Dezelfde schoenen voor race & atb ?
Ik heb op mijn gravelbike spd, maar voor op de weg zou ik liever spd-sl willen eigenlijk.
Ik kan schoenen (minimaal) op en neer bewegen en naar mijn idee te veel links/rechts draaien.
Vergelijken doe ik met spd-sl blauwe plaatjes.
Kan niet zeggen dat het vermogen kost met trappen, maar ik merk het wel.
Maar omdat ik ook wel eens door het zand/modder ga hou ik het op spd, want spd-sl krijg je dan amper meer ingeklikt met rotzooi aan plaatjes.
En je pedalen slijten dan ook wel erg rap.
Ik kan schoenen (minimaal) op en neer bewegen en naar mijn idee te veel links/rechts draaien.
Vergelijken doe ik met spd-sl blauwe plaatjes.
Kan niet zeggen dat het vermogen kost met trappen, maar ik merk het wel.
Maar omdat ik ook wel eens door het zand/modder ga hou ik het op spd, want spd-sl krijg je dan amper meer ingeklikt met rotzooi aan plaatjes.
En je pedalen slijten dan ook wel erg rap.
-
- Forum-lid
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 02 jan 2014 22:13
Huh verklaar je nader. De stijve carbonzool zorgt voor een veel groter contactoppervlak bij je voeten. Hoe groot of klein het pedaal vervolgens is, boeit dan niet maar ik ben benieuwd naar jouw redenatie.
Dat is puur voor de looks, het feitelijke contact is gelijk aan een regulier SPD pedaal.Flipmoehoe schreef: ↑21 okt 2019 10:31 Heb daarvoor deze pedalen gekocht. https://www.rosebikes.nl/shimano-pd-es6 ... =standaard
Die hebben ook een groter oppervlak en lijken optisch veel op racefiets pedalen.
Overigens snap ik niet zo goed waarom je goed moet kunnen lopen op je schoenen, echt fijn lopen is het nooit, dus voor wandelen niet geschikt. Met hierboven gesteld eens, een paar meter per fietstocht is ook met racepedalen prima te doen (Look bij mij). Oftewel, twee verschillende schoenen en pedalen is misschien wat meer kosten en minder makkelijk lopen, maar voor het fietsen wel zo fijn.
Of andersom, als je alleen in NL op de mountainbike zit kun je ook de racepedalen op de MTB doen... en alleen race schoenen kopen. Heb ik zelf ook ervaring mee en geen nadelen van ondervonden tot ik in Spanje eens "echt" ging mountainbiken op rotsgronden en regelmatig van de fiets moest. Maar dat gebeurt me in NL eigenlijk nooit.
We zeggen allebei hetzelfde!
Ik kom erop vanwege deze redenatie van de topicstarter:
Het verhaal van het bredere contactoppervlak gaat m.i. niet meer op sinds we aan de schoenen met de stevige zolen zijn.SoloSuperia schreef: ↑20 okt 2019 14:58 Mijn schoenen zijn aan vervanging toe en ik wil eigen op de racefiets ook wel naar pedalen met een breder contactvlak toe.
Ik rijd gewoon op m'n gravel bike met spd-sl pedalen, al anderhalf jaar probleemloos. Hoef nooit uit te klikken op een grindpad of bosweg en dus geen last van modder in m'n plaatjes.. dus zie het voordeel van extra pedalen en extra schoenen niet..
Hangt er echt vanaf waar je gaat fietsen met de gravelbike.
Grindpaden en bospaadjes hoef je niet snel uit te klikken/te lopen oid. (en hoef je vaak niet eens speciale gravelbike met brede banden te nemen, je komt met 25mm best ver)
Maar in de duinen kom je bijvoorbeeld nog wel eens mul zand tegen.
Of weiland met modder.
Als je dan afstapt met spd-sl plaatjes succes met inklikken daarna.
Nadat ik paar keer geklooid had met spd-sl schoenen heb ik toch maar spd op de gravelbike gemonteerd.
Grindpaden en bospaadjes hoef je niet snel uit te klikken/te lopen oid. (en hoef je vaak niet eens speciale gravelbike met brede banden te nemen, je komt met 25mm best ver)
Maar in de duinen kom je bijvoorbeeld nog wel eens mul zand tegen.
Of weiland met modder.
Als je dan afstapt met spd-sl plaatjes succes met inklikken daarna.
Nadat ik paar keer geklooid had met spd-sl schoenen heb ik toch maar spd op de gravelbike gemonteerd.
+1 ook mijn ervaring. Eenmaal na een lastige gravelrit direct de spd-SL ingeruild voor spd op de gravelbike.DDX schreef: ↑22 okt 2019 13:47 Hangt er echt vanaf waar je gaat fietsen met de gravelbike.
Grindpaden en bospaadjes hoef je niet snel uit te klikken/te lopen oid. (en hoef je vaak niet eens speciale gravelbike met brede banden te nemen, je komt met 25mm best ver)
Maar in de duinen kom je bijvoorbeeld nog wel eens mul zand tegen.
Of weiland met modder.
Als je dan afstapt met spd-sl plaatjes succes met inklikken daarna.
Nadat ik paar keer geklooid had met spd-sl schoenen heb ik toch maar spd op de gravelbike gemonteerd.
Ik heb een tijdje met SPD-SL op de mountainbike gereden omdat ik nogal prijzige schoenen (±300eu geloof ik, veel geld voor schoenen vind ik) had die ik gewoon op al mn fietsen wilde gebruiken. Ging prima tot je tijdens een ritje 1x een voetje aan de grond moest zetten in modder oid. Geen heel groot succes.
Tijdje beide systemen naast elkaar gebruikt, tot de dure schoenen me niet meer lekker zaten.
Toen de relatief goedkope Shimano XC5 aangeschaft. MTB zool maar voor mij gestroomlijnd genoeg om ze ook lekker op de weg te gebruiken (echte MTb schoenen vind ik vaak geen porum op een wegfiets). Schoenen zitten mij als gegoten en ook met goedkope zool geen centje pijn op lange afstanden. Dit jaar een rit van 480 km gereden en een hoop pijntjes maar niet aan de voeten. Dus voor mij perfect.
Die XC5 zijn niet geschikt om de vierdaagse mee te lopen natuurlijk, maar tijdens pitstops loop ik er toch een stuk lekkerder op dat op een gladde carbonzool met zo'n grote plaat eronder. Daarbij denk ik vooral aan geglazuurde tegeltjes in toiletruimtes haha.
Ik zou zeggen, investeer tijd en geld in het vinden van een schoen die goed past. En dan bij voorkeur investeren in een schoen die je op al je fietsen kan gebruiken!
Tijdje beide systemen naast elkaar gebruikt, tot de dure schoenen me niet meer lekker zaten.
Toen de relatief goedkope Shimano XC5 aangeschaft. MTB zool maar voor mij gestroomlijnd genoeg om ze ook lekker op de weg te gebruiken (echte MTb schoenen vind ik vaak geen porum op een wegfiets). Schoenen zitten mij als gegoten en ook met goedkope zool geen centje pijn op lange afstanden. Dit jaar een rit van 480 km gereden en een hoop pijntjes maar niet aan de voeten. Dus voor mij perfect.
Die XC5 zijn niet geschikt om de vierdaagse mee te lopen natuurlijk, maar tijdens pitstops loop ik er toch een stuk lekkerder op dat op een gladde carbonzool met zo'n grote plaat eronder. Daarbij denk ik vooral aan geglazuurde tegeltjes in toiletruimtes haha.
Ik zou zeggen, investeer tijd en geld in het vinden van een schoen die goed past. En dan bij voorkeur investeren in een schoen die je op al je fietsen kan gebruiken!
-
- Forum-lid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 10 okt 2019 22:32
Fijn om te zien dat er al zoveel reacties zijn, zoveel mensen zoveel wensen blijkt wel weer.
Samenvattend;
of 2 losse "systemen" kopen (1 voor race, 1 voor ATB) = duurder
of bij 1 soort houden, SPD dan waarschijnlijk;
- hetzelfde wat ik al heb
- SPD PD-ES600 of M8120 waar het dan de vraag is of de extra kooi ook contact maakt / mogelijk afhankelijk van schoen?
- of naar ander system (Look/Crankbrothers)
En in het algemeen kan een carbon zool dus wellicht fijner zijn (duurder).
Qua lopen, uiteraard meer gemak, niet om een vierdaagse mee te lopen
Qua intensiteit, vorig jaar April de AGR 240 met de PDM520 pedalen gedaan, wel last van m'n voeten nadien, maar vraag me af of dat anders zou zijn bij andere pedalen..
Ik moet er nog maar eens goed over nadenken...
Samenvattend;
of 2 losse "systemen" kopen (1 voor race, 1 voor ATB) = duurder
of bij 1 soort houden, SPD dan waarschijnlijk;
- hetzelfde wat ik al heb
- SPD PD-ES600 of M8120 waar het dan de vraag is of de extra kooi ook contact maakt / mogelijk afhankelijk van schoen?
- of naar ander system (Look/Crankbrothers)
En in het algemeen kan een carbon zool dus wellicht fijner zijn (duurder).
Qua lopen, uiteraard meer gemak, niet om een vierdaagse mee te lopen

Qua intensiteit, vorig jaar April de AGR 240 met de PDM520 pedalen gedaan, wel last van m'n voeten nadien, maar vraag me af of dat anders zou zijn bij andere pedalen..
Ik moet er nog maar eens goed over nadenken...