Ik ben op zoek naar iemand die wat tijd heeft om mij eens zo simpel mogelijk
uit te leggen, aanschouwelijk te maken wat het verschil in rolweerstand werkelijk
als na- of voordeel oplevert.
Ik heb zelf als voorbeeld, maar dat hoeft natuurlijk niet gevolgd te worden,
de continental Grand Prix TT genomen (lage RWS) en de Gator Hardshell (hoge RWS)
Situatie: ik rijd een uur met elk van deze banden op de piste, gebruik evenveel calorieën, of zelfde wattage, met eenzelfde verzet ( ? beetje twijfels of dat wel moet), Hoe veel sneller zal;ik zijn met de TT's?
(of twee identieke robotten, A en B, de ene met de TT's en de andere met de GH's, hoeveel meter zal na een uur robot B achter liggen op A,? (nog steeds op de piste)
Rolweerstand Grand Prix TT vs Gator Hardshell
In het Nederlands zou ik 'de piste' als de (al dan niet) overdekte wielerbaan met kombochten beschouwen. Bedoel jij dat ook?
Want dat is juist wat je denk ik vooral niet wil testen. Dat is juist het probleem van al die tests die geen real world omgeving nabootsen.
Want dat is juist wat je denk ik vooral niet wil testen. Dat is juist het probleem van al die tests die geen real world omgeving nabootsen.
Op de wielerbaan (piste in't mooi Vlaams) benader je nochtans de labo omstandigheden.
Het wegdek (en de weerstand ervan) blijft gelijk; temperatuur, luchtdruk, enz. blijven gelijk.
Het geleverde vermogen moet bij dergelijke test wel gemeten worden en bij iedere band perfect gelijk zijn. (Dat laatste is uiteraard enkel theoretisch mogelijk)
Dan zou je inderdaad verschil in afgelegde weg over een bepaalde tijd kunnen vergelijken.
Bij https://www.bicyclerollingresistance.com/ wordt o.a. de weerstand van banden getest. In hoeveel verschil in snelheid en/of afstand dit resulteert??
Het wegdek (en de weerstand ervan) blijft gelijk; temperatuur, luchtdruk, enz. blijven gelijk.
Het geleverde vermogen moet bij dergelijke test wel gemeten worden en bij iedere band perfect gelijk zijn. (Dat laatste is uiteraard enkel theoretisch mogelijk)
Dan zou je inderdaad verschil in afgelegde weg over een bepaalde tijd kunnen vergelijken.
Bij https://www.bicyclerollingresistance.com/ wordt o.a. de weerstand van banden getest. In hoeveel verschil in snelheid en/of afstand dit resulteert??
Het zal wel precies op de rollen getest kunnen worden en ook louter via berekening maar een schatting is voor mij al goed ook. Bv. bij een uurrecordpoging op de wielerbaan. Hoeveel trager, tijd/afstand, zal de gemiddelde renner zijn indien hij niet de snelste maar de traagste racefietsbanden monteert? gaat het dan over meters, decameters, hectometers, meer dan een km?
Die site ken ik , maar ik dacht misschien heeft er al iemand wat zoekwerk over verricht
om er iets zinnigs over te zeggen. Zoniet zal ik het zelf proberen uit te dokteren.
bv Compared to the plain Corsa G+ 2.0 (read review), the Corsa Control G+ 2.0 is about 1.0 - 1.5 watts slower.
Dus die ene band is 1.0 tot 1.5 watts "trager", maar wat is dat in tijd/afstand als je die een uur laat bollen?
Rolling Resistance Test Results (Speed: 29 kmh / 18 mph, Load: 42.5 kg)
Model Gator Hardshell Grand Prix TT
Rolling Resistance120 psi 19.5 Watts 9.9 Watts
Rolling Resistance 100 psi 20.5 Watts 10.5 Watts
Rolling Resistance 80 psi 23.1 Watts 11.8 Watts
Rolling Resistance 60 psi 27.4 Watts 13.9 Watts
CRR 120 psi / 8.1 Bar 0.00585 0.00297
CRR 100 psi / 6.8 Bar 0.00615 0.00315
CRR 80 psi / 5.5 Bar 0.00692 0.00354
CRR 60 psi / 4.1 Bar 0.00821 0.00417
Dus aan 8.1 bar is de Gator 9.6 watts "trager" dan de TT aan 29/kmh met een lading (=de renner?) van 42.5 kg
Aan hoeveel achterstand mag een renner ,van een 70kg op de piste/wielerbaan zich dan na een uur verwachten met de Gator's ipv met de TT's? Wat die CRR's zijn weet ik (nog) niet.
Die site ken ik , maar ik dacht misschien heeft er al iemand wat zoekwerk over verricht
om er iets zinnigs over te zeggen. Zoniet zal ik het zelf proberen uit te dokteren.
bv Compared to the plain Corsa G+ 2.0 (read review), the Corsa Control G+ 2.0 is about 1.0 - 1.5 watts slower.
Dus die ene band is 1.0 tot 1.5 watts "trager", maar wat is dat in tijd/afstand als je die een uur laat bollen?
Rolling Resistance Test Results (Speed: 29 kmh / 18 mph, Load: 42.5 kg)
Model Gator Hardshell Grand Prix TT
Rolling Resistance120 psi 19.5 Watts 9.9 Watts
Rolling Resistance 100 psi 20.5 Watts 10.5 Watts
Rolling Resistance 80 psi 23.1 Watts 11.8 Watts
Rolling Resistance 60 psi 27.4 Watts 13.9 Watts
CRR 120 psi / 8.1 Bar 0.00585 0.00297
CRR 100 psi / 6.8 Bar 0.00615 0.00315
CRR 80 psi / 5.5 Bar 0.00692 0.00354
CRR 60 psi / 4.1 Bar 0.00821 0.00417
Dus aan 8.1 bar is de Gator 9.6 watts "trager" dan de TT aan 29/kmh met een lading (=de renner?) van 42.5 kg
Aan hoeveel achterstand mag een renner ,van een 70kg op de piste/wielerbaan zich dan na een uur verwachten met de Gator's ipv met de TT's? Wat die CRR's zijn weet ik (nog) niet.
-
- Forum-lid
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 05 mei 2017 16:01
Als je uitgaat van Wiggins die het uurrecord met beide setjes banden aanvalt kun je rond de 2km verschil uitkomen denk ik.
Als je op amateurniveau koerst aan 40-50km/u is het verschil tussen een supersnelle band en een goede allroundband kleiner qua rolweerstand en worden andere verschillen zoals lekbestendigheid en grip belangrijker.
Als je op amateurniveau koerst aan 40-50km/u is het verschil tussen een supersnelle band en een goede allroundband kleiner qua rolweerstand en worden andere verschillen zoals lekbestendigheid en grip belangrijker.