Wielrenners in de Media (Geenstijl)
Ikzelf fiets altijd solo.. maar als weggebruiker (fiets/auto/voetganger) kom ik regelmatig wel groepen tegen. Als ik die groepen neutraal beoordeel kan ik toch niet zeggen dat ik er last van heb ofzo. Ja je hangt er wel eens een poosje achter met de auto. Maar omdat nou als groot overlast te bestempelen? Ook als ik aan het hardlopen ben komt mij regelmatig een groep voorbij. Behalve dat de renners elkaar waarschuwen heb ik nog nooit een grote mond of asociaal gedrag ervaren. Is het ook niet zo dat veel mensen die zogenaamd ergernis ervaren dit al vinden voordat ze überhaupt gehinderd worden? Gewoon anti om het anti zijn? Want alles met een sportpak aan en een helm op is per definitie kutvolk?
Zijn onbegrip en ongeduld en elkaar geen meter op de weg meer gunnen niet de grootste boosdoeners?
Zijn onbegrip en ongeduld en elkaar geen meter op de weg meer gunnen niet de grootste boosdoeners?
@RVV, +1!
Natuurlijk zijn er misdragende groepen. Maar heel vaak is het m.i. wat jij hier mooi omschrijft.
Natuurlijk zijn er misdragende groepen. Maar heel vaak is het m.i. wat jij hier mooi omschrijft.
Ik snap niet wie er de zondagvoormiddag zo dringend ergens moet zijn dat hij zo agressief wordt omdat hij mss 1 minuut eens achter een groep fietsers moet blijven hangen.
Is hij dan ook agressief in een zone 30 of achter een Traktor? Als je zo vlug stress hebt dan kunnen die personen mss beter zelf eens de fiets nemen want ze kunnen wel wat ontspanning gebruiken.
Er is ook veel onwetendheid merk ik. Hoeveel keer ik op sociale media niet zie passeren van: "ze rijden op de baan zonder volgauto! " "ze rijden op baan zonder begeleiders"
ja en? Die dingen zijn ook niet verplicht.. De meesten denken namelijk dat dit wel verplicht is en ergeren er zich daardoor aan.
Is hij dan ook agressief in een zone 30 of achter een Traktor? Als je zo vlug stress hebt dan kunnen die personen mss beter zelf eens de fiets nemen want ze kunnen wel wat ontspanning gebruiken.
Er is ook veel onwetendheid merk ik. Hoeveel keer ik op sociale media niet zie passeren van: "ze rijden op de baan zonder volgauto! " "ze rijden op baan zonder begeleiders"
ja en? Die dingen zijn ook niet verplicht.. De meesten denken namelijk dat dit wel verplicht is en ergeren er zich daardoor aan.
Andersom is het natuurlijk ook zo dat niets zo dringend kan zijn op zondagmiddag dat een hele horde wielrenners niet een kwart minuut gas terug kan nemen om rustig en beheerst andere fietspad- en weggebruikers te passeren. Want per saldo is het grootste deel van de ergernis over wielrenners - en daarmee hun slechte imago - toch het gevolg van groepen weekendracers die stijf van de adrenaline en testosteron schreeuwend en tierend tragere fietspadgebruikers voorbijrazen en hun frequente gewoonte de wegenverkeerswet te negeren.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
En zo is er sinds ik het onderstaande in 2015 schreef erg weinig veranderd...
timo2.0 schreef: ↑02 apr 2015 19:47Ik forens dagelijks op mijn racefietsje rustig van Amsterdam via Ouderkerk naar Abcoude en weer terug, en sta daarom tweemaal daags keurig te wachten bij de stoplichten bij de brug, zo bekend voor de vele fietsers die hun trainingsritjes langs de Amstel starten en eindigen en regelmatig het rondje Hoep doen. Met name op de terugweg erger ik mij in het voorjaar en 's zomers, maar ook buiten die seizoenen, mateloos: hele groepen maar ook individuele "renners" fietsen zowel vanuit Ouderkerk linksaf de brug op als vanaf de brug rechtsaf Ouderkerk in, zonder acht te slaan op de verkeerslichten of überhaupt op het feit dat zij het fietspad dienen te gebruiken in plaats van de rijweg, regelmatig zonder zelfs maar vaart te minderen als ze de kruising opfietsen. Het is gewoon maar een voorbeeld maar zo zie ik voortdurend racefietsers die zich helemaal niets aantrekken van de verkeersregels, zowel naast het fietspad als daarop. En ja, het zal in de ogen van vele andere racefietsers vast zo zijn dat dit dan weer een kleine groep hufters is die het imago van de rest verpest maar waarom zie ik dan vrijwel dagelijks zoveel fietsers zo de kruising nemen en sta ik zelden met andere racefietsers bij dat stoplicht? (en met een grote groep stond ik sowieso nog nooit bij dat stoplicht, die rijden altijd met z'n allen over de rijbaan).
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Dat is ook wel dikwijls niet mogelijk. Hier zijn veel fietspaden volledig afgescheiden van de weg door een berm of een gracht.timo2.0 schreef: ↑22 sep 2019 18:15 Andersom is het natuurlijk ook zo dat niets zo dringend kan zijn op zondagmiddag dat een hele horde wielrenners niet een kwart minuut gas terug kan nemen om rustig en beheerst andere fietspad- en weggebruikers te passeren. Want per saldo is het grootste deel van de ergernis over wielrenners - en daarmee hun slechte imago - toch het gevolg van groepen weekendracers die stijf van de adrenaline en testosteron schreeuwend en tierend tragere fietspadgebruikers voorbijrazen en hun frequente gewoonte de wegenverkeerswet te negeren.
Maar in onze groep zijn er ook een stuk of 3 op de 17 die ook hun verstand niet kunnen gebruiken. Dan wordt heel de groep natuurlijk zo bekeken. Moest ik daar iets te zeggen hebben dan gaf ik de wegkapiteins de opdracht om zulk gedrag te bestraffen door een boete ofzo.
Vandaag had 1 van die gasten ook ergens geroepen op een vrouw dat ze haar kind bij de hand moest nemen. Ik Reed langs achter, heb het hem niet horen zeggen, maar ik hoorde die vrouw het tegen haar familie zeggen. Dusja dar is er weer 1 bij die wielrenners gaat haten.
Ik wil maar zeggen dat het ook nooit de volledige groep is die zich zo gedraag, maar dat het hier ook maar een paar zijn die het verpesten voor de rest.
Laatst gewijzigd door Djemz op 22 sep 2019 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Een groep van 17, daar gaat het al mis. Dat is gewoon veel te groot voor de openbare weg.
Een maximumgrootte van een groep zou al een aardig begin kunnen zijn qua wetgeving. 8 is eigenlijk al te veel.
Heb me vandaag ook weer ka-pot geërgerd aan grote groepen. Zonder gêne lekker met 2-3 man breeduit over de weg. IEDEREEN OPZIJ, WANT WIJ MOETEN ERBIJ.
Een maximumgrootte van een groep zou al een aardig begin kunnen zijn qua wetgeving. 8 is eigenlijk al te veel.
Heb me vandaag ook weer ka-pot geërgerd aan grote groepen. Zonder gêne lekker met 2-3 man breeduit over de weg. IEDEREEN OPZIJ, WANT WIJ MOETEN ERBIJ.
Je moet al minimum met 15 zijn voor je de grote weg op mag dusja.. Als je jou regel toepast verbied je eigenlijk gewoon de grote weg. Maar of het zoveel veiliger is op de erbarmelijke fietspaden met de nieuwe rage van bejaarden op ebikes en speedelecs durf ik te betwijfelen.havana schreef: ↑22 sep 2019 19:18 Een groep van 17, daar gaat het al mis. Dat is gewoon veel te groot voor de openbare weg.
Een maximumgrootte van een groep zou al een aardig begin kunnen zijn qua wetgeving. 8 is eigenlijk al te veel.
Heb me vandaag ook weer ka-pot geërgerd aan grote groepen. Zonder gêne lekker met 2-3 man breeduit over de weg. IEDEREEN OPZIJ, WANT WIJ MOETEN ERBIJ.
En of ze nu met 2 of 3 naast elkaar rijden dat gaat ook het verschil niet maken, want met 2 naast elkaar geraak je er ook niet voorbij. De groep is zelfs compacter met 3 naast elkaar. Dus ga je er vlugger voorbij kunnen.
Nuja heel veel grote wegen doen wij niet. Als er 3km grote wegen in zitten op de 90km dat we doen zal het al heel veel zijn.
En hoeveel tijd op je totaaltraject ben je dan kwijt als je 1 minuut achter een groep fietsers zit? 40 seconden ofzo? Als je zo erg op tijd gezet bent dan doe je ook wel iets fout.
Nuja totale non discussie. Het mag van de wet dus gaan ze het ook gewoon doen. Het enige wat ik kan snappen is de ergernis aan het boertige gedrag van sommigen en dat kan enkel opgelost worden door een strenger beleid van de clubs zelf.
Maar je ergeren aan het feit dat ze daar gewoon rijden en wettelijk in orde zijn is gewoon dwaas. En ook gewoon nergens voor nodig. De enige verliezer ben jezelf dan want die groep fietsers ergert zich er niet aan.
2 weken geleden was de enige die toeterde dan nog iemand met een old timer die een zondagritje aan het maken was.. Ofwel was hij te laat om thuis te zijn voor het eten ofwel was zijn ritje toch niet erg ontspannend geweest. Als ik met mijn oldtimer een zondagritje zou maken dan zou ik me toch niet echt gaan opjagen,want dat is niet echt de bedoeling van je ritje.
Op de club geldt: boven de 12 splitsen. Of je wilt of niet. Dat is niet makkelijk, want zo'n groep gedraagt zich als een stel spreeuwen of zo u wilt eenden. Dus daar moet echt iemand met overwicht voor staan die dat afdwingt.
Wat wel helpt is dat er recent een valpartij heeft plaatsgevonden waarbij er een tweetal in een te grote groep gevallen is, waarvan éen met botbreuken.
Wat wel helpt is dat er recent een valpartij heeft plaatsgevonden waarbij er een tweetal in een te grote groep gevallen is, waarvan éen met botbreuken.
Wij splitsen ook boven de 12, soms zelf boven de 10. En eerlijk is eerlijk een groepje van van 6 rijdt veel fijner dan een groep van 12: rustiger, overzichtelijker. Afgelopen weekend reden wij met een groepje van 7, ging prima...totdat een drietal renners aanhaakte mee mee ging fietsen, gelijk alles onrustig en onoverzichtelijk.Nee_Nee schreef: ↑22 sep 2019 20:56 Op de club geldt: boven de 12 splitsen. Of je wilt of niet. Dat is niet makkelijk, want zo'n groep gedraagt zich als een stel spreeuwen of zo u wilt eenden. Dus daar moet echt iemand met overwicht voor staan die dat afdwingt.
Wat wel helpt is dat er recent een valpartij heeft plaatsgevonden waarbij er een tweetal in een te grote groep gevallen is, waarvan éen met botbreuken.
Mijn conclusie: probeer met max. 8 mensen te rijden, niet meer dan 2 naast elkaar en als dat niet gaat ritsen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
En pak een leider in de groep die bepaald wat er gebeurt. Groep van gelijk niveau en niet meer dan de helft die met de tong op de knieën zit.
Zorg dat het niveau zo is dat je ook makkelijke even kunt splitsen om veilig door bepaalde situaties te komen.
Zorg dat het niveau zo is dat je ook makkelijke even kunt splitsen om veilig door bepaalde situaties te komen.