ik heb me net een mtb aangeschaft (cube ltd race), ik ben een beginneling
en ik zou wel een paar tips kunne gebruike voor het onderhoud er van, ivm de remmen (schijfremmen) hoe ik deze moete reinigen enz, ketting en dergelijke,..?
alvast bedankt
tips voor onderhoud bike ?
remmen: gewoon afspoelen en evt. met afwasmiddel en dreft sopje (naspoelen tuinslang met autowasborstel)
ketting: idem dito (hogedruk kan ook: doe ik nu 4 jaar), inspuiten met ptfe spray: droogt op en pakt minder vuil daarna, betaal ongeveer 5 euro voor 400ml spuitbus
andere draaiende delen eender, kijk of je je fiets droog kunt krijgen alvorens in te vetten (compressor)
als alles schoon is: siliconen spray op het frame en wielen, 10 minuten drogen en hij is weer helemaal pico (is niet echt nodig)
ketting: idem dito (hogedruk kan ook: doe ik nu 4 jaar), inspuiten met ptfe spray: droogt op en pakt minder vuil daarna, betaal ongeveer 5 euro voor 400ml spuitbus
andere draaiende delen eender, kijk of je je fiets droog kunt krijgen alvorens in te vetten (compressor)
als alles schoon is: siliconen spray op het frame en wielen, 10 minuten drogen en hij is weer helemaal pico (is niet echt nodig)
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
- eerst de fiets afspoelen (grove vuil weg)
- Dan de fiets schoonmaken met een doek + sopje (ik gebruk alles reiniger)
- De ketting ontvetten en schoonmaken tot ie blinkt
- De tand wielen schoonmaken
- Alles droogmaken
- Daarna opnieuw invetten en overtollig vet verwijderen.
- Het frame spuit ik in met een wax en poets deze dan uit.
Als je je fiets dan weer pakt glimt ie zoals het hoort
- Dan de fiets schoonmaken met een doek + sopje (ik gebruk alles reiniger)
- De ketting ontvetten en schoonmaken tot ie blinkt
- De tand wielen schoonmaken
- Alles droogmaken
- Daarna opnieuw invetten en overtollig vet verwijderen.
- Het frame spuit ik in met een wax en poets deze dan uit.
Als je je fiets dan weer pakt glimt ie zoals het hoort