Routes vanuit Sölden
Deze zomer heb ik een korte fietsvakantie in Sölden (Oostenrijk) met drie fietsdagen. Twee dagen staan al vast: Kühtaisattel (en weer terug) en Timmelsjoch (van beide kanten).
Op de derde dag staat de Ötztalgletscherstraße in de planning. Daarbij ben ik vooral op zoek naar het (bijna) hoogste asfalt in Europa. Als ik kijk naar de kaarten, dan kun je of rechtsaf naar de Rettenbachferner of linksaf naar de Tiefenbachferner. Die laatste lijkt iets hoger te zijn, maar je moet door een vrij lange tunnel heen. Heeft iemand ervaring met die tunnel? Hoe donker en druk is die tunnel?
Op de derde dag staat de Ötztalgletscherstraße in de planning. Daarbij ben ik vooral op zoek naar het (bijna) hoogste asfalt in Europa. Als ik kijk naar de kaarten, dan kun je of rechtsaf naar de Rettenbachferner of linksaf naar de Tiefenbachferner. Die laatste lijkt iets hoger te zijn, maar je moet door een vrij lange tunnel heen. Heeft iemand ervaring met die tunnel? Hoe donker en druk is die tunnel?
Vrij lang en donker, lampjes aan te raden. Verder is het daar vrij fris, ook in de zomer door de hoogte. Dus een windjackje meenemen. Doorfietsen tot de andere kant voegt op zich weinig toe maar wil je wel gedaan hebben als je er toch bent.
Meer routes vind je hier
https://www.cyclokalender.nl/A/prog/ind ... editid=565
Meer routes vind je hier
https://www.cyclokalender.nl/A/prog/ind ... editid=565
Door de tunnel naar de Tiefenbachferner brengt je naar het hoogste stukje asfalt, dat ligt net na de tunnel. Daarna gaat het weer iets naar beneden naar het parkeerterrein onderaan de gletsjer.
Ik reed er twee jaar geleden, het was boven bij de gletsjer 28 graden (!), in de tunnel 8. De tunnel is vrij donker en nat, maar er rijdt bijna geen verkeer. Asfalt in de tunnel is niet heel best (de rest van de klim wel perfect asfalt trouwens) , maar in de afdaling ben je er binnen twee minuten weer uit. Windjackje kan, maar als het verder mooi weer is, zou je voor die korte periode ook zonder kunnen.
Ik reed er twee jaar geleden, het was boven bij de gletsjer 28 graden (!), in de tunnel 8. De tunnel is vrij donker en nat, maar er rijdt bijna geen verkeer. Asfalt in de tunnel is niet heel best (de rest van de klim wel perfect asfalt trouwens) , maar in de afdaling ben je er binnen twee minuten weer uit. Windjackje kan, maar als het verder mooi weer is, zou je voor die korte periode ook zonder kunnen.
Eenvoud kenmerkt het ware.
Hoogste stukje asfalt ligt juist bij de Rettenbachferner. Niet afbuigen naar het skistadion/restaurant, maar rechtdoor omhoog. Daar staat een bord 'highest road in Europe' met als precieze hoogte 2798,16 meter.
Inmiddels weer terug uit Sölden en noch de Rettenbachferner noch de Tiefenbachferner beklommen. Op de laatste dag zat alles potdicht boven de 2000m, daarom op en neer naar Vent gereden (mooie vallei, leuk dorpje).
Op de eerste dag over de Timmelsjoch naar St Leonard en weer terug. Prachtige klim vanuit Italië, wel een tikkeltje afzien bij de laatste serie haarspeldbochten. Ook voor het eerst boven de 90 in een afdaling, 100 was ook wel gelukt als ik wat meer zenuwen had gehad. De volgende dag nog over Kühtai naar Innsbruck en door het dal weer terug.
De huurfiets van Sport Brugger (een BMC Granfondo GF02) was prima. De fiets was goed onderhouden en niet heel duur (82 euro voor 3 dagen). Je moet wel alles zelf meenemen, want de fiets wordt kaal geleverd (OK, bidonhouders en pedalen zijn inbegrepen).
Voor de rest me weer erg verbaasd over de MTB-ers. Kennelijk is het helemaal geaccepteerd om als sportieve fietser met een motortje te fietsen ...
Op de eerste dag over de Timmelsjoch naar St Leonard en weer terug. Prachtige klim vanuit Italië, wel een tikkeltje afzien bij de laatste serie haarspeldbochten. Ook voor het eerst boven de 90 in een afdaling, 100 was ook wel gelukt als ik wat meer zenuwen had gehad. De volgende dag nog over Kühtai naar Innsbruck en door het dal weer terug.
De huurfiets van Sport Brugger (een BMC Granfondo GF02) was prima. De fiets was goed onderhouden en niet heel duur (82 euro voor 3 dagen). Je moet wel alles zelf meenemen, want de fiets wordt kaal geleverd (OK, bidonhouders en pedalen zijn inbegrepen).
Voor de rest me weer erg verbaasd over de MTB-ers. Kennelijk is het helemaal geaccepteerd om als sportieve fietser met een motortje te fietsen ...
-
- Forum-lid
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 14 mei 2016 11:51
In de Dolomieten is dat niet anders. Bijna geen motorloze mtb gezien de afgelopen 2 weken.
Ook hier in Bourg en rondom Barcelonette vooral e-MTB’s. Dat is de toekomst, schijnbaar. Gisteren haalde eentje me nog doodleuk in toen ik aan het sterven was op de Sabot. Leuk is anders.
Als bidonhouders en pedalen inbegrepen zijn, wat moet je dan meenemen voor deze 'kale' fiets? Stuur, zadel? Of bedoel je alleen een zadeltasje met een rebiba?