Volledig correct dat niemand altijd perfect aandachtig is in de auto/op de fiets, maar hoe minder bronnen van afleiding hoe beter toch?
Voor mezelf heb ik wel gemerkt dat bv. op het scherm in de middenconsole van de auto kijken wel een heel pak meer afleidend is dan bv. naar iets naast de weg kijken. Vandaar ook besloten dat ik bewust eventjes parkeer om bv een nieuw adres in gps in te geven ofzo.
Telefoon op fiets/in auto kan ik eigenlijk weinig over meespreken hoe afleidend dat is, want die zit in mijn rugzak/broekzak. Ik vind wel dat je aan een kruispunt met verkeerslichten kan merken hoe afleidend die telefoon net is... mensen merken soms zelfs niet op dat het licht groen geweest is.
Telefoon op de fiets
Autorijden en fietsen zijn voor een heel groot deel geautomatiseerde handelingen, met onbewust af en toe een blik op de weg gaat het meestal goed.
Gebeurt er iets wat meer aandacht vraagt, dan kan het fout gaan en wegens die kleine kans moeten we niet op schermen gaan kijken en wat dat betreft zijn moderne auto's ook niet zo goed met de diverse infoschermen en -indicaties...
Ik heb een 21 jaar oude auto met de normale snelheid enz. , er is eigenlijk niks extra wat ik moet zien.
Gebeurt er iets wat meer aandacht vraagt, dan kan het fout gaan en wegens die kleine kans moeten we niet op schermen gaan kijken en wat dat betreft zijn moderne auto's ook niet zo goed met de diverse infoschermen en -indicaties...
Ik heb een 21 jaar oude auto met de normale snelheid enz. , er is eigenlijk niks extra wat ik moet zien.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Als je 50km/u rijd, verplaats je je met bijna 14 meter per seconde. Even op je telefoon kijken (ontgrendelen en app openen.. 4 seconden verder) en je hebt 60 meter afgelegd. Best veel
Zelfs meer 30km/u leg je nog ruim 8mtr in 1 seconde af
Zelfs meer 30km/u leg je nog ruim 8mtr in 1 seconde af
-
- Forum-lid
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 09 apr 2016 18:18
Cannondale Badboy SLX
Trek Farley 5
Trek Farley 5
Een rotonde opgereden terwijl ik dacht wel een sms-je te kunnen lezen. Toen stopte de auto voor me voor een fietser die echt wel voorrang had. Blikschade voor bij mij en achter bij de voorligger. Goed verzekerd, maar wel no-claim voor een deel weg. De rekening van de garage voor de verzekeraar bedroeg 4k.
Conclusie: ik heb mijn lesje geleerd.
Conclusie: ik heb mijn lesje geleerd.
zeker, ook indirecgt. Als er gevaar is gaat die reep snel de grond op. psycholigisch gezien denk ik toch dat ik dat niet zo snel zal doen bij m'n gsm.Djemz schreef: ↑26 okt 2019 08:45Op de gsm kijk ik ook wel nooit als ik fiets of in de auto. Vind ik veel te gevaarlijk.LongTallErne schreef: ↑25 okt 2019 20:37 Ik vraag me toch echt af of al die (schijn?)heiligen hier echt constant met hun hoofd bij het verkeer zijn in de auto of op de fiets????
Kan het toch echt niet geloven.
Vooral op de racefiets vind ik met 1 hand rijden ook al gevaarlijk. Ook als ik iets eet wil ik het zo vlug mogelijk op hebben. 1 put of bult in de weg en je ligt de grond in met 1 hand.
Maar je hebt wel een punt dat de zwevende gouden kroontjes hier wel vlot uitgedeeld werden bij de geboorte op dit forum als je verschillende topics bekijkt.
Sowieso ben je al minder wendbaar op een fiets, je hebt een grotere dode hoek dan een auto heeft (want, geen spiegels op de fiets). Laat staan dat je dan nog eens iets extra probeert te doen
Keezx schreef: ↑28 okt 2019 10:23 Autorijden en fietsen zijn voor een heel groot deel geautomatiseerde handelingen, met onbewust af en toe een blik op de weg gaat het meestal goed.
Gebeurt er iets wat meer aandacht vraagt, dan kan het fout gaan en wegens die kleine kans moeten we niet op schermen gaan kijken en wat dat betreft zijn moderne auto's ook niet zo goed met de diverse infoschermen en -indicaties...
Ik heb een 21 jaar oude auto met de normale snelheid enz. , er is eigenlijk niks extra wat ik moet zien.
Mijn 4 jaar oude auto remt voor mij indien hij een noodsituatie opmerkt, en die doet dat nog voor je kan reageren (dus veel sneller dan jezelf). Het heeft me toch al een paar keer gered (P&R waar mensen ineens uit een vak racen zonder te kijken, mag je nog zo traag rijden
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Hahaha, ik heb in 45 jaar nog nooit een noodstop hoeven te maken....Tarkin schreef: ↑06 nov 2019 09:04
Mijn 4 jaar oude auto remt voor mij indien hij een noodsituatie opmerkt, en die doet dat nog voor je kan reageren (dus veel sneller dan jezelf). Het heeft me toch al een paar keer gered (P&R waar mensen ineens uit een vak racen zonder te kijken, mag je nog zo traag rijden)
Afgeleid door een scherm?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik ben nu wel benieuwd geworden naar de draaicirkel van jouw racefiets.Tarkin schreef: ↑06 nov 2019 09:04
Sowieso ben je al minder wendbaar op een fiets, je hebt een grotere dode hoek dan een auto heeft (want, geen spiegels op de fiets). Laat staan dat je dan nog eens iets extra probeert te doen
Mijn 4 jaar oude auto remt voor mij indien hij een noodsituatie opmerkt, en die doet dat nog voor je kan reageren (dus veel sneller dan jezelf). Het heeft me toch al een paar keer gered (P&R waar mensen ineens uit een vak racen zonder te kijken, mag je nog zo traag rijden)
Dode hoek is niet van belang op de fiets want je hoeft nauwelijks van rijbaan te wisselen. Moet het wel dan kun je eenvoudig omkijken.
Ik maak ook regelmatig mee dat er iemand uit een parkeervak schiet maar het heeft bij mij nog nooit tot een ongeluk geleid. Het is er zelfs niet eens bij in de buurt gekomen en mijn auto's hebben alleen abs als veiligheidsfeature. Ik vraag mij of het wel verstandig is om een rijbewijs te hebben als je zo afhankelijk bent van dergelijke systemen.
Campagnolo Ultra Dork
Heeft imho vrij weinig met een draaicirkel te maken. Je kan (in tegenstelling tot in een auto bv) veel lastiger quasi tegelijk zien wat er voor je is en wat er achter je is. Een standaard auto heeft niet voor niets 3 spiegels hangen. En er gebeuren ook genoeg ongelukken doordat iemand belt om voorbij te steken, persoon ervoor wil kijken vanwaar het geluid komt en wijkt automatisch uit. Heeft niets te maken met een draaicirkel.Ernie C. schreef: ↑06 nov 2019 23:55Ik ben nu wel benieuwd geworden naar de draaicirkel van jouw racefiets.Tarkin schreef: ↑06 nov 2019 09:04
Sowieso ben je al minder wendbaar op een fiets, je hebt een grotere dode hoek dan een auto heeft (want, geen spiegels op de fiets). Laat staan dat je dan nog eens iets extra probeert te doen
Mijn 4 jaar oude auto remt voor mij indien hij een noodsituatie opmerkt, en die doet dat nog voor je kan reageren (dus veel sneller dan jezelf). Het heeft me toch al een paar keer gered (P&R waar mensen ineens uit een vak racen zonder te kijken, mag je nog zo traag rijden)
Dode hoek is niet van belang op de fiets want je hoeft nauwelijks van rijbaan te wisselen. Moet het wel dan kun je eenvoudig omkijken.
Ik maak ook regelmatig mee dat er iemand uit een parkeervak schiet maar het heeft bij mij nog nooit tot een ongeluk geleid. Het is er zelfs niet eens bij in de buurt gekomen en mijn auto's hebben alleen abs als veiligheidsfeature. Ik vraag mij of het wel verstandig is om een rijbewijs te hebben als je zo afhankelijk bent van dergelijke systemen.
Ik zeg het er nog boven wat de situatie is. Afgeleid? Nee, smalle parkeerplaats (ook veel foutparkeerders want iedereen wil daar staan) in combinatie met mensen die ineens uit een parkeervak schieten...Keezx schreef: ↑06 nov 2019 09:56Hahaha, ik heb in 45 jaar nog nooit een noodstop hoeven te maken....Tarkin schreef: ↑06 nov 2019 09:04
Mijn 4 jaar oude auto remt voor mij indien hij een noodsituatie opmerkt, en die doet dat nog voor je kan reageren (dus veel sneller dan jezelf). Het heeft me toch al een paar keer gered (P&R waar mensen ineens uit een vak racen zonder te kijken, mag je nog zo traag rijden)
Afgeleid door een scherm?