beklimmi ... ainID=5768
Geen lastige klim en ook geen lastige afdaling. Echter zijn er een aantal haarspeldbochten kort achter elkaar waardoor het nauwelijks mogelijk is om de rem los te laten en de velg te koelen.
Ik wilde stoppen om een foto te maken in een van de bochten. Daarbij werd mijn voorwiel zo warm dat hij vervormde. Dat wiel kon de prullenbak in.
Dezelfde dag heb ik een mavic aksium voorwiel aangeschaft. Met dat voorwiel en een full carbon achterwiel heb ik de volgende 3 weken alle klimmen en afdalingen gereden, waaronder de Izoard, Col du Vars, Col d'Angnel etc.
Mijn advies is om het risico niet te nemen. Gezien alle verhalen bestaat de kans dat je je wiel kapot rijdt, waarom zou je dat risico op je vakantie willen lopen,
Mijn carbon clinchers rij ik alleen met mooi weer en tijdens wedstrijden. Alu velgen gebruik ik om te trainen en in het buitenland.
Opgeven is geen optie!
Viel mij trouwens gisteren erg mee kwa drukte op de Mont Ventoux.
Werd wel door genoeg auto's en motoren ingehaald, maar niet echt veel andere fietsers gezien.
Denk zo'n 15 die afdaalden en heb er zelf 6 ofzo ingehaald (en die dan allemaal in de laatste paar km)
Daarna afgedaald naar Bedoin en denk ook weer zo'n 15 mensen omhoog zien gaan.
Goed het was einde middag, maar had er eigenlijk wel meer verwacht zo in het hoogseizoen. (al lopen de vakantie in Frankrijk ook wel tegen het einde)
Werd wel door genoeg auto's en motoren ingehaald, maar niet echt veel andere fietsers gezien.
Denk zo'n 15 die afdaalden en heb er zelf 6 ofzo ingehaald (en die dan allemaal in de laatste paar km)
Daarna afgedaald naar Bedoin en denk ook weer zo'n 15 mensen omhoog zien gaan.
Goed het was einde middag, maar had er eigenlijk wel meer verwacht zo in het hoogseizoen. (al lopen de vakantie in Frankrijk ook wel tegen het einde)
De grote leegloop is afgelopen donderdag begonnen. Fransen gaan maandag allemaal weer naar school.
Laat ze zilfoutplet ook eens na een rijschool gaan, jemig nog aan toe wat een acrobaten op de weg.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
Nee. Dan rijden Nederlanders inderdaad een stuk netter