Direct drive trainer met 2 fietsen
Binnenkort wil ik en vriendin beginnen met zwiften.
Nu lijkt mij die nieuwe elite suito een mooie keus. Alleen ik ben niet zo handig en we hebben 2 fietsen met en zonder schijfremmen. Gaat dat wisselen wel een beetje handig??
Iemand ervaring?
Nu lijkt mij die nieuwe elite suito een mooie keus. Alleen ik ben niet zo handig en we hebben 2 fietsen met en zonder schijfremmen. Gaat dat wisselen wel een beetje handig??
Iemand ervaring?
Ik denk niet dat wel of geen schijfremmen een probleem zijn. Maar dezelfde cassette hebben is wel handig, anders moet je steeds de cassette switchen. Als jullie niet heel veel verschillen qua lengte zou je ook kunnen overwegen maar 1 fiets te gebruiken en zadel elke keer te verstellen, dat is minder moeite en indoor hoef je toch niet de perfecte houding te hebben.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Dezelfde cassette hebben?
Bij een direct drive laat je die nou juist aan je wiel zitten. Dus maakt het niet uit of je een verschillende cassette hebt.
Wat alleen van belang is, is dat het matcht met de aandrijflijn bij beide fietsen. Dus 10 of 11 speed is (al is 10 speed cassette gebruiken in een 11 speed drive train.. op de tacx, misschien niet zo'n issue?).
En bij 10 speed kan je denk ik niet mixen tussen Campa en shimano/sram.
Verder zou ik gewoon de goedkoopste cassette kopen die je kunt vinden (Tiagra oid)
Bij een direct drive laat je die nou juist aan je wiel zitten. Dus maakt het niet uit of je een verschillende cassette hebt.
Wat alleen van belang is, is dat het matcht met de aandrijflijn bij beide fietsen. Dus 10 of 11 speed is (al is 10 speed cassette gebruiken in een 11 speed drive train.. op de tacx, misschien niet zo'n issue?).
En bij 10 speed kan je denk ik niet mixen tussen Campa en shimano/sram.
Verder zou ik gewoon de goedkoopste cassette kopen die je kunt vinden (Tiagra oid)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47
Houd in de gaten dat je voor de snap een adapter set nodig hebt voor thru axle. Je moet daarbij ook een deeltje op de trainer verwisselen. Stelt niet veel voor maar het is maar dat je weet.
-
- Forum-lid
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47
https://youtu.be/5YSKyGgf1QM
Weet ook dat je bij een wheel-on trainer bij voorkeur een speciale trainerband gebruikt. Die zijn meer slijtvast dan gewone banden.
Het meest praktische is dat je daarvoor een apart wiel gebruikt zodat je bij mooi weer als je weer buiten wilt fietsen, even snel het originele wiel erin kan zetten. Voor thru-axle heb ik nog geen specifiek trainerwiel gevonden, dus moet je gaan kijken voor een voordelig achterwiel (en een cassette).
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Apart wiel en band voor een wheel-on trainer zijn wat overdreven spreek ik uit ervaring. Of je nou je gewone band oprijdt of je trainingsband, ze zijn beide ongeveer even duur en je hebt het niet over duizenden indoor kilometers per jaar.Fietser_1971 schreef: ↑13 sep 2019 10:31https://youtu.be/5YSKyGgf1QM
Weet ook dat je bij een wheel-on trainer bij voorkeur een speciale trainerband gebruikt. Die zijn meer slijtvast dan gewone banden.
Het meest praktische is dat je daarvoor een apart wiel gebruikt zodat je bij mooi weer als je weer buiten wilt fietsen, even snel het originele wiel erin kan zetten. Voor thru-axle heb ik nog geen specifiek trainerwiel gevonden, dus moet je gaan kijken voor een voordelig achterwiel (en een cassette).
Een gewone band slijt een fractie sneller en laat wat rubber deeltjes achter die je met een doek zo wegpoetst. Liever een kwartiertje betaald overwerken per jaar dan een apart wiel/band/cassette daarvoor aan te schaffen en iedere keer te wisselen.