Gravel-racers
Zit al een tijdje te azen op wat nieuws. Ratio zegt Canyon Endurace, emotie zegt Fairlight Strael (maar is wat bekoeld na beelden van mijn aangeraden maat). Alle dromen van (marketinggestuurde) epische bikepackingtrips ten spijt, zal de fiets voor 95% over asfalt rollen. Belgisch asfalt, dat dan weer wel. Ik krijg ook elke winter opnieuw de vraag om mee te gaan crossen, maar voor die vijf zondagen die ik vrij kan houden een extra fiets kopen zie ik ook niet zitten.
De Rose Backroad lijkt een aantrekkelijke optie. Al een paar keer met de Rose configurator zitten spelen, ziet er voorlopig zo uit:
- SRAM Force 46/36 + 11-32
- DT Swiss P1750 Spline + Schwalbe G-One Microsskin
Nu is het ongeveer gelijk verdeeld tussen woon-werk en vrijetijdsritjes. Mogelijkheden om wat onverhard mee te pakken of een lokale MTB-route/toertocht mee te doen zijn mooi meegenomen, al zal het waarschijnlijk nooit de hoofdmoot worden. Spatborden altijd handig.
Twijfel nog of 105 (of de GRX-equivalent) niet ruimschoots voldoet, maar SRAM is toch wat exotischer. Voor de rest nog aanraders uit het uitgebreide optiepakket?
De Rose Backroad lijkt een aantrekkelijke optie. Al een paar keer met de Rose configurator zitten spelen, ziet er voorlopig zo uit:
- SRAM Force 46/36 + 11-32
- DT Swiss P1750 Spline + Schwalbe G-One Microsskin
Nu is het ongeveer gelijk verdeeld tussen woon-werk en vrijetijdsritjes. Mogelijkheden om wat onverhard mee te pakken of een lokale MTB-route/toertocht mee te doen zijn mooi meegenomen, al zal het waarschijnlijk nooit de hoofdmoot worden. Spatborden altijd handig.
Twijfel nog of 105 (of de GRX-equivalent) niet ruimschoots voldoet, maar SRAM is toch wat exotischer. Voor de rest nog aanraders uit het uitgebreide optiepakket?
Een extra setje (zelfde) wielen waarop je de cross bandjes kunt leggen. Wel zo makkelijk.
Ik zag overigens dat Challenge nu ook een TLR variant heeft op de handgemaakte banden. Die wil ik wel eens proberen. Ik was al fan van met de latex biba's maar als dit goed werkt.
Ik zag overigens dat Challenge nu ook een TLR variant heeft op de handgemaakte banden. Die wil ik wel eens proberen. Ik was al fan van met de latex biba's maar als dit goed werkt.
Ik vind dat een knappe fiets.
Eens snel gekeken, met de Sram Force en DT Swiss P1750 wielen komt deze op 2549€, dat is zelfs goedkoper dan de Canyon-variant én je zit niet te sukkelen met dat gedrocht van een stuur
Giant TCR 0 2013
Kona Rove LTD 2021
Kona Rove LTD 2021
Interessante fiets die rosé!
Ik heb een Focus Mares CX3.0. Fijne crosser, echter ben ik niet meer van plan te crossen. Wil de tubes verkopen en de fiets gebruiken voor vtt, woon-werk en cruisen door het bos.
Tegenwoordig zijn gravelbikes hot ivm veelzijdigheid.
Welke velgen/band combinatie raden jullie aan?
Is 40mm mogelijk in dit frame icm de remmen?
Dank!
Ik heb een Focus Mares CX3.0. Fijne crosser, echter ben ik niet meer van plan te crossen. Wil de tubes verkopen en de fiets gebruiken voor vtt, woon-werk en cruisen door het bos.
Tegenwoordig zijn gravelbikes hot ivm veelzijdigheid.
Welke velgen/band combinatie raden jullie aan?
Is 40mm mogelijk in dit frame icm de remmen?
Dank!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
De Rose Backroad heeft ook heel hoog op m'n lijstje gestaan, tot ik de reviews begon te lezen. Komt telkens in terug dat het frame heel hard is, weinig comfort - wat vreemd voor een gravel bike..
Om die reden is het toch de Grail geworden, en die rijdt heel comfortabel kan ik wel zeggen. Zelfs met dat gedrocht van een stuur Was met een actie bij Canyon overigens pak goedkoper dan de Backroad.
Om die reden is het toch de Grail geworden, en die rijdt heel comfortabel kan ik wel zeggen. Zelfs met dat gedrocht van een stuur Was met een actie bij Canyon overigens pak goedkoper dan de Backroad.
probeer eerst eens een aantal ritjes,
een cross band met een vlinke nop (als type Rhino) is wel nadelig op verharde wegen,
maar de breedte van de cross band is nog heel geschikt voor gravel tochtjes.
er zijn dan banden goed geschikt met een nopje aan de zijde van het loop vlak, met een vlak of diamant profiel op het midden van de band.
vooral voor bospaden, zand, lichte gravel en slecht verhard (lees hollandse gravel) kom je goed uit de voeten met een 33mm
kijk maar eens: https://www.youtube.com/watch?v=zlCXvhhwDCs
gravel heeft een brede scope:
ben je zwaarder, is je fiets bepakt, ga je touren, ga je een zwaar parcour tegemoet over rotsachtige/zware gravel; kies dan breeder.
ik kan in mijn trek boone misschien 38mm banden kwijt maar voorlopig zoek ik met mijn ~67kg nog lekker naar de (smallere) cross achtige banden.
-challenge dune (slijten wel snel)
-bontrager cx3 (goed voor modder en vettige bende)
kwa velg volg de standaard, heb zelf een 21mm intern, dit kan veel typen banden aan.
https://blobs.continental-tires.com/www ... e-data.pdf
Reviewers schrijven soms maar wat (om adverteerders te helpen); vooral over geometrie en gevoel wordt van alles geroepen zonder dat de lezer je op fouten kan betrappen. En fietsenmakers suggereren graag grote verschillen tusen gravel en CX frames.
Comfort voor een fiets met 35+ mm banden komt uit de banden en bandenspanning, en amper uit 't frame. Knap dat iemand kan merken dat 't frame te hard is, tenzij hij/zij met te harde banden rijdt.
Terzijde: Backroad heeft een identieke geometrie als de Rose CX frame.
William
-
- Forum-lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 14 nov 2018 09:34
Kleur van die rose is in elk geval knap. Maat heeft de pro cross gravel in die kleur. Nice.
Sand-black? Ziet er minder flitsend uit dan petrol, al vind ik het moeilijk om in te schatten hoe die kleur er nu in het echt uit ziet...bucharestblues schreef: ↑07 sep 2019 18:13 Kleur van die rose is in elk geval knap. Maat heeft de pro cross gravel in die kleur. Nice.