In de praktijk zijn de verkopers geen experten van de producten die ze verkopen. Dus voor een oplossing bij garantie steunen ze op de kennis van fabrikant (beoordelen of het gebruiksschade of ongeval is, aanvoeren van redelijke argumenten als het een probleem is dat niet gedekt wordt....).
Dus moet je veelal wachten op feedback van de fabrikant. Maar het blijft de verkoper die verantwoordelijk is.
Dus als je vindt dat het de lang duurt kan je verkoper in gebreke stellen, niet fabrikant.
Daarnaast zijn er merken die minder moeilijk doen over garantie afhandeling tussen verkoper en fabrikant (in mijn ervaring bv sram, garmin: stuk onderdeel en verkoper vervangt onmiddellijk en verkoper zal vermoedelijk even vlotte afhandeling hebben bij fabrikant).
Omgekeerd zijn er fabrikanten die 'fabrieksgarantie' geven. Dan neemt de fabrikant de garantie over van de verkoper. In de praktijk kan je dan veelal terecht bij iedere verdeler van het merk voor de garantie, zoals het bij auto's veelal is. Maar strikt genomen kan je nog steeds de verkopende garage aansprakelijk stellen voor afhandelen van de garantie. Iets dat je soms ziet bij wielen.
Walter