Carbon clinchers uit China vragen
Ik ben aan het uitkijken om carbonwielen te kopen met een goed compromis van licht en aero. Op vandaag rij ik nog met velgremmen, maar bij een volgende fiets (wanneer weet ik nog niet) zou dit wel eens met schijfremmen kunnen zijn.
Ik ken een wielenbouwer die zelf de naven en velgen inkoopt en daarom mijn vraag : 1. wat is er tegen om een naaf te gebruiken voor schijfremmen en een velg voor velgremmen, zodat de (dure) wielset voor beide fietsen gebruikt kan worden ,
2. In het kader van aerodynamica, wat is in termen van afnemende belangrijkheid de keuze van de velghoogte, aantal spaken, platte spaken (sapim cx), en het niet aanwezig zijn van spaaknippels (verborgen in de velg)
alvast dank bij voorbaat aan de reageerders
Ik ken een wielenbouwer die zelf de naven en velgen inkoopt en daarom mijn vraag : 1. wat is er tegen om een naaf te gebruiken voor schijfremmen en een velg voor velgremmen, zodat de (dure) wielset voor beide fietsen gebruikt kan worden ,
2. In het kader van aerodynamica, wat is in termen van afnemende belangrijkheid de keuze van de velghoogte, aantal spaken, platte spaken (sapim cx), en het niet aanwezig zijn van spaaknippels (verborgen in de velg)
alvast dank bij voorbaat aan de reageerders
johan
Geen idee of dat bestaat, maar let in ieder geval op het spaakpatroon. Wielen voor schijfremmen mag je niet radiaal inspaken.
Dat gaat niet lukken want schijfremmen wil zeggen steekassen (op een nieuwe frame dan) en (achteraan) is de naaf een stuk breder bij schijfremmen.
Je kan wel velgrem velgen laten spaken met de naven die je nu nodig hebt en wanneer je een nieuwe fiets koopt, de velgen opnieuw laten spaken met andere naven.
Je kan wel velgrem velgen laten spaken met de naven die je nu nodig hebt en wanneer je een nieuwe fiets koopt, de velgen opnieuw laten spaken met andere naven.

Er bestaan naven waarvan de endcaps te vervangen zijn. Hierdoor kun je de inbouwbreedte en de steekasdiameter aanpassen. Ik ken dit vanuit het mountainbiken. Bij die naven is de minimale inbouwbreedte achter evengoed 135 mm (te breed voor een racefiets). Maar t is de moeite waard om eens te informeren bij je wielenman.
Spin on these wheels maakt wielen die zowel in disc- als rimbrake fietsen zouden moeten passen: https://ridefullgas.com/revo/ Ik heb er geen ervaring mee, maar het is blijkbaar mogelijk.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Buiten de naafbreedte om lijkt het mij geen probleem. Ik heb jarenlang met een dergelijke set gereden op de MTB.
-
- Forum-lid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 02 mar 2017 18:31
Ik heb op amazon.de carbon velgen van het merk Flashfox gezien. Niet duur en ruime keuze in afwerking en afmetingen. Heeft iemand ervaring met dit merk?
-
- Forum-lid
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 12 jun 2018 09:48
Hallo,
Heeft iemand ervaring met csc wielen Carbon-alu met dt 350 naaf? Ik las namelijk dat er alleen problemen zijn met de naaf, vandaar dat ik er dan dt350 op wil laten zetten. Samen zal het komen op een prijs van $529.-. Is dat een goede deal?
M.v.g. Bas
Heeft iemand ervaring met csc wielen Carbon-alu met dt 350 naaf? Ik las namelijk dat er alleen problemen zijn met de naaf, vandaar dat ik er dan dt350 op wil laten zetten. Samen zal het komen op een prijs van $529.-. Is dat een goede deal?
M.v.g. Bas
Bianchi Infinito 2017
-
- Forum-lid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 02 mar 2017 18:31
Stoute schoenen aangetrokken en deze velgen besteld. Inclusief verzendkosten €297,- Dure gok? Ach, we zien wel.hamersteen schreef: ↑07 okt 2019 20:10 Ik heb op amazon.de carbon velgen van het merk Flashfox gezien. Niet duur en ruime keuze in afwerking en afmetingen. Heeft iemand ervaring met dit merk?
Deze week ga ik de wielen opbouwen met DT Swiss 350 naven en Sapim CX spaken.
Ik ben benieuwd.