Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

te kleine racefiets passender maken met stuurpen?

laut
Forum-lid

laut 26 feb 2010 20:39

Ik ben momenteel nog druk aan het sparen voor een nieuwe fiets met goed passend frame...MAAR ik heb nu een fiets die eigenlijk veel te klein is. Fijn toch dat de FM zo 'goed' advies gaf ;). Ben 1.72m en zit op een maatje 47. Nou dacht ik met mijn niet-zoveel-fiets-verstand dat ik een andere stuurpennetje er op kan monteren zodat ik wat meer ruimte heb. Qua zadelhoogte zit het wel goed, alleen mn rug staat niet in de meest comfortabele positie. Hoe veel zin heeft het dat ik een andere stuurpen monteer? Of is dat niet zo'n slim ideetje? Wil me sowieso nog ff helemaal laten opmeten om te kijken welke maten ik nodig heb voor mn nieuwe fietsie, dat zou ik dan wel kunnen gebruiken bij het uitzoeken van een stuurpen. Die hoeft tenslotte niet zoveel te kosten (arme student hé :rolleye: )
:D

sinbad
Forum-lid

sinbad 27 feb 2010 20:23

laut,
Ik denk dat je iets te weinig info doorgeeft wat betreft de maat. Een "47" zegt niet zoveel over de lengte van je bovenbuis (horizontaal gemeten). Met "ahead" stuurpennen kun je varieren van 80 tot 140 mm. Als je even googled op "fietspositie" of "bike position" krijg je veel links naar meet programmas waar je iets wijzer wordt.
Indien je je spaarcentjes wil investeren in een nieuwe fiets laat je je best even opmeten. In veel zaken is dit een gratis service indien er daarna aangekocht wordt.
Bikefitting is b.v.b. een goede uitgangswaarde, en wordt door veel zaken gebruikt in verschillende uitvoeringen. Google en de zoekfunctie op dit forum brengt ook hierin veel duidelijkheid.
succes !

skinny
Forum-lid

skinny 28 feb 2010 17:10

Hoe oud is die fiets? Als de fiets nog niet zo lang geleden is gekocht, dan kun je terug gaan naar de fm en hem duidelijk maken dat hij je verkeerd heeft voorgelicht en dus van de koop af wil. Je bent neem ik aan uitgegaan van een onjuiste voorstelling van zaken en op die grond kan je (mits de verkoper je verkeerd heeft voorgelicht) van de koop af. Nadeel is wel dat de fm waarschijnlijk niet snel mee zal gaan in jouw beroep op vernietiging van de koop en dan mogelijk naar de rechter zal moeten. Beste is met de fm in onderling overleg er uit proberen te komen.

cook
Forum-lid

cook 12 mar 2010 23:23

Skinny heeft het bij het rechte eind.

Rob

marcvmegroot
Forum-lid

marcvmegroot 12 mar 2010 23:34

HMMmmmm
Een 47 is wel erg klein. Ik ben zelf 1.68m en rij op een 52.
Ik ben het met Skinny eens. Even in overleg met je FM

Marc
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

laut
Forum-lid

laut 20 mar 2010 21:03

De fiets is van augustus 2007...dus beetje laat om er nog achteraan te gaan. Heb er ook vrij weinig op kunnen fietsen dankzij blessures. Ben iig niet van plan weer naar die fm te gaan, tenzij hij mij een fikse korting geeft voor het geleden leed ;).
:D

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 03 mei 2010 00:16

het gegoochel met framematen zegt helemaal niets. De klassieke framemaat heeft zijn betekenis allang verloren, maar hele volksstammen zitten er nog mee te rekenen, maar....komen er toch niet uit.
Zoals Sinbad zegt: de essentiele maat is de horizontaal gemeten bovenbuis.
Los van alle gemeet: als je te krap zit, koop een hogere of langere (of beide) stuurpen. Bij BBB modellen vanaf €27. Daarvoor wil je toch geen rugpijn of erger opdoen. Ook tijdelijk niet, of wel dan?

Plaats reactie