9 speed shifter met 10 speed?
Op mijn CX zit momenteel een shimano 9 speed-groep. Nu zijn mijn cassette, ketting en derailleur aan vervanging toe. Ik ben op de hoogte van het feit dat je een 10 speed cassette op een 9 speed kan steken. Maar nu vroeg ik mij af of dat wel loopt met 9 speed shifters? Of moet je die dan ook vervangen voor een 10 speed? En hoe zit dat dan met de kabels?
9 en 10 speed door elkaar gebruiken en proberen te schakelen is onmogelijk.
Een 10 speed shifter is op 10 speed spacers afgesteld en een 9 speed shifter is op 9 speed spacers afgesteld.
Verschil tussen de 2 is precies 0.2mm een 9 speed is 2.6 mm en een 10 speed spacer is 2.4mm
Grtz; mtbfool
Een 10 speed shifter is op 10 speed spacers afgesteld en een 9 speed shifter is op 9 speed spacers afgesteld.
Verschil tussen de 2 is precies 0.2mm een 9 speed is 2.6 mm en een 10 speed spacer is 2.4mm
Grtz; mtbfool
Soffatti schreef:EvdH schreef:
Dat wordt dan bij de 9 speed blijven of de shifters naar 10 speed upgraden...
Dat laatste is duur.
Ik wilde ook bij 9 speed blijven maar helaas 9 speed shifter is kapot gegaan en nu moet ik naar 10speed.
misschien 2e hands??
-
- Forum-lid
Denk nu zelf eens logisch na: je shifter heeft 8 klikjes dus 9 standen. Je cassette heeft 9 kroontjes op een bepaalde afstand van elkaar die perfect overeenkomen met de 9 standen van je shifter. Als je nu ineens 10 kroontjes gaat hebben dan kan dat toch niet werken?
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
richard-w schreef:Soffatti schreef:EvdH schreef:
Dat wordt dan bij de 9 speed blijven of de shifters naar 10 speed upgraden...
Dat laatste is duur.
Ik wilde ook bij 9 speed blijven maar helaas 9 speed shifter is kapot gegaan en nu moet ik naar 10speed.
misschien 2e hands??
Zo goed als onvindbaar. Wel in zeer slechte 2ehands staat. Ben al aan het sparen voor 10speed shifters.:rolleye: