Ketting slijt enorm snel
Ik heb in augustus een Sensa Fiori EVO SL XT 2 x 11 speed gekocht en dat liep de eerste weken lekker (voornamelijk asfalt en weinig klimmetjes) maar na 300 km begon de ketting iets te kraken. Na 500 km werd dit echter zo erg dat ik hem eens ging opmeten en hij zat op 0,75. Ik ging er van uit dat er een goedkope op zat en heb een duurdere KMC DLC gekocht die bekend staat om zijn lange levensduur. Echter begon ook deze te kraken na 100 km en na 300 km zit hij ook al op 0,75. Nieuw zat deze onder de 0,5. Normaal gesproken kom ik pas op 0,75 na 2000-3000 km.
Hij kraakt flink en verschuift iets op de cassette en verschuift ook iets op beide voorbladen als er spanning op komt te staan.; Dit is goed te zien als ik hem ophang en met licht ingeknepen achterrem aan de trappers draai.
Het gaat alleen om de grootste 6 kransjes en het gebeurt bij beide voorbladen. Ik sta voor een raadsel, ik heb 6 jaar gefietst zonder problemen op een ouder model Fiori.
Als ik hem na een rit schoonmaak en de ketting insmeer met hetzelfde spul wat ik al jaren gebruik dan is hij muisstil, maar na een paar kilometer komt het gekraak weer terug. Ik heb werkelijk geen idee waar dit vandaan komt, uiteraard de afstelling al goed gecontroleerd en dat is prima, hij schakelt dan ook vlekkeloos. Het klinkt een beetje alsof je met een tripple op het grootste blad rijdt en achter op het grootste cassette-kransje.
Iemand de ultieme tip?
Hij kraakt flink en verschuift iets op de cassette en verschuift ook iets op beide voorbladen als er spanning op komt te staan.; Dit is goed te zien als ik hem ophang en met licht ingeknepen achterrem aan de trappers draai.
Het gaat alleen om de grootste 6 kransjes en het gebeurt bij beide voorbladen. Ik sta voor een raadsel, ik heb 6 jaar gefietst zonder problemen op een ouder model Fiori.
Als ik hem na een rit schoonmaak en de ketting insmeer met hetzelfde spul wat ik al jaren gebruik dan is hij muisstil, maar na een paar kilometer komt het gekraak weer terug. Ik heb werkelijk geen idee waar dit vandaan komt, uiteraard de afstelling al goed gecontroleerd en dat is prima, hij schakelt dan ook vlekkeloos. Het klinkt een beetje alsof je met een tripple op het grootste blad rijdt en achter op het grootste cassette-kransje.
Iemand de ultieme tip?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 30 apr 2014 19:52
Zert mij op het spoor van ofwel de kettinglijn ver naar buiten ofwel een "maandagmorgen"cassette, hoewel ik nog nooit zoiets ervaren heb, is ook moeilijk voor te stellen bij een machine die duizenden kransjes per uur uitspuugt, maar onmogelijk lijkt het me ook niet.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Als jij een 'nieuwe' ketting binnen 300/500km zover weet te slijten/rekken op een 'nieuwe' cassette dat een kettingtooltje op 0,75 erin valt ben je m.i. wel of "berensterk" of heb je de ketting met zand gesmeerd. Een dure hobby met een DLC ketting.Benno Z schreef: ↑28 okt 2019 14:28 Ik heb in augustus een Sensa Fiori EVO SL XT 2 x 11 speed gekocht en dat liep de eerste weken lekker (voornamelijk asfalt en weinig klimmetjes) maar na 300 km begon de ketting iets te kraken. Na 500 km werd dit echter zo erg dat ik hem eens ging opmeten en hij zat op 0,75.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Geen bagger gezien, een klein beetje bij een toertocht maar goed gereinigd en gesmeerd.
Nog geen contact gehad met de fm, ik heb ook geen goede ervaringen met de verkoper dus morgen gaat ie even naar een andere voor controle, hopelijk vinden zij toch iets.
De kettinglijn lijkt mij ook niet okee, maar dat is toch nergens te 'regelen'? Cassette is niet te verplaatsen en het crankstel alleen dmv het verplaatsen van de spacers naar de andere kant, maar dan komt het kleine blad wel heel erg dicht tegen het frame.
Als ik hem voor op het grootste blad zet en achter op het kleinste staat de ketting kaarsrecht en dat lijkt mij niet de bedoeling, dan zou hij voor iets naar binnen moeten staan toch? De ideale lijn lijkt mij op het middelste kransje van de 11 en dan exact tussen de beide voorbladen in, maar dat is dus niet zo.
Een foute cassette lijkt mij ook mogelijk maar hoe zie/check je dat? Alles ziet er normaal uit.
Ja inderdaad, binnen de 300km zit de KMC DLC van ruim € 80,00 al op de 0,75. En nee, niet gesmeerd met zand. Je begrijpt dus dat ik voor een raadsel sta.
Nog geen contact gehad met de fm, ik heb ook geen goede ervaringen met de verkoper dus morgen gaat ie even naar een andere voor controle, hopelijk vinden zij toch iets.
De kettinglijn lijkt mij ook niet okee, maar dat is toch nergens te 'regelen'? Cassette is niet te verplaatsen en het crankstel alleen dmv het verplaatsen van de spacers naar de andere kant, maar dan komt het kleine blad wel heel erg dicht tegen het frame.
Als ik hem voor op het grootste blad zet en achter op het kleinste staat de ketting kaarsrecht en dat lijkt mij niet de bedoeling, dan zou hij voor iets naar binnen moeten staan toch? De ideale lijn lijkt mij op het middelste kransje van de 11 en dan exact tussen de beide voorbladen in, maar dat is dus niet zo.
Een foute cassette lijkt mij ook mogelijk maar hoe zie/check je dat? Alles ziet er normaal uit.
Ja inderdaad, binnen de 300km zit de KMC DLC van ruim € 80,00 al op de 0,75. En nee, niet gesmeerd met zand. Je begrijpt dus dat ik voor een raadsel sta.
en hoe maak je de ketting schoon?
Zoals ik het al zes jaar met veel succes doe: met een doek de ergste 'rommel' er af vegen en vervolgens met een lichte sproeistand afspoelen, zo nu en dan met gebruik van Mucoff (tip!). Vervolgens na het drogen smeer ik hem weer in.
Maar dat is het probleem niet: ik doe het al zes jaar op dezelfde manier maar bij deze fiets is het dus 300 km ipv de 2000 á 3000 km voordat ik op de 0,75 zit.
Maar dat is het probleem niet: ik doe het al zes jaar op dezelfde manier maar bij deze fiets is het dus 300 km ipv de 2000 á 3000 km voordat ik op de 0,75 zit.
Ik ben niet echt een MTB deskundoloog, maar daar lijkt me dan toch het probleem te zitten.....Benno Z schreef: ↑28 okt 2019 19:33
Als ik hem voor op het grootste blad zet en achter op het kleinste staat de ketting kaarsrecht en dat lijkt mij niet de bedoeling, dan zou hij voor iets naar binnen moeten staan toch? De ideale lijn lijkt mij op het middelste kransje van de 11 en dan exact tussen de beide voorbladen in, maar dat is dus niet zo.
.
Ik zou eens kijken naar andere , soortgelijke MTB's hoe de kettinglijn daar zit.
Een scheeflopende ketting slijt sneller dan een rechtlopende, door de steeds wisselende eenzijdige belasting op de draaipunten.
Zelfs bij nul onderhoud zou hij het langer vol moeten houden...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig