schakelprobleem campagnolo chorus
bij aanschaf van mijn fiets , uitgerust met campa chorus van na 2015 heb ik de cassette laten aanpassen gezien ik een 18 wou ... mogelijkheid was een 12-25 cassette maar gezien ik in de vlaamse ardennen woon wou ik toch ook nog iets kleiner kunnen schakelen en dus werd door mijn fietsenmaker een cassette samengesteld als volgt :
losse kronen 12-14-15-16 - daarna triplet 17-18-19 en 21-23-25 om dan te eindigen met een losse kroon 27 . Dit met campa chorus onderdelen ( met uitzondering van de losse 27 = miche ) Volgens de FM was dit geen probleem.. Feit is echter dat de cassette niet goed schakelt tussen de 18 en 19 ; dit zowel bij op als afschakelen . Kan dit aan de opbouw van de cassette gelegen zijn ? ( volgens FM niet ) . Derailleurpad werd reeds gecontroleerd en is recht . Of dient het probleem elders gezocht te worden ? ( derailleur ? )
losse kronen 12-14-15-16 - daarna triplet 17-18-19 en 21-23-25 om dan te eindigen met een losse kroon 27 . Dit met campa chorus onderdelen ( met uitzondering van de losse 27 = miche ) Volgens de FM was dit geen probleem.. Feit is echter dat de cassette niet goed schakelt tussen de 18 en 19 ; dit zowel bij op als afschakelen . Kan dit aan de opbouw van de cassette gelegen zijn ? ( volgens FM niet ) . Derailleurpad werd reeds gecontroleerd en is recht . Of dient het probleem elders gezocht te worden ? ( derailleur ? )
ccc
De stapjes van 1 tand verschil van 16-17-18-19 zijn dan wel iedere keer 1 tand, maar relatief wordt het stapje steeds kleiner en dit past niet bij de geometrie (bewegingspatroon = rechte lijn) van de derailleur. Daarbij wordt een steilere beweging gemaakt. Op de 18t en de 19t wordt de ketting dan boven het kransje gebracht en niet op het kransje. Gevolg: hakerig schakelen.
Laatst gewijzigd door klimmer op 22 aug 2019 01:11, 1 keer totaal gewijzigd.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40969
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Leuke theorie, maar in praktijk echt onwaar.klimmer schreef: ↑22 aug 2019 00:31 De stapjes van 1 tand verschil van 16-17-18-19 zijn dan wel iedere keer 1 tand, maar relatief wordt het stapje steeds kleiner en dit past niet bij de geometrie (bewegingspatroon = rechte lijn) van de derailleur. Daarbij wordt een steilere beweging gemaakt. Op de 18t en de 19t wordt de ketting dan boven het kransje gebracht en niet op het kransje. Gevolg: hakerig schakelen.
Ik rij al zo lang ik heugen kan met 12-23(campy 10s) of 12-25(campy 11s) en dit schakelt perfect.
Less is bore
als ik van 18 naar 19 schakel blijft hij gewoon op de 18 ratelen en schakelt niet over ; moet de shifter dan nog een beetje verder doorduwen alvorens hij overspringt .
Als ik van de 19 naar de 18 schakel blijft hij ook ratelen en schakelt hij pas na meerdere seconden over naar de 18 .
De vraag die ik mij stel is of de afstand tussen de kroontjes misschien een rol speelt door plaatsing van het bijkomend kroontje na het laatste triplet ?
Heb ook reeds de schroef voor de regeling van de afstand tussen de derailleurwieltjes en de cassette aangepast .maar dit helpt ook niet .
Als ik van de 19 naar de 18 schakel blijft hij ook ratelen en schakelt hij pas na meerdere seconden over naar de 18 .
De vraag die ik mij stel is of de afstand tussen de kroontjes misschien een rol speelt door plaatsing van het bijkomend kroontje na het laatste triplet ?
Heb ook reeds de schroef voor de regeling van de afstand tussen de derailleurwieltjes en de cassette aangepast .maar dit helpt ook niet .
ccc
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik heb dit in het verleden wel eens met een 10 speed Campa geprobeerd en dat had exact hetzelfde effect. Met moeite kon je het wel schakelen op de overgang, maar soepel ging het niet. Acceptabel als quick en dirty fix voor een student die een weekje de bergen in ging, maar niet als structurele oplossing.
Een Miche, of het inmiddels heen gegaan Marchisio, cassette lijkt mij een betere oplossing.
Een Miche, of het inmiddels heen gegaan Marchisio, cassette lijkt mij een betere oplossing.
-
- Forum-lid
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 14 mei 2016 11:51
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40969
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Mark, hij geeft aan dat de 17-18-19 een triplet is, ik neem aan gekoppeld. Dan is het dus gewoon een goede overgang en geen noodoplossing.amclassic-fan schreef: ↑22 aug 2019 08:14 Ik heb dit in het verleden wel eens met een 10 speed Campa geprobeerd en dat had exact hetzelfde effect. Met moeite kon je het wel schakelen op de overgang, maar soepel ging het niet. Acceptabel als quick en dirty fix voor een student die een weekje de bergen in ging, maar niet als structurele oplossing.
Een Miche, of het inmiddels heen gegaan Marchisio, cassette lijkt mij een betere oplossing.
Less is bore
kabel werd ook reeds vervangen ; deze voormiddag eens bij een andere FM binnengesprongen . Ander wiel met niet nieuwe cassette waar niets aan veranderd werd geeft hetzelfde probleem . De afstelling van de derailleur is volgens hem ook OK .
Volgens hem zou het probleem aan de binnengeleiding van de kabels liggen ; ergens teveel wrijving waardoor het niet soepel schakelt .
Volgens hem zou het probleem aan de binnengeleiding van de kabels liggen ; ergens teveel wrijving waardoor het niet soepel schakelt .
ccc