Nieuwe cassette
-
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 18 aug 2019 16:01
Hoi allemaal,
Ik heb een racefiets met een ultegra triple 52-39-30 crankstel, een 10 speed 12-25 cassette en een derailleur met een lange kooi. Ik fiets vrij veel en af en toe in de bergen. Nu is de cassette versleten en wil ik deze vervangen, dit ga ik zelf doen. Alleen zou ik misschien een ander type cassette willen, omdat ik in Nederland precies tussen het grote en middelste blad in zit op mijn crankstel, als ik op het grote blad rijd (met een rechte ketting) is het vaak net te zwaar en moet ik een blad kleiner maar dan moet ik achter weer kleiner gaan omdat het anders te licht is. (Dat is best irritant). Ook heb deze vakantie in de bergen gefietst en voor mijn gevoel was het verzet niet klein genoeg. Ik denk dat ik beter een andere cassette op mijn fiets kan plaatsen. Kunnen jullie mij helpen met advies over de cassette?
Mvg Tim
Ik heb een racefiets met een ultegra triple 52-39-30 crankstel, een 10 speed 12-25 cassette en een derailleur met een lange kooi. Ik fiets vrij veel en af en toe in de bergen. Nu is de cassette versleten en wil ik deze vervangen, dit ga ik zelf doen. Alleen zou ik misschien een ander type cassette willen, omdat ik in Nederland precies tussen het grote en middelste blad in zit op mijn crankstel, als ik op het grote blad rijd (met een rechte ketting) is het vaak net te zwaar en moet ik een blad kleiner maar dan moet ik achter weer kleiner gaan omdat het anders te licht is. (Dat is best irritant). Ook heb deze vakantie in de bergen gefietst en voor mijn gevoel was het verzet niet klein genoeg. Ik denk dat ik beter een andere cassette op mijn fiets kan plaatsen. Kunnen jullie mij helpen met advies over de cassette?
Mvg Tim
Je kan wel een 12-28 cassette ofzo nemen, maar dat zal je probleem in NL niet oplossen, omdat er meer gaten in de cassette ontstaan.
12-25 is al een cassette met een vrij klein verschil tussen de tandwielen. Probeer eens uit te vinden welk verzet je in NL het meest mist (meestal de 17-18 of 19) en zoek een cassette waar die in zit.
Voor de bergen kan je dan nog een verzet met groter achter kopen.
12-25 is al een cassette met een vrij klein verschil tussen de tandwielen. Probeer eens uit te vinden welk verzet je in NL het meest mist (meestal de 17-18 of 19) en zoek een cassette waar die in zit.
Voor de bergen kan je dan nog een verzet met groter achter kopen.
Je hebt zo'n beetje de ideale cassette en crankstel. Ik zou mezelf echt niks anders wensen dan dit. Maar goed,... als je kleiner wil rijden in de bergenn, dan zou ik een 12-28 cassette nemen. Je verliest dan wel de 16.
Voor het vlakke kun je dan rijden op 39/17, 39/15, 39/14. En wat ook helpt, is om jet totaal niet druk te maken over een scheve kettinglijn. Zoiets kan mij nu echt niks schelen. Dan had die maar geen ketting moeten worden of zo. Ik vervang nog liever ietsie vaker wat onderdelen dan me daar over druk te maken
Voor het vlakke kun je dan rijden op 39/17, 39/15, 39/14. En wat ook helpt, is om jet totaal niet druk te maken over een scheve kettinglijn. Zoiets kan mij nu echt niks schelen. Dan had die maar geen ketting moeten worden of zo. Ik vervang nog liever ietsie vaker wat onderdelen dan me daar over druk te maken
Live fast; die young. mijn blog
-
- Forum-lid
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 21 feb 2017 15:34
Andere optie is om je middelste kettingblad te vervangen voor een iets grotere. Bijvoorbeeld een 42 ipv 39. Zo rij je iets zwaarder op je middelste kettingblad waardoor je minder snel naar je grootste kettingblad hoeft.
Miche cassettes! Hier te koop:
https://www.bike-components.de/en/Miche ... te-p10134/
https://www.bike-components.de/en/Miche ... te-p10134/
Live fast; die young. mijn blog
Je hebt ze ook bij shimano, maar 10-15 euro duurder dan Miche.
En je moet niet bang zijn dat een 14t cassette of zelfs 16t te licht is...
Eventueel voor de aankoop wel een kijken of het frame het toelaat dat je kleinste krans groter wordt. Soms -heel soms- laat een kader dat niet toe.
Walter
En je moet niet bang zijn dat een 14t cassette of zelfs 16t te licht is...
Eventueel voor de aankoop wel een kijken of het frame het toelaat dat je kleinste krans groter wordt. Soms -heel soms- laat een kader dat niet toe.
Walter
Walter geeft een goede oplossing, met een 16-29 nieuwelingen cassette kan je lichter en in kleine stapjes schakelen. Boven de 40 km/h wordt het wel lastig om rustig te trappen en in een sprint of afdaling heb je niks meer te zoeken.
Mijn oplossing zou dan ook zijn om het probleem te negeren en accepteren dat het zwoegen is om boven te komen (een deel van de charme toch?).
Een ketting hoeft niet kaarsrecht te liggen, de 0.8 watt extra wrijving is verwaarloosbaar. 52 - 19 kan best, net als 39 - 14.
Mijn oplossing zou dan ook zijn om het probleem te negeren en accepteren dat het zwoegen is om boven te komen (een deel van de charme toch?).
Een ketting hoeft niet kaarsrecht te liggen, de 0.8 watt extra wrijving is verwaarloosbaar. 52 - 19 kan best, net als 39 - 14.
-
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 18 aug 2019 16:01
Bedankt allemaal voor jullie advies,
Na het lezen van jullie adviezen ga ik toch dezelfde cassette erop monteren.
Misschien koop ik inderdaad nog een andere cassette als ik in de bergen ga fietsen.
Tim
Na het lezen van jullie adviezen ga ik toch dezelfde cassette erop monteren.
Misschien koop ik inderdaad nog een andere cassette als ik in de bergen ga fietsen.
Tim
Van je cassette geef je aan dat die versleten is. Misschien ten overvloed, maar als de cassette vervangt ook je ketting vervangen. Bij een oude ketting op een nieuwe cassette anders trap je steeds door.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor.