Herrie Derrie R8000
-
- Forum-lid
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 17 apr 2006 20:57
Goed, er heeft inmiddels een expert naar gekeken, maar die kon niks raars vinden (heeft eea gefinetuned en alles staat nu goed), maar het geluid blijft. De 23-21-19 zijn vrij stil (niet helemaal) maar de 17-15-14-13 (waar de ketting dus oa recht op de cassette ligt) geven in oplopende mate herrie, en de 12 en 11 zijn wel weer stil. Eea finetunen met de indexschroef biedt geen soelaas. Ik dacht eerst: het zal wel een kwestie zijn van inrijden maar de combi van cassette en ketting hebben al meer dan 1.000km gelopen. Ik snap er niks van en het irriteert me mateloos.
Wat voor cassette en ketting heb je?dieder schreef: ↑18 sep 2019 15:36 Goed, er heeft inmiddels een expert naar gekeken, maar die kon niks raars vinden (heeft eea gefinetuned en alles staat nu goed), maar het geluid blijft. De 23-21-19 zijn vrij stil (niet helemaal) maar de 17-15-14-13 (waar de ketting dus oa recht op de cassette ligt) geven in oplopende mate herrie, en de 12 en 11 zijn wel weer stil. Eea finetunen met de indexschroef biedt geen soelaas. Ik dacht eerst: het zal wel een kwestie zijn van inrijden maar de combi van cassette en ketting hebben al meer dan 1.000km gelopen. Ik snap er niks van en het irriteert me mateloos.
Origineel kwam mijn fiets met een kmc ketting en een 105 cassette.
Na uitwisselen voor beide Ultegra was/ben ik tevreden.
Ook de smering kan nog schelen.
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)
-
- Forum-lid
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 17 apr 2006 20:57
Beiden Ultegra. Ketting is de 'nieuwe' met quicklink en ik smeer met T9. Werkte bij de vorige ketting ook prima...ric schreef: ↑18 sep 2019 19:06Wat voor cassette en ketting heb je?dieder schreef: ↑18 sep 2019 15:36 Goed, er heeft inmiddels een expert naar gekeken, maar die kon niks raars vinden (heeft eea gefinetuned en alles staat nu goed), maar het geluid blijft. De 23-21-19 zijn vrij stil (niet helemaal) maar de 17-15-14-13 (waar de ketting dus oa recht op de cassette ligt) geven in oplopende mate herrie, en de 12 en 11 zijn wel weer stil. Eea finetunen met de indexschroef biedt geen soelaas. Ik dacht eerst: het zal wel een kwestie zijn van inrijden maar de combi van cassette en ketting hebben al meer dan 1.000km gelopen. Ik snap er niks van en het irriteert me mateloos.
Origineel kwam mijn fiets met een kmc ketting en een 105 cassette.
Na uitwisselen voor beide Ultegra was/ben ik tevreden.
Ook de smering kan nog schelen.
T9 is stil als de ketting nieuw is, maar daarna zeker niet.
Mijn 8070 is echt compleet stil, wanneer de ketting bijna aan vervanging toe is, begint ie wat lawaai te maken (ik gebruik Squirt)
Nu met de Aldhu crank met carbon tandwiel, hoor ik wel iets. Niet luidruchtig maar ook niet meer zo fluisterstil als met de Shimano crank.
Nu met de Aldhu crank met carbon tandwiel, hoor ik wel iets. Niet luidruchtig maar ook niet meer zo fluisterstil als met de Shimano crank.
Volgens mij heeft het alles te maken met de holle crank. Ik gebruik ook squirt en als hij net gesmeerd is dan is hij op alle tandwielen stil.
Na een redelijke rit begin je hem te horen op het grote blad. Op het kleine blad voor hoor ik hem nooit.
Ik rij met 50/39 en 11-23 waardoor ik redelijk vaak op het 39 blad kan blijven zitten.
Je zou eigenlijk eens bij een oud, groot, voorblad de Carbon achterplaat moeten verwijderen ( als dat kan). Ik denk dat daarmee de herrie verdwijnt...
Na een redelijke rit begin je hem te horen op het grote blad. Op het kleine blad voor hoor ik hem nooit.
Ik rij met 50/39 en 11-23 waardoor ik redelijk vaak op het 39 blad kan blijven zitten.
Je zou eigenlijk eens bij een oud, groot, voorblad de Carbon achterplaat moeten verwijderen ( als dat kan). Ik denk dat daarmee de herrie verdwijnt...
-
- Forum-lid
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 17 apr 2006 20:57
Wat mij overigens opvalt is dat de kettinglengte goed lijkt bepaald zoals aangegeven in de Shimano manual (ik rijd een 11-28 en heb de ketting strakgetrokken bij 52-28 en twee schakels opgeteld) maar OOK dat op de 52-11 de 2 derailleurwieltjes recht onder elkaar staan. Is de ketting dan toch te lang? Ik kan bijna niks anders verzinnen dan dat. Vreemd want voordat ik van wielen wisselde had ik hier totaal geen problemen mee op mijn Canyon, dus dat het aan de crank/kettingbladen zou liggen lijkt mij sterk (en het lijkt me dat die na 12.000km nog niet versleten is)
Heeft volgens mij niet veel met kettinglengte te maken. Ik reed eerst ook met een langere ketting, deze raakte zelfs af en toe de achterbrug ( of hoe die ook op een fiets mag heten...). Ik reed toen met 52/36 en 11-25. Nu met 50/39 en 11-23 heb ik de ketting ook iets strakker gezet. Dit heeft voor de zg herrie geen effect...
-
- Forum-lid
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 17 apr 2006 20:57
Smeer sinds kort met Shimano PTFE lube en ratel is weg. Ketting wordt wel viezer, maar soit
-
- Forum-lid
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
- Locatie: De Liemers
Doe ik ook al een tijdje. Gewoon na iedere rit een met een droge doek de ketting afnemen en hij blinkt weer. Eens in de zoveel ritten opnieuw smeren en de ketting blijft stil.
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014