Het grote schijfremmentopic
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13791
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Je remt ze met woon/werk verkeer of in de vlakke polder gewoon niet warm en schoon nu. Als ze licht vochtig zijn en rustig remt piepen ze altijd.
Al moet ik zeggen dat ik op de MTB mijn hope remmen zelden hoor ook met dit weer op de weg, Shimano is er ook nog eens extreem gevoelig voor.
Al moet ik zeggen dat ik op de MTB mijn hope remmen zelden hoor ook met dit weer op de weg, Shimano is er ook nog eens extreem gevoelig voor.
Als schijfrem-scepticus moet ik eerlijk toegeven dat ik eigenlijk wel happy ben met mijn schijven. Vooral omdat ik er geen omkijken naar heb. Mijn commuter moet door weer- en wind en met kabelremmen (velg of disk) loopt dat minder goed af. Het zijn remmen uit de onderkant van het Shimano segment. Piepen valt reuze mee, maar echt fantastisch remmen ze ook niet (modulatie en remkracht laat te wensen over, maar wat maakt dat uit in de polder). Bijkomend voordeel is dat remblokjes iets van 4 euro per paar kosten.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Dopsleutel!? Steek- of ringsleuteltje 10-13 was het volgens mij.
Misschien dat de boten dan niet sexy waren maar lange slanke roeivrouwen...
Die bestaan niet. Of ze zijn klein en slank, of groot en volslank
Sleuteltje 10 was het denk ik, als ik het me goed kan herinneren...
2x mis:bever schreef: ↑09 dec 2019 19:10Die bestaan niet. Of ze zijn klein en slank, of groot en volslank
Sleuteltje 10 was het denk ik, als ik het me goed kan herinneren...
10-13 zit nog steeds in mijn gereedschapskist. Was destijds ("mijn tijd" is inmiddels 20 jaar terug) handig: 10 voor de bevestiging op de boot (die dopper was voor als je haast had en voor lompe zware ballen die hun kracht niet kenden), 13 voor de topstang.
... En ik word nog elke ochtend wakker naast een lange slanke (ex) roeivrouw
(geen idee wat dit met schijfremmen te maken heeft trouwens )
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
10-13...inderdaad...overigens verbazingwekkend hoeveel spullen vast zit met moertje 10 of 13
En die dopsleutel...met z'n ronde getuite mondje die over 't piemeltje van de slotbout moet om het moertje aan te draaien - - > vandaar de pijpsleutel. Maar wellicht dat die bijnaam wat meer vanuit delft kwam en niet zozeer in gebruik bij de wat beschaafdere Amsterdamse roeierts
En die dopsleutel...met z'n ronde getuite mondje die over 't piemeltje van de slotbout moet om het moertje aan te draaien - - > vandaar de pijpsleutel. Maar wellicht dat die bijnaam wat meer vanuit delft kwam en niet zozeer in gebruik bij de wat beschaafdere Amsterdamse roeierts
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ach ja, die Delftse jongetjes zijn, door gebrek aan vrouwelijk schoon in hun eigen habitat, al snel opgewonden natuurlijk. Da's net zoiets als de grote bocht in de Amstel steevast hoerenbocht noemen (omdat er 100 jaar geleden een sexboerderij in de buitenbocht zat, maar dat weet dan de helft weer niet).
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
53x11 schreef: ↑10 dec 2019 02:14 Ach ja, die Delftse jongetjes zijn, door gebrek aan vrouwelijk schoon in hun eigen habitat, al snel opgewonden natuurlijk. Da's net zoiets als de grote bocht in de Amstel steevast hoerenbocht noemen (omdat er 100 jaar geleden een sexboerderij in de buitenbocht zat, maar dat weet dan de helft weer niet).
De grote bocht voor je stuurtje die m wel fatsoenlijk kan nemen..., de hoerenbocht voor de stuurtjes die m steevast te vroeg insturen en er dus uitwapperen (zeker als de wind meespeelt)
Dat van de sexboerderij was bij mij dan inderdaad niet bekend
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Staat niks over in de eeuwboeken, dus zal wel uit de duim gezogen zijn.
Groote Bocht gaat over goed sturen. Op tijd insturen en dan scherp langs de verkeerde wal.
Lees na:
https://www.parool.nl/ps/op-zoek-naar-d ... ~b2a1cacc/
Groote Bocht gaat over goed sturen. Op tijd insturen en dan scherp langs de verkeerde wal.
Lees na:
https://www.parool.nl/ps/op-zoek-naar-d ... ~b2a1cacc/
Een bijdrage aan de discussie "schijf versus velg": dit jaar heb ik nog racefiets met v-brakes opgebouwd (zwaar achterhaald). Zolang dat nog kan, heb ik geen angst dat ik niet over 20 jaar nog een racefiets met velgremmen kan onderhouden (desnoods met een custom-made frame).
Mijn vraag: ik heb ook een fiets met schijfremmen, een Specialized Diverge. Die fiets heeft een Tiagra-groep op de (mechanische) Tektro Spyre remmen na, Ik was in eerste instantie bezorgd over de kwaliteit van het Tiagra-schakelsysteem. Dat was ongegrond: de nieuwe Tiagra-groep schakelt bijna net zo goed als 105/Ultegra.
Maar de remmen zijn een ramp. Elke 1000km gaat de fiets naar de fietsenmaker omdat alle remkracht verdwenen is. Ik rem de schijven altijd goed in, de fm heeft alles goed schoongemaakt en afgesteld, Het probleem dat ik na verloop van tijd steeds weer heb, is dat ik de remhendel een paar cm kan indrukken voordat de rem überhaupt in beweging komt. Dus zijn die shifters gewoon naar de klote? Ik zie dat de remkabel correct in de shifter ligt. Ik overweeg om de shifters/remmen te upgraden naar een hydraulisch systeem.
Mijn vraag: ik heb ook een fiets met schijfremmen, een Specialized Diverge. Die fiets heeft een Tiagra-groep op de (mechanische) Tektro Spyre remmen na, Ik was in eerste instantie bezorgd over de kwaliteit van het Tiagra-schakelsysteem. Dat was ongegrond: de nieuwe Tiagra-groep schakelt bijna net zo goed als 105/Ultegra.
Maar de remmen zijn een ramp. Elke 1000km gaat de fiets naar de fietsenmaker omdat alle remkracht verdwenen is. Ik rem de schijven altijd goed in, de fm heeft alles goed schoongemaakt en afgesteld, Het probleem dat ik na verloop van tijd steeds weer heb, is dat ik de remhendel een paar cm kan indrukken voordat de rem überhaupt in beweging komt. Dus zijn die shifters gewoon naar de klote? Ik zie dat de remkabel correct in de shifter ligt. Ik overweeg om de shifters/remmen te upgraden naar een hydraulisch systeem.