Op papier is dit zo, de praktijk is iets genuanceerder.
Het E-Bike topic
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40121
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Sorry Gene, in praktijk een wereld van verschil. Een Stromer heeft domweg veel meer watts in het achterwiel.
Een middenmotor heeft andere sterke punten en voordelen. Maar niet voor een wegfiets die serieus hoge gemiddeldes kan halen (41-43km/u over 33km enkele reis).
Een middenmotor heeft andere sterke punten en voordelen. Maar niet voor een wegfiets die serieus hoge gemiddeldes kan halen (41-43km/u over 33km enkele reis).
Less is bore
Meeste fabrikanten denken er duidelijk anders over en kiezen voor de middenmotor.
Ik haal 35 km/h met weinig moeite en dit met slechts 250 W, Ik heb eens een Specialized speed pedelec ged. een dag mogen testen (middenmotor) en ik denk niet dat deze veel moet toegeven op een Strömer.(ik lees dat jij toch ook een serieuse inspanning moet leveren om boven de 40 km/h te fietsen)
Bestaan er geen objectieve vergelijkende testen over speed pedelecs?
Ik haal 35 km/h met weinig moeite en dit met slechts 250 W, Ik heb eens een Specialized speed pedelec ged. een dag mogen testen (middenmotor) en ik denk niet dat deze veel moet toegeven op een Strömer.(ik lees dat jij toch ook een serieuse inspanning moet leveren om boven de 40 km/h te fietsen)
Bestaan er geen objectieve vergelijkende testen over speed pedelecs?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Vermogens geloof ik eigenlijk wel, de meesten exemplaren lopen stock al redelijk hard en met wat knutselen zijn de grenzen van wat nog verantwoord is heel makkelijk te overschrijden.
Hier in de buurt (Utrecht) rijden inmiddels zeer veel e bikes en speed pedelecs en wat mij opvalt is dat de rijvaardigheden van het merendeel van de berijders bovengenoemde grens veel eerder bereiken dan de fiets zelf. Bij het gros is het meer een wonder dat ze bochten goed doorkomen (hard gaan kunnen ze allemaal, en dan komt er een bocht....) en remmen schijnt ook lastig te zijn. De laatste tijd al aardig wat ongelukken (vaak eenzijdig maar voorrang nemen op een bus omdat je niet op tijd kunt remmen is ook een ding) gezien waarbij tussen auto's (rijbaan) rijden voor de meesten gewoon een stap teveel is.
Persoonlijk denk dat net zoiets als een motorrijbewijs voor dit soort fietsen zeker toegevoegde waarde heeft want ik gok dat de meesten niet eens een fatsoenlijke remtest doorstaan.....
Hier in de buurt (Utrecht) rijden inmiddels zeer veel e bikes en speed pedelecs en wat mij opvalt is dat de rijvaardigheden van het merendeel van de berijders bovengenoemde grens veel eerder bereiken dan de fiets zelf. Bij het gros is het meer een wonder dat ze bochten goed doorkomen (hard gaan kunnen ze allemaal, en dan komt er een bocht....) en remmen schijnt ook lastig te zijn. De laatste tijd al aardig wat ongelukken (vaak eenzijdig maar voorrang nemen op een bus omdat je niet op tijd kunt remmen is ook een ding) gezien waarbij tussen auto's (rijbaan) rijden voor de meesten gewoon een stap teveel is.
Persoonlijk denk dat net zoiets als een motorrijbewijs voor dit soort fietsen zeker toegevoegde waarde heeft want ik gok dat de meesten niet eens een fatsoenlijke remtest doorstaan.....
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40121
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Als ik op de topsnelheid van het ding naar huis rijd heb ik een gemiddelde hartslag over de rit van 144-150bpm.gene schreef: ↑11 sep 2019 20:37 Meeste fabrikanten denken er duidelijk anders over en kiezen voor de middenmotor.
Ik haal 35 km/h met weinig moeite en dit met slechts 250 W, Ik heb eens een Specialized speed pedelec ged. een dag mogen testen (middenmotor) en ik denk niet dat deze veel moet toegeven op een Strömer.(ik lees dat jij toch ook een serieuse inspanning moet leveren om boven de 40 km/h te fietsen)
Bestaan er geen objectieve vergelijkende testen over speed pedelecs?
En dan ga je serieus hard; kruissnelheid is dan op de Garmin 45.5km/u.
Geloof mij; een 250w middenmotor is echt geen partij voor een ST3/5 of een Klever X Speed (600W).
Het gaat hier niet om wie de langste heeft, maar het is puur natuurkunde. Het benodigde vermogen ligt onevenredig veel hoger als de snelheid oploopt.
Je kunt de begrenzer van een Bosch wel foppen, maar dan krijg je nog steeds geen wattjes erbij.
@sharkman: ik ben blij dat ik een ‘veilige’ route heb, want als ik veel door het stadsverkeer zou moeten weet ik niet of ik dit ding gekocht zou hebben. Volgens de wet bromfietser, volgens automobilisten ongewenst op ‘hun’ rijbaan; ik kies de op dat moment voor mij veiligste plek om te rijden.
Less is bore
Ik beweer ook helemaal niet dat een 250 W middenmotor hetzelfde niveau heeft als een ST3.
De middenmotor speed pedelecs hebben meestal een vermogen van 350 of 500 W . En voor een getraind fietser is er met deze e-bikes op het vlakke ook wel vlot 40 km/ h en meer te halen, dat heb ik zelf ervaren met die Specialized. De Strömer zal waarschijnlijk iets sneller zijn, dat is de prijs ook.
De middenmotor speed pedelecs hebben meestal een vermogen van 350 of 500 W . En voor een getraind fietser is er met deze e-bikes op het vlakke ook wel vlot 40 km/ h en meer te halen, dat heb ik zelf ervaren met die Specialized. De Strömer zal waarschijnlijk iets sneller zijn, dat is de prijs ook.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40121
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Tuurlijk haalt een 500W middenmotor ook de 40km/u wel. Dat zal de discussie niet zijn.
Wat voor mij persoonlijk dan wél een showstopper is, is de enorme belasting op de drivetrain. Al dat vermogen over een 11sp kettinkje is garantie voor veel onderhoud en slijtage.
Vandaar mijn principiele keuze voor een naafmotor.
Wat voor mij persoonlijk dan wél een showstopper is, is de enorme belasting op de drivetrain. Al dat vermogen over een 11sp kettinkje is garantie voor veel onderhoud en slijtage.
Vandaar mijn principiele keuze voor een naafmotor.
Less is bore
Vooropgesteld dat ik absoluut geen verstand heb van e-bikes en deze vraag net zo goed in het domme vragen topic had kunnen staan ...daniel1975 schreef: ↑11 sep 2019 22:21 Tuurlijk haalt een 500W middenmotor ook de 40km/u wel. Dat zal de discussie niet zijn.
Wat voor mij persoonlijk dan wél een showstopper is, is de enorme belasting op de drivetrain. Al dat vermogen over een 11sp kettinkje is garantie voor veel onderhoud en slijtage.
Vandaar mijn principiele keuze voor een naafmotor.
Zijn die dingen dan niet verkrijgbaar met een belt drive (net zoals je die op Harley Davidson brommers ziet zitten). En ... zouden die dan niet minder slijtagegevoelig zijn t.o.v. een '11 sp. kettinkje'?
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018
Cube Reaction Pro 2018
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40121
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Er zijn er wel een paar met belt, maar dan zit je vast aan schakelsystemen die óf niet echt geschikt zijn voor deze vermogens óf veel te grote stappen hebben.
Je wilt echt het blokje 52x12/13/14/15/16 hebben, en daar geen grotere stappen.
Stromer komt nu met een belt+naafschakeling maar dat is slechts 5sp. Leuk voor een onderhouds arme snelle stadsfiets, niet voor een lange afstand SP.
Je wilt echt het blokje 52x12/13/14/15/16 hebben, en daar geen grotere stappen.
Stromer komt nu met een belt+naafschakeling maar dat is slechts 5sp. Leuk voor een onderhouds arme snelle stadsfiets, niet voor een lange afstand SP.
Less is bore
Haha patsgehalte in dit draadje
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40121
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Haha, nee hoor.
Hard fietsen met er SP is niet moeilijk; kwestie van een sterke motor en (met name!!) het juiste traject.
Niet meer patserig dan een willekeurig “vandaag gefietst topic”
Het is alleen heel erg grappig om regelmatig te zien dat gebruikers van andere merken SP’s roepen dat ze net zo snel zijn. Dat is gewoon pertinent niet zo.
Wil niet zeggen dat die andere fietsen minder zijn. Vaak goedkoper en soms juist beter afgemonteerd.
Beste koplamp nu goedgekeurd verkrijgbaar is de Supernova M99 Pro: zit alleen op de ST5, maar ook op verschillende andere merken die duidelijk goedkoper zijn. Misser dat die niet op de ST3 zit bijvoorbeeld.
Trek heeft nu bijv met de Allant+ serie een supermooi licht frame op de markt gezet, maar helaas slechts 350W.
Kan bij Stromer ook nog wel wat dingen verzinnen hoor:
- de M99 pro lamp ook op de iets lagere modellen
- 30kg is wel heel zwaar
- langere spatborden (levendige handel in 3d geprintte verlengers nu)
- andere cassette opties (gewoon good old 10sp voor maximale uitwisselbaarheid)
- tubeless ready velgen
- negatieve stuurpen in assortiment opnemen (je vangt nu veel wind)
Hard fietsen met er SP is niet moeilijk; kwestie van een sterke motor en (met name!!) het juiste traject.
Niet meer patserig dan een willekeurig “vandaag gefietst topic”
Het is alleen heel erg grappig om regelmatig te zien dat gebruikers van andere merken SP’s roepen dat ze net zo snel zijn. Dat is gewoon pertinent niet zo.
Wil niet zeggen dat die andere fietsen minder zijn. Vaak goedkoper en soms juist beter afgemonteerd.
Beste koplamp nu goedgekeurd verkrijgbaar is de Supernova M99 Pro: zit alleen op de ST5, maar ook op verschillende andere merken die duidelijk goedkoper zijn. Misser dat die niet op de ST3 zit bijvoorbeeld.
Trek heeft nu bijv met de Allant+ serie een supermooi licht frame op de markt gezet, maar helaas slechts 350W.
Kan bij Stromer ook nog wel wat dingen verzinnen hoor:
- de M99 pro lamp ook op de iets lagere modellen
- 30kg is wel heel zwaar
- langere spatborden (levendige handel in 3d geprintte verlengers nu)
- andere cassette opties (gewoon good old 10sp voor maximale uitwisselbaarheid)
- tubeless ready velgen
- negatieve stuurpen in assortiment opnemen (je vangt nu veel wind)
Less is bore
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende