Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Specialized

sworkskid
Forum-lid
Berichten: 159
Lid geworden op: 15 aug 2019 01:41

sworkskid 19 aug 2019 08:40

feddesman schreef: 18 aug 2019 14:55
sworkskid schreef: 18 aug 2019 11:54 Hoi, vraagje aan diegene met turbo cotton banden, met welke maat rijden jullie ? 24,26of 28mm, en hoe hard zetten jullie die ? Zelf weeg ik 87kg
Ik rij ook met de 26 mm met 83 kg op 6.2/6.5.
Vindt ze trouwens aardig aan de prijs als je ziet dat het best een korte levensduur op zit.
Als alternatief rij ik buiten de zomermaanden op schwalbe one Classic
Best wel lage drukken die jij en LcSmet gebruiken
Kan de levensduur hierdoor beinvloed worden ?
En wat bedoel je precies met "korte" levensduur ? Ik deed deze lente 4500km met GP5000

gssch
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 19 mei 2019 16:32

gssch 19 aug 2019 09:24

sworkskid schreef: 19 aug 2019 08:40
feddesman schreef: 18 aug 2019 14:55
sworkskid schreef: 18 aug 2019 11:54 Hoi, vraagje aan diegene met turbo cotton banden, met welke maat rijden jullie ? 24,26of 28mm, en hoe hard zetten jullie die ? Zelf weeg ik 87kg
Ik rij ook met de 26 mm met 83 kg op 6.2/6.5.
Vindt ze trouwens aardig aan de prijs als je ziet dat het best een korte levensduur op zit.
Als alternatief rij ik buiten de zomermaanden op schwalbe one Classic
Best wel lage drukken die jij en LcSmet gebruiken
Kan de levensduur hierdoor beinvloed worden ?
En wat bedoel je precies met "korte" levensduur ? Ik deed deze lente 4500km met GP5000
Is niet anders dan met autobanden, te lage druk geeft onevenredige slijtage!

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6227
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 19 aug 2019 09:59

Ja, maar dit is niet te laag...
De oude, achterhaalde, vuistregel is je gewicht/10, in bar en dan tot een max van 8 a 8.5 bar.. Maar dan ging je uit van 23mm bandjes. (verder vroeger zal het vast nog anders zijn geweest).
Maar bij bredere bandjes, doe je minder druk, zodat je het voordeel van je bredere bandjes (meer comfort) eruit kunt halen.

Slijtage moet je je niet druk om maken.. je wilt je banden dusdanig opgepompt hebben dat je comfortabel en veilig kunt rijden. Slijtage verschil tussen 6 bar, of 7 bar zal verwaarloosbaar zijn.
Bij auto's spreek je over veel lagere drukken, veel hogere snelheden, veel kleinere omtrekken, maar bredere loopvlakken, en profiel dat belangrijk is voor de veiligheid en dus een probleem geeeft als het profiel weggesleten is.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

sworkskid
Forum-lid
Berichten: 159
Lid geworden op: 15 aug 2019 01:41

sworkskid 19 aug 2019 21:51

Wil ik gerust geloven, maar ik merk dat ik sneller lek rijd als ik te weinig druk heb. Steentje krijgen t te gemakkelijk om toe te slaan

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16475
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 19 aug 2019 22:00

Ik heb er mij eens gans deel gekocht bij de actie 1 kopen, 1 gratis.
Dan zijn er niet veel topbandjes die goedkoper zijn. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

sworkskid
Forum-lid
Berichten: 159
Lid geworden op: 15 aug 2019 01:41

sworkskid 20 aug 2019 07:54

Klopt, weet nog dat dit vorig jaar een actie was, ben die actie dit jaar precies niet tegengekomen

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6227
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 20 aug 2019 09:22

sworkskid schreef: 19 aug 2019 21:51 Wil ik gerust geloven, maar ik merk dat ik sneller lek rijd als ik te weinig druk heb. Steentje krijgen t te gemakkelijk om toe te slaan
Je moet ook niet met te weinig druk gaan rijden natuurlijk. Maar knetterhard hoeft zeker ook niet.

Lekrijden door steentjes heb je 2 theoriën bij: pomp je banden extra hard op, dan verdring je de steentjes en krijgen ze niet te kans om in je band te snijden.
Of, pomp je banden niet al te hard op.., dan hou je voldoende flexibiliteit over om mee te bewegen rond het steentje in plaats van te laten insnijden.

Hangt het misschien nog van het weer af (nat weer --> steentjes blijven plakken aan je band als je banden wat zachter zijn en dus krijg je ze elk rondje weer). En hangt af van waar je rijdt. Moet je continu door grind/steentjes, langs zijkant van drukke rijbaan bijvoorbeeld. En zijn het over het algemeen scherpe steentjes, of juist de afgeronde gesleten varianten?

Ook vind ik lekrijden niet zozeer met levensduur of slijtage te maken hebben. Een band gaat misschien 3.000km mee of misschien wel 10.000km. voordat het loopvlak te vierkant is geworden of te dun. (ja dan heb je vaker lekke band). Maar als je vanaf het begin te maken hebt met lekke banden, is het gewoon een matige band. Maakt je bandendruk ook echt niet zoveel mee uit.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

john65
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 11 mei 2016 19:14

john65 20 aug 2019 20:19

Wat doen deze banden qua lekbestendigheid of slijten ze alleen sneller?

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 20 aug 2019 20:31

Ik heb ze nu bijna een jaar en ben er 2 keer mee lek gereden (2 keer kort achter elkaar, band versleten dus)

Ik deed dit 7000km met de voorband, en iets meer dan 4000km met de achterband (de eerste was op 2500km voor de vuilbak door een grote snee in het loopvlak, niet lek gereden trouwens)

Ze gaan dus net iets minder lang mee dan de GP4000SII die ik hiervoor had. Ze bieden wel meer grip (heel merkbaar in natte omstandigheden)

Ik rijd er in ieder geval erg graag mee (26mm versie) en hoop dat ze die actie (1+1) dit jaar nog eens herhalen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16475
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 20 aug 2019 20:32

john65 schreef: 20 aug 2019 20:19 Wat doen deze banden qua lekbestendigheid of slijten ze alleen sneller?
Ik heb de S-Works Turbo (en niet de Turbo Cotton)
Ik heb er ondertussen een 4000 km mee gereden en nog niet lek gereden.
De voorband is nog de eerste.
De achterband is inmiddels vervangen.
Als ik thuiskom zie ik mijn banden bijna altijd na op sneetjes of andere beschadigingen.
Als ik een beschadiging vind vul ik deze indien mogelijk op met secondenlijm.


Ik moet eerlijkheidshalve wel toegeven dat ik tot een stuk in het voorjaar met Panaracers Evo rondrij en op mijn andere 2 sets fietswielen steken op de ene Panaracers Evo en de andere set heeft Conti's GP4000SII 28 mm.
I know myself like no one else
Nothing to defend

123jcjaco
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 sep 2014 00:23

123jcjaco 26 aug 2019 20:58

Help
binnenkort ga ik beginnen met mijn allez opbouw met sram force axs 12 speed met het dub cranck systeem
In het frame zitten al lagers vanuit de fabriek(maar die moeten er dan toch uit)
Welke sram dub bottom bracket moet er in een allez sprint ,om vervolgens daarin de sram force axs cranckstel te monteren.
Mijn allez bb diameter is 42mm en de bb lengte is denk 68mm of klopt dit niet( dus dat is dan toch een bb30frame)
Bij dub afmetingen staat bv 68mm/73mm maar bij het bestellen kan je niet kiezen voor alleen een bb van 68 mm , of moet je dan met spacers werken
Gr jaco

d.s.
Forum-lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 25 jul 2006 15:41

d.s. 10 sep 2019 12:20

Zijn er nog mensen die de grootste moeite hebben om de S-Works Turbo Cotton banden op de velg te krijgen ?
Ligt het aan de banden of aan de velg ?
Velgen zijn Enve AR Disc

Plaats reactie