Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

afstellen remmen racefiets

Gebruikersavatar
zerutti
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 01 mar 2010 12:53
Locatie: Haarlem

Gebruikersavatar zerutti 01 mar 2010 15:12

Hoe kun je de remmen van je racefiets na het smeren van alle bewegende delen weer goed afstellen. Het lukt mij steeds niet om beide remblokken mooi op gelijke afstand van het wiel te centreren. Er blijft steeds een blok gefixeerd en alleen het ander remt terwijl de gefixeerde te dicht op de naaf zit. Tips, oplossingen?

Groet, Peter

kweekel
Forum-lid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26 okt 2006 21:38
Locatie: Annen (drenthe)

kweekel 01 mar 2010 15:27

Bij mijn Campa-remmen bewegen ze gewoon allebei. Niks geen fixering, lijkt me echt niet goed dat een van de blokken op z'n plek blijft.
Jan

Gebruikersavatar
zerutti
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 01 mar 2010 12:53
Locatie: Haarlem

Gebruikersavatar zerutti 01 mar 2010 16:01

Bedankt voor je reactie. Bij campa bewegen beide hendels niet om dezelfde as. Dat is wel een heel mooi systeem. De ene handel zit op de as aan het frame en de andere schaniert op die ene handel en niet op de centrale as. Maar bij shimano zitten zowel linker als rechterblok op dezelfde as die aan het frame vast gezet wordt. En daar lukt het mij niet om het mooi af te stellen.

Peter

thja14
Forum-lid
Berichten: 436
Lid geworden op: 20 feb 2008 09:48

thja14 01 mar 2010 16:07

Je kunt met een steeksleutel de as zelf aan de achterkant van de remhoef verdraaien, op die manier kun je hem perfect centreren.
Passie voor het fietsen en de fietsen.

bartjebart
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jan 2009 12:23

bartjebart 30 mar 2010 13:59

Met een klein rubber hamertje tikje tegen remhoef geven. Mijn remhoeven heb ik zo strak zitten dat ze niet bewegen maar ik ze wel met de hand kan verplaatsen. Bij wiel terugplaatsen rem open zetten, wiel terugplaatsen en vastzetten. Daarna remhoef zo verplaatsen dat aan beide zijde van wiel afstand tot remblok even groot is. Nu rem dicht zetten en klaar. Zo voorkom je ook dat je je wiel op je rem gaat afstellen waardoor deze scheef in je vork kan komen te zitten.
Succes!
Bart

Plaats reactie