Zag dit tabelletje in de catalogus van Conti (blz 24): https://blobs.continental-tires.com/www ... wNTVkODlj~
Is het wat jullie betreft desondanks gewoon veilig om 25mm met 19c te combineren?
Fiets Magazine nr. 5-2025 (incl. de zomer special) is nu verkrijgbaar! Bestel jouw exemplaar zonder verzendkosten in onze shop, voor jezelf of als cadeau voor iemand anders!
Grappig plaatje. Mavic verkoopt bijvoorbeeld de Aksium UST wielsets standaard met 25mm of 28mm, afhankelijk van jouw wensen. Interne breedte: 19joeptimmermans schreef: ↑02 okt 2019 08:08 Volgens de officiële documenten mag een 25mm band niet gecombineerd worden met een 19c velg:
Zag dit tabelletje in de catalogus van Conti (blz 24): https://blobs.continental-tires.com/www ... wNTVkODlj~
Is het wat jullie betreft desondanks gewoon veilig om 25mm met 19c te combineren?
Kun je dat uitleggen ? Ik zou verwachten dat de band breder en dus juist minder hoog uitvalt op een bredere velg. Als het materiaal van de band dezelfde omvang heeft en over een grotere breedte verdeeld wordt komt de band toch juist lager ?Keezx schreef: ↑01 okt 2019 22:13 Ik bouw alles zelf, kan maken hoe en wat ik wil...
Bij Rose had je voorheen simpele wielen met enige keus in velgen, misschien nu nog wel.
Overigens wordt een 25 mm band op een hele brede velg naast breder ook iets hoger met het risico dat je in aanvaring met rem of frame komt.
Beschouw band+velg als cirkel, dit gaat op plm. tot de velg inwendig pakweg 80% van de nominale bandbreedte is.jsparie schreef: ↑02 okt 2019 17:39Kun je dat uitleggen ? Ik zou verwachten dat de band breder en dus juist minder hoog uitvalt op een bredere velg. Als het materiaal van de band dezelfde omvang heeft en over een grotere breedte verdeeld wordt komt de band toch juist lager ?Keezx schreef: ↑01 okt 2019 22:13 Ik bouw alles zelf, kan maken hoe en wat ik wil...
Bij Rose had je voorheen simpele wielen met enige keus in velgen, misschien nu nog wel.
Overigens wordt een 25 mm band op een hele brede velg naast breder ook iets hoger met het risico dat je in aanvaring met rem of frame komt.
Omtrek=phi x diameter. M.a.w. als de omtrek in millimeters met het getal phi toeneemt is de diameter met één millimeter toegenomen.pida_2016 schreef: ↑02 okt 2019 20:21Het lijkt op het eerste zicht misschien logisch dat die band minder hoog zou komen te liggen, maar vergeet niet dat een bredere velg meer ruimte toevoegt aan de totale omtrek, die bestaat uit band + velg. Die toegevoegde ruimte zie je terug in de breedte en de hoogte van de band.
Misschien een leuk idee om dit eens in een formule te zetten.
Orlok schreef: ↑03 okt 2019 10:26![]()
Ok, dat was wellicht niet al te goed geformuleerd.
Wat ik bedoelde: Als je 2 lijnen hebt van exact dezelfde lengte, en je zet ze naast elkaar, dan zal een rechte lijn hoger reiken dan een kromme lijn.
M.a.w. Als de wangen van je band minder opbollen zal je band dus hoger komen te liggen op je velg.
Met pi werken is wat te eenvoudig, we hebben eerder een paraboolvergelijking nodig.