Telefoon op de fiets
- alliance_0
- Forum-lid
- Berichten: 1437
- Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06
Gaan er hier toch twee dingen verkeerd. Je bent het eens met het verbod, maar als je muziek er mee ophoudt (moet je niet doen op een fiets), vind je dat zo belangrijk dat verbod voor jou ineens niet meer geldt. Persoonlijk hoop ik dat muziek luisteren op de fiets het volgende verbod wordt, hoe eerder hoe beter.
- LongTallErne
- Forum-lid
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 10 jun 2011 15:27
Had het meer over de periode voor het verbod. Het gebruik van de telefoon op de fiets in het algemeen.
Overigens had ik het over de radio, niet over muziek
Als ik al iets luister is het meestal NPO 1 of een podcast op één oor met een beperkt geluidsniveau dat ik een auto of scooter nog hoor naderen.
In druk verkeer (is hier mijn omgeving gelukkig niet zo heel veel) heb ik liefst niks op.
Maar we dwalen af: bediening van de telefoon alleen op een landweggetje of zo.
Overigens had ik het over de radio, niet over muziek
Als ik al iets luister is het meestal NPO 1 of een podcast op één oor met een beperkt geluidsniveau dat ik een auto of scooter nog hoor naderen.
In druk verkeer (is hier mijn omgeving gelukkig niet zo heel veel) heb ik liefst niks op.
Maar we dwalen af: bediening van de telefoon alleen op een landweggetje of zo.
Op mijn best in de bergen...... bergaf dan wel
MERIDA RIDE 400
MERIDA RIDE 400
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40093
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik heb deze die ik soms gebruik. Werkt prima.
Oren zijn open, je hoort verkeer redelijk goed.
Oren zijn open, je hoort verkeer redelijk goed.
Less is bore
Onzin. In een auto hoor je je het verkeer ook niet. Op een motor/brommer idem dito.alliance_0 schreef: ↑15 sep 2019 23:05 Gaan er hier toch twee dingen verkeerd. Je bent het eens met het verbod, maar als je muziek er mee ophoudt (moet je niet doen op een fiets), vind je dat zo belangrijk dat verbod voor jou ineens niet meer geldt. Persoonlijk hoop ik dat muziek luisteren op de fiets het volgende verbod wordt, hoe eerder hoe beter.
Het enige wat 100 procent veilig is, is vertrouwen op je zicht. Check en dubbelcheck. Door te kijken.
Vertrouwen op je gehoor tijdens het fietsen is sowieso een no go. Zeker in deze tijd dat electrische auto’s gemeengoed beginnen te worden.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Het is natuurlijk niet of-of.., maar inclusive.
Uiteraard verloopt het grootste deel van je waarnemingen via je zicht (ongeveer 30x per seconde maak je bewust en onbewust een inschatting van iets in het verkeer...... borden, belijning, auto's, personen, dieren, licht, etc etc) Als je dat bedenkt, snap je ook waarom autonoom rijden, vooral in stedelijk gebied, nog zo ontzettend lastig te ontwikkelen is.
Maar je gehoor helpt wel mee. Niet altijd even goed. Je kunt doof zijn. Of als je niet doof bent, kun je op de fiets enorme wind tegen hebben, of in een auto je audio systeem op max volume hebben staan. Je redt je prima en het is niet onoverkomelijk. Maar onder "normale" omstandigheden kan je gehoor wel toevoegen aan je bewustheid van de omgeving. Achteropkomend verkeer, hulpdiensten met sirenes. verkeer uit zijstraten.
Je hebt gelijk dat je stil-verkeer niet hoort. zoals fietsers, electrische voertuigen. Dus nee, je kunt niet alleen vertrouwen op gehoor en je moet ook echt kijken. Maar je gehoor, net als je reuk (olie/diesel/brandlucht.., in het verkeer net wat minder relevant maar toch), helpen je echt wel mee.
Neemt niet weg dat naar mijn mening het prima is om, met 1 oortje in, muziek of podcasts te luisteren. Al doe ik het zelf niet. Maar het is net als de radio aan in de auto. Maar 2 oortjes en/of harde muziek waardoor je afgesloten raakt van de buitenwereld, vind ik op de fiets en hardlopend niet verstandig. Voor je zelf, maar ook voor het sociale aspect.
Uiteraard verloopt het grootste deel van je waarnemingen via je zicht (ongeveer 30x per seconde maak je bewust en onbewust een inschatting van iets in het verkeer...... borden, belijning, auto's, personen, dieren, licht, etc etc) Als je dat bedenkt, snap je ook waarom autonoom rijden, vooral in stedelijk gebied, nog zo ontzettend lastig te ontwikkelen is.
Maar je gehoor helpt wel mee. Niet altijd even goed. Je kunt doof zijn. Of als je niet doof bent, kun je op de fiets enorme wind tegen hebben, of in een auto je audio systeem op max volume hebben staan. Je redt je prima en het is niet onoverkomelijk. Maar onder "normale" omstandigheden kan je gehoor wel toevoegen aan je bewustheid van de omgeving. Achteropkomend verkeer, hulpdiensten met sirenes. verkeer uit zijstraten.
Je hebt gelijk dat je stil-verkeer niet hoort. zoals fietsers, electrische voertuigen. Dus nee, je kunt niet alleen vertrouwen op gehoor en je moet ook echt kijken. Maar je gehoor, net als je reuk (olie/diesel/brandlucht.., in het verkeer net wat minder relevant maar toch), helpen je echt wel mee.
Neemt niet weg dat naar mijn mening het prima is om, met 1 oortje in, muziek of podcasts te luisteren. Al doe ik het zelf niet. Maar het is net als de radio aan in de auto. Maar 2 oortjes en/of harde muziek waardoor je afgesloten raakt van de buitenwereld, vind ik op de fiets en hardlopend niet verstandig. Voor je zelf, maar ook voor het sociale aspect.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 09 apr 2016 18:18
Er zijn oortjes die omgevingsgeluid doorlaten. Er zijn ook full sized hoofdtelefoons die geluid perfect doorlaten. Met Open back hoofdtelefoons op kun je een speld op de grond horen vallen. Met zo’n ding op je hoofd kun je op max volume (en zo hard zet je zo’n ding nooit) nog een gesprek voeren met iemand die naast je zit.
Cannondale Badboy SLX
Trek Farley 5
Trek Farley 5
Het zal in Nl wellicht niet anders zijn...
Hier in België is het voor de schoolgaande jeugd blijkbaar absoluut noodzakelijk de gsm in de hand te houden bij het fietsen. Goed sturen op een smal fietspad wordt dan een hele opgave.
Hier in België is het voor de schoolgaande jeugd blijkbaar absoluut noodzakelijk de gsm in de hand te houden bij het fietsen. Goed sturen op een smal fietspad wordt dan een hele opgave.
Nee, dat kun je niet, aangezien een mens zich niet kan concentreren op twee dingen tegelijkertijd. Vergeet dat multitasken maar, het werkt gewoon niet, bij niemand.Dennis1987 schreef: ↑16 sep 2019 10:38 Er zijn oortjes die omgevingsgeluid doorlaten. Er zijn ook full sized hoofdtelefoons die geluid perfect doorlaten. Met Open back hoofdtelefoons op kun je een speld op de grond horen vallen. Met zo’n ding op je hoofd kun je op max volume (en zo hard zet je zo’n ding nooit) nog een gesprek voeren met iemand die naast je zit.
-
- Forum-lid
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 09 apr 2016 18:18
Ik heb een Grado open back hoofdtelefoon dus weet waar ik over praat. Omgevingsgeluid hoor je door de muziek heen. Als je de muziek op normaal volume hebt (70-80% op de telefoon) en naast je zit iemand een appel te eten dan hoor je het door de muziek heen. Het kan dus wel.
En het is nauwelijks multitasken te noemen. Als je op de bank muziek luistert kun je toch ook gewoon een gesprek voeren.
En het is nauwelijks multitasken te noemen. Als je op de bank muziek luistert kun je toch ook gewoon een gesprek voeren.
Cannondale Badboy SLX
Trek Farley 5
Trek Farley 5
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Ik kan wel een gesprek voeren met muziek op de achtergrond...,
Maar ik kan niet muziek "luisteren" en een gesprek volgen.
Ik vermoed dat mensen waarbij de muziek buiten de auto duidelijk hoorbaar is.., Of die met hun lichamen meedeinend op de muziek aan het fietsen of wandelen zijn..., wel aan het luisteren zijn, maar de omgeving hooguit als achtergrond binnen krijgen.
Maar, het is niet zo moeilijk toch? Niet iedereen is hetzelde. En als je met mate het volume gebruikt. En niet helemaal op gaat in de muziek (of in de flow komt van je strava segment KOM aanval, om eens een ander voorbeeld te noemen). Kan je dat prima combineren met enige allertheid op je omgeving.
Maar ik kan niet muziek "luisteren" en een gesprek volgen.
Ik vermoed dat mensen waarbij de muziek buiten de auto duidelijk hoorbaar is.., Of die met hun lichamen meedeinend op de muziek aan het fietsen of wandelen zijn..., wel aan het luisteren zijn, maar de omgeving hooguit als achtergrond binnen krijgen.
Maar, het is niet zo moeilijk toch? Niet iedereen is hetzelde. En als je met mate het volume gebruikt. En niet helemaal op gaat in de muziek (of in de flow komt van je strava segment KOM aanval, om eens een ander voorbeeld te noemen). Kan je dat prima combineren met enige allertheid op je omgeving.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Overigens gisteren voor onze keukendeur ineens een mooie harde klingel...
Bezorgfietser die tegen de lantaarnpaal opreed (woonerf, geen stoepen, geen stoepranden.., 1 vlakke weg...)
Die was ook bezig met bellen of appen of route checken oid.
We zitten nu te denken aan een knop aan de paal.., zodat de volgende keer een kermisstem de prijswinnaar direct bemoedigend toespreekt
Bezorgfietser die tegen de lantaarnpaal opreed (woonerf, geen stoepen, geen stoepranden.., 1 vlakke weg...)
Die was ook bezig met bellen of appen of route checken oid.
We zitten nu te denken aan een knop aan de paal.., zodat de volgende keer een kermisstem de prijswinnaar direct bemoedigend toespreekt
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013