Ik kon er nog geen topic van vinden, dus maak ik deze aan met daarin mijn verhaal over mijn beklimming van de hoogste geasfalteerde weg in Europa.
Mijn vriendin stelde eerder dit jaar voor om eind augustus naar Andalusie te gaan, en ergens had ik gehoord dat daar een hele hoge klim ligt. Dus reisplannen bedacht en inderdaad de Pico Veleta is vanuit Granada ongeveer 40km klimmen. En voornamelijk verhard, dus ik wil dat wel eens proberen! Wat verder onderzoek wijst uit dat de laatste kilometers nergens echt recent beschreven staan en ik besluit mijn gravelbike in de fietskoffer te stoppen en niet de racefiets. Bijkomend voordeel, ik kom maandag uit de Pyreneeën terug van de Marmotte en dinsdagochtend vliegen we al dus ik kan de fiets van tevoren al inpakken. Transavia vervoert de fiets prima en ik maak woensdag een rondje om de fiets te testen na het opnieuw monteren en vrijdag moet het gaan gebeuren. Ik moet eerst Granada door en de klim begint voor mij na ongeveer 10km fietsen. Lekker opgewarmd in de vroege ochtend draai ik de A-395 op, een grote brede weg van boven tot onder. Maar in Spanje is het ook nog vakantie dus heel druk is het nooit.
Stijl zou deze klim nergens moeten zijn, hoewel het venijn in de staart zit. De hoogte gaat tellen en dan percentages van ongeveer 10%. Maar ik kom onderaan prima in een ritme. Na 4km vlakt de weg iets af, even tempo maken! Om vervolgens weer met 7 a 8% door te lopen. Eigenlijk is dat heel lang zo, soms even wat minder 4-5 en af en toe 9 maar de 10 zie ik nog niet.
Na ongeveer 15km klimmen vlakt het weer af, het loopt even af en het blijkt de enige plek te zijn waar je de druk van de benen kan halen. Bij mij gaat gewoon de grote plaat erop en dus lekker doortrappen. Vlak na dit stuk wordt ik verrast door een steenbok! Helaas geen fotomoment! Op 1650 meter hoogte kun je kiezen, de A-395 vervolgen (rechtsaf) of de A-4025 (linksaf) rijden. De 395 is de vriendelijke keuze met ongeveer 6% stijging. De andere optie is stijler en mooier. Voor deze klim heb ik gekozen de A-395 te volgen. Lekker doortrappend nader ik de 2000 meter grens. Vlak ervoor, hey wat zie ik links?! Weer een steenbok, nu wel een fotomoment! Daarna lekker door, ik nader het skidorp in de Sierra Nevada. Nu een leeg verlaten oort, waar ik besluit doorheen te fietsen. Een prima weg met beschaafde percentages. Ik spot een eekhoorn en rij het dorp uit. Links van me zie ik een atletiek complex. Een paar hotels zal vast voor hoogtestage gebruikt worden! Ik rij nu op 2400 meter hoogte en ik weet dat na 2500 de auto's niet verder mogen. Het bord van de 2500 meter grens passeer ik vlak voor een parkeerplaats. Bij een camper scoor ik een bidonnetje water. Er is de rest van de klim niks meer!
Nu begint het echt spannende deel, ik zit al op de hoogte van de Timmelsjoch en ik moet nog ruim 800meter hoger! De weg is nu nog prima, soms wat groeven van sneeuwruimers maar prima. Bocht na bocht rollen onder de wielen door, rechts een Maria altaar. Ik kan het niet goed zien, maar stoppen is heen optie! Op 2700 meter realiseer ik me dat de Stelvio al bijna "onder" me ligt. Nog 100 en dan is de Bonette ook een kleintje. Dan rij ik hoger dan ik ooit gefietst heb. Nog steeds prima wegdek dus een racefiets had gekund. Maar na 2900 meter wordt het langzaam wat minder, het wegdek want meer gaten en gravel en ikzelf. De hoogte doet toch wat en ik verlies wat snelheid. Toch blijf ik gewoon doorgaan, na ongeveer 3200 meter kom ik bij een splitsing. Hier ligt een heuse col/pas. Hier kan je onverhard naar zee toe. Niet mijn plan dus linksaf omhoog. Ik ga nog steeds prima, en na deze splitsing is het asfalt "op". Rechte stukken blijven prima, de haarspeldbochten zijn echter gravel. Na het laatste station van de skiliften een rechter haarspeldbocht van gravel. En een stenen obstakel, met de fiets kun je er net tussendoor. Vervolgens nog ongeveer een kleine kilometer gravel. Ik kan helaas niet verder fietsen. Ongeveer 3350 meter hoog! Het is er fris, helaas is de zon verstopt achter de wolken maar wel windstil. Na 3,5 uur fietsen en 3 uur klimmen ben ik boven. Dat valt me niet tegen!
Het laatste stuk lopen naar de top lijkt me op mijn spd-sl schoenen geen goed idee. En dat is voor mij ook geen fietsen meer, maar als ik gewone schoenen bij me had gehad zou ik het gedaan hebben. Anderen doen het wel!
De afdaling is lastig, vooral de eerste slecht kilometers zijn heel goed uitkijken. Daarna genieten, vooral omdat het warmer wordt!
Samenvattend: gravelbike is een prima keuze voor de hele klim! Een mtb lijkt mij dan veel langer fietsen. Racefiets kan prima tot ongeveer 3100-3200 meter, daar zullen de meningen over verschillen! En het is sowieso heel lang klimmen! Maar beneden in Granada starten voegt wel een hele andere ervaring toe! Ook op tijd starten is belangrijk, ik begon met 20 graden beneden, bij terugkomst was het 33.
Mijn route en wat foto's.
https://www.strava.com/activities/2664229308
Pico veleta
-
- Forum-lid
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48
Leuk verslag!
Deze heeft altijd wel op mijn bucket list gestaan. Maar....ligt wat uit de route van de voor mij geëigende gebieden.
Deze heeft altijd wel op mijn bucket list gestaan. Maar....ligt wat uit de route van de voor mij geëigende gebieden.
- LongTallErne
- Forum-lid
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 10 jun 2011 15:27
Mooi verslag van een schitterende klim. Een pittige berg die vooral door de hoogte toch best zwaar kan worden. De vergezichten die je voorgeschoteld krijgt vergoeden veel.
Ook de laatste meters ben ik toch maar geklommen op mijn wielerschoenen maar dat valt wel tegen.
Het is alleen uitkijken voor alle gecamoufleerde testauto's die langs razen (tot 2500m hoogte).
Die atletiekbaan met hotels is het C.A.R., een topsportcentrum waar veel internationale wielerploegen op hoogtestage gaan. Dit voorjaar zat bv. Team Jumbo Visma daar met de volledige tourploeg. Ook LTD was er regelmatig te vinden.
Ook de laatste meters ben ik toch maar geklommen op mijn wielerschoenen maar dat valt wel tegen.
Het is alleen uitkijken voor alle gecamoufleerde testauto's die langs razen (tot 2500m hoogte).
Die atletiekbaan met hotels is het C.A.R., een topsportcentrum waar veel internationale wielerploegen op hoogtestage gaan. Dit voorjaar zat bv. Team Jumbo Visma daar met de volledige tourploeg. Ook LTD was er regelmatig te vinden.
Op mijn best in de bergen...... bergaf dan wel
MERIDA RIDE 400
MERIDA RIDE 400
Is inderdaad een mooie klim, heb em zelf in het verleden op de MTB gedaan (Cannondale Super-V met disc brakes en 2.2inch brede Michelin Wildgripper banden). Dat was op het asfalt wel zwaar klote, liep voor geen meter, voor het laatste gravel stuk wel weer fijn. En voor de gravel afdaling richting zee helemaal super, met 50km/u gemiddeld naar beneden over meer dan 40km.
Een gravelbike is dan toch een betere optie (mits je ook weer dezelfde weg terug naar beneden gaat).
Een gravelbike is dan toch een betere optie (mits je ook weer dezelfde weg terug naar beneden gaat).
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Mooi verslag! Deze zomer deze klim gedaan vanuit Guejar Sierra op de racefiets, niet de beste keuze voor de laatste paar km, waar helaas amper valt te fietsen. Laatste stuk is erg lastig lopen op fietsschoenen, maar het is met moeite mogelijk. Blijft een machtige klim.