Maratona 2020
Jawel, zo erg is het niet hoor.
Zelf twee keer de Maratona gereden: 'n keer vanuit het 4e vak, 'n keer vanuit het 3e vak. Zelf niet stilgestaan op de Campolongo, al scheelde het af en toe niet veel. Je zou '(a) sinistra' (= aan de linkerkant) uit je hoofd kunnen leren, dan weten Italianen dat je links wil inhalen. Zelf niet toegepast bij de Maratona, maar wel ont-zet-tend vaak bij Nove Colli. Inclusief een vriendelijk (!) duwtje. Werkte geweldig! Maar ja, dat was op het vlakke.
Je slalomkunsten oefenen helpt ook, maar daar maak je minder vrienden mee misschien.
Vanuit het 4e vak kun je overigens prima <6 uur rijden, hoef je niet keihard voor te gaan stressen tijdens klim 1. En zoals reeds gezegd, de 1e afdaling is vervelender. Gewoon beetje rustig warmdraaien is op zich niet verkeerd. Zodra het wat rustiger wordt, en dat wordt het sowieso, het gas erop.
Je slalomkunsten oefenen helpt ook, maar daar maak je minder vrienden mee misschien.
Vanuit het 4e vak kun je overigens prima <6 uur rijden, hoef je niet keihard voor te gaan stressen tijdens klim 1. En zoals reeds gezegd, de 1e afdaling is vervelender. Gewoon beetje rustig warmdraaien is op zich niet verkeerd. Zodra het wat rustiger wordt, en dat wordt het sowieso, het gas erop.
Maak niet de "denkfout" door te denken dat je een tocht van 138km gaat rijden. Je gaat een tocht rijden met 4.250hoogtemeters. Een toch waarin je zeven serieuze beklimmingen op en af moet met de meest serieuze drie als laatste.Michelheemskerk schreef: ↑18 nov 2019 09:29Maar is wel een goed punt. 138km uitrijden is 1e doel. En binnen 6u moet lukken met huidige conditie.
In totaal levert je dat 4.250hm op. Die 6uur gaat lukken als je in het verleden meerdere malen (4200hm/6u) 700 hoogtemeters per uur hebt geklommen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40121
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Welnee, de DM is 120km en daarna plankgas naar beneden .
Laatste stukje (vervelend) vals plat red je wel.
Marmotte vond ik significant zwaarder!
Laatste stukje (vervelend) vals plat red je wel.
Marmotte vond ik significant zwaarder!
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 16 jan 2019 21:43
Ik heb de Maratona in 2018 en 2019 gereden. Dit jaar doe ik hem eens niet (verandering van spijs, je weet wel). Bij mijn eerste deelname in 2018 stond ik in het laatste vak, en dit is een gigantisch groot vak. Op de eerste klim (Campalongo) was het bij de eerste steilere bocht zelfs voet aan grond stilstaan, en ook de rest van de klim kon ik mijn eigen tempo niet rijden. Op de tweede klim was het nog zeer druk maar kon ik aan pakweg 90% van m'n eigen tempo rijden. Vanaf de 3e klim was alles voldoende uit elkaar geslagen en kon het afzien/genieten volledig beginnen.
Mijn tip is om hierin te berusten, en niet proberen 1000 plekken meer naar voor te staan door anderhalf uur op voorhand aan de start te gaan staan. Of er nu 4000 of 8000 man voor je start, dat maakt geen verschil. Je moet gewoon wachten tot alles wat uit elkaar is gerokken. Dan ben je beter op je gemak door 's ochtends nog een extra of wat langer toiletbezoekje in te plannen De drukte dwingt je als het ware om de eerste klimmen goed te doseren, waardoor je achteraf er alles nog kan uitpersen. En raar maar waar, de beste manier om zoveel mogelijk volk in te halen is... volledig rechts rijden. Dat wordt niet door iedereen geapprecieerd, maar ja, de tragere renners die volledig links rijden worden ook door mij niet geapprecieerd.
Vorig jaar mocht ik dan in blok 2 starten, en ook daar is nog zéér veel volk in aanwezig. Deze keer kon ik buiten het eerste deel Campalongo wel overal mijn eigen tempo rijden. Het verschil in tijd: 5h25 in 2018 en 5h01 in 2019. Elk jaar maak ik wel nog een beetje progressie dus dit verschil zit hem niet enkel in de startvakken. Ik schat dat ik in 2018 een kwartiertje verloren ben door de drukte. Nogmaals, berust je hierin, het hoort er bij, en geniet van een schitterende granfondo.
Zelf ben ik nog niet gestopt bij de bevoorradingen, maar ze zien er zeer efficiënt uit en ik heb er nog nooit massa's volk gezien. Ik denk niet dat je veel tijd verliest door bijvoorbeeld op de 2de passage van de Campalongo daar je bidons bij te vullen.
Mijn tip is om hierin te berusten, en niet proberen 1000 plekken meer naar voor te staan door anderhalf uur op voorhand aan de start te gaan staan. Of er nu 4000 of 8000 man voor je start, dat maakt geen verschil. Je moet gewoon wachten tot alles wat uit elkaar is gerokken. Dan ben je beter op je gemak door 's ochtends nog een extra of wat langer toiletbezoekje in te plannen De drukte dwingt je als het ware om de eerste klimmen goed te doseren, waardoor je achteraf er alles nog kan uitpersen. En raar maar waar, de beste manier om zoveel mogelijk volk in te halen is... volledig rechts rijden. Dat wordt niet door iedereen geapprecieerd, maar ja, de tragere renners die volledig links rijden worden ook door mij niet geapprecieerd.
Vorig jaar mocht ik dan in blok 2 starten, en ook daar is nog zéér veel volk in aanwezig. Deze keer kon ik buiten het eerste deel Campalongo wel overal mijn eigen tempo rijden. Het verschil in tijd: 5h25 in 2018 en 5h01 in 2019. Elk jaar maak ik wel nog een beetje progressie dus dit verschil zit hem niet enkel in de startvakken. Ik schat dat ik in 2018 een kwartiertje verloren ben door de drukte. Nogmaals, berust je hierin, het hoort er bij, en geniet van een schitterende granfondo.
Zelf ben ik nog niet gestopt bij de bevoorradingen, maar ze zien er zeer efficiënt uit en ik heb er nog nooit massa's volk gezien. Ik denk niet dat je veel tijd verliest door bijvoorbeeld op de 2de passage van de Campalongo daar je bidons bij te vullen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25