Zoals ik al gezegd had is het altijd wat compromissen. Om te dalen in het hooggebergte leent uw fiets zich uiteraard beter. Maar je hebt daar klimmen van 20% en meer, dan is elke gewonnen gram zalig.53x11 schreef: ↑19 nov 2019 15:10 Heel fraaie plaatjes! Krijg er meteen weer zin in vakantie van! En op een hardtail kun je je ook prima vermaken in het hooggebergte weet ik (Dolomieten, Hautes Provence), maar loop je (ik) wel snel tegen de beperkingen aan. De afdalingen die ik afgelopen zomer in de Pyreneeën heb gemaakt had ik op mijn hardtail niet gedurfd. Tenminste, niet met die snelheid.
(Dat gezegd hebbende: mijn 6-jarige zoontje is die 700 meters ook omlaag gekomen met zijn volledig rigide 24" MTB . Weliswaar over de makkelijkste afdaling, maar toch!)
Mountainbike Show Your Stuff
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40191
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Whaaa.....die fotos doen het goed op een donkere winteravond!!
Ik vind mijn Epic te racy-xc om mee te nemen naar het hooggebergte. Heb het wel gedaan (Embrun), maar heel veel meer dan de gravelpaden en een blauwe route wordt het dan niet.
Combinatie van mijn (on)kunde en minder geschikte fiets.
Maar om ff een TopFuel ofzo te kopen als mooi compromis wordt ook wel een duur grapje.
Ik vind mijn Epic te racy-xc om mee te nemen naar het hooggebergte. Heb het wel gedaan (Embrun), maar heel veel meer dan de gravelpaden en een blauwe route wordt het dan niet.
Combinatie van mijn (on)kunde en minder geschikte fiets.
Maar om ff een TopFuel ofzo te kopen als mooi compromis wordt ook wel een duur grapje.
Less is bore
Zo'n topfuel komt aardig in de buurt van mijn tallboy kwa geometrie zo te zien. Ietsje langere reach en iets steilere zitbuishoek op de trek. Het zal je verbazen hoe goed en dergelijke fiets omhoog komt. Tegen een ultralichte hardtail zul je het op de meeste klimmen wel afleggen, alhoewel ik nog moet zien hoe dat op de meer technische klimmen is.
(persoonlijk zou ik mijn geld niet zo snel uitgeven aan een trek, maar dat is emotioneel, niet rationeel)
Enneh, ik kocht mijn fiets eind vorig jaar als ex demo (met behoud van 1e gebruikers garantie) met meer dan 40% korting. Blijft veel geld, maar zo was het te overzien
(persoonlijk zou ik mijn geld niet zo snel uitgeven aan een trek, maar dat is emotioneel, niet rationeel)
Enneh, ik kocht mijn fiets eind vorig jaar als ex demo (met behoud van 1e gebruikers garantie) met meer dan 40% korting. Blijft veel geld, maar zo was het te overzien
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40191
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Lol, ik zou never nooit een Trek voor op de weg kopen. Zelfde emotionele dingetje
Alleen qua ATB zit ik er toch iets anders in want ze maken gewoon verdomd goede allrounders. Maar er zijn opties genoeg in die xc/trail range.
Het is jammer dat losse onderdelen (m.n. voorvork) zo schunnig onredelijk duur zijn in de atb-wereld. Dus iets leuks zelf opbouwen is weggegooid geld.
Alleen qua ATB zit ik er toch iets anders in want ze maken gewoon verdomd goede allrounders. Maar er zijn opties genoeg in die xc/trail range.
Het is jammer dat losse onderdelen (m.n. voorvork) zo schunnig onredelijk duur zijn in de atb-wereld. Dus iets leuks zelf opbouwen is weggegooid geld.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13780
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat merk ik ook. Ik MTB de laatste jaren minder. Als ik 600 a 700 echte MTB kilomters maak is het veel. Maar je wilt toch net als vroeger topspul.
Dan is het een duur geintje voor de beperkte kilometers.
Daarom heb ik ook weer een XC gekozen. Vele grover ga ik ook niet.
Op vakanties moet ik altijd alleen. Off road vind ik dat een dingetje, als er iets gebeurt.
Ik heb me rond de alp ook vermaakt. Bij le 2 alps zijn mooie trails. Maar inderdaad wel wat je zegt de gravelpaden en blauwe route verder kom ik niet.
Maar het is ook wel eens lekker om in die buurt in alle rust te rijden op het asphalt is het toch altijd relatief druk. Zeker op de bekende en doorgaande passen.
Dan is het een duur geintje voor de beperkte kilometers.
Daarom heb ik ook weer een XC gekozen. Vele grover ga ik ook niet.
Op vakanties moet ik altijd alleen. Off road vind ik dat een dingetje, als er iets gebeurt.
Ik heb me rond de alp ook vermaakt. Bij le 2 alps zijn mooie trails. Maar inderdaad wel wat je zegt de gravelpaden en blauwe route verder kom ik niet.
Maar het is ook wel eens lekker om in die buurt in alle rust te rijden op het asphalt is het toch altijd relatief druk. Zeker op de bekende en doorgaande passen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40191
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Yep, same here.
En op die gravelwegen kom je op hele mooie plekken. Ik heb hier al eerder de Col du Parpaillon aangehaald.
Volgende zomer zitten we waarschijnlijk 3 weken ten zuiden van Die, tegen de Vercors.
Grote kans dat dan toch de ATB mee gaat ipv racer.
Topspul is nog wel voor relatief nette prijzen te kijken. Canyon Lux CF7 is onverslaanbaar bijvoorbeeld. Alleen de onderdelen los kopen is echt niet te doen.
Less is bore
Ik zie op de voorgaande pagina's wat berichten over het upgraden van de voorvork. Ik heb zelf sinds 2 jaar een 2e hands conway mountainbike, de MLC 729. Hierop zit een ROCKSHOX Recon Silver TK Solo Air voorvork.
Twijfel zelf over upgraden van deze fiets of vervangen van de fiets. De standaard wielen zijn al wel vervangen door tubeless DT swiss XR1501 wielen. Gebruik de fiets met name in Nederland, Veluwe en holterberg. Heeft het nog zin om te kijken naar het vervangen van de voorvork door een beter model?
Twijfel zelf over upgraden van deze fiets of vervangen van de fiets. De standaard wielen zijn al wel vervangen door tubeless DT swiss XR1501 wielen. Gebruik de fiets met name in Nederland, Veluwe en holterberg. Heeft het nog zin om te kijken naar het vervangen van de voorvork door een beter model?
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017
Orbea Terra M31 2019
Trek Domane SL 6 pro 2017
Orbea Terra M31 2019
Ook ik fiets veel alleen. Livetrack geeft me dan toch wel een gerust gevoel. Soms kom je op plekken waar voor je gevoel misschien een paar keer per dag iemand langskomt. Het voordeel van bikeparks is dan weer dat er eigenlijk altijd wel mensen zijn.
De meeste onderdelen zijn bij met name de Duitse webshops nog wel voor redelijke prijzen te krijgen. Met uitzondering van de vorken inderdaad. Een high-end vork kost zo boven de 1000 euro!Topspul is nog wel voor relatief nette prijzen te kijken. Canyon Lux CF7 is onverslaanbaar bijvoorbeeld. Alleen de onderdelen los kopen is echt niet te doen.
Voor minder dan de adviesprijs van het vork+frame heb ik vorig jaar mijn complete fiets gekocht. Bizar eigenlijk.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
@Tinoh, als je al een lucht ondersteunde vork hebt, is ie al niet echt slecht.
Goede wielen heb je al, dus behalve gewicht niet heel veel op vooruit gaan.
Ik weet niet wat voor schakelspul je hebt, maar anders een sram gx 1x12 misschien ?
Ik rijdt zelf vaak en veel in de bergen, maar alleen rijden is niet echt een optie in lastig terrein.
Goede wielen heb je al, dus behalve gewicht niet heel veel op vooruit gaan.
Ik weet niet wat voor schakelspul je hebt, maar anders een sram gx 1x12 misschien ?
Ik rijdt zelf vaak en veel in de bergen, maar alleen rijden is niet echt een optie in lastig terrein.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40191
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Nice!
Less is bore
Fraaie Hightower! Geen dropper? Of lijkt dat maar zo?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?