Welk 'A-merk' levert je een goede gravelfiets met GRX600 tegen 1600€ (Grail AL 7.0)?Eddy Merckx schreef: ↑18 dec 2019 15:40 De Grail AL is gewoon te duur, kan je evengoed bij de andere A-merken terecht.
Canyon
Inderdaad. Het verschil met de aantrekkelijk geprijsde Inflite AL wordt hierdoor kleiner.obbe schreef: ↑18 dec 2019 12:32 Was aan het wachten op de Grail al maar zie dat deze geen mogelijkheid meer heeft voor de bevestiging van een bagagedrager. Dan valt de fiets helaas af. Wilde hem met spatborden en bagagedrager uitrusten voor woon-werk en toeren. Het model 2019 had die mogelijkheid wel. Beetje jammer.
De Inflite mag dan wel een crosser zijn met licht afwijkende geometrie (hoger bracket en korter frame) maar ook perfect inzetbaar voor occasioneel gravelwerk.
De Grail AL is nu meteen ongeschikt gemaakt voor bikepacking (tenzij je frametassen monteert) en woon-werkverkeer. Toch niet zo slim bedacht bij Canyon als je het mij zou vragen.
Afhankelijk of je Scott als een 'A-merk' beschouwt of niet, maar een Scott Speedster Gravel 20 komt voor die prijs met GRX600 (derailleurs zijn zelfs 810).roelw schreef: ↑19 dec 2019 09:51Welk 'A-merk' levert je een goede gravelfiets met GRX600 tegen 1600€ (Grail AL 7.0)?Eddy Merckx schreef: ↑18 dec 2019 15:40 De Grail AL is gewoon te duur, kan je evengoed bij de andere A-merken terecht.
Trek Domane SL5 | Specialized CruX Sport
Mooi dit. Vorig jaar werd de Grail AL in menig review nog geroemd om de goede prijs-kwaliteit verhouding, dit jaar zijn de modellen €100,- duurder geworden en is de fiets ineens 'te duur' en zijn de prijzen 'fors gestegen'.Eddy Merckx schreef: ↑18 dec 2019 15:40 De Grail AL is gewoon te duur, kan je evengoed bij de andere A-merken terecht.
Ter referentie:
* Trek Checkpoint AL4 met Tiagra: €1399,- bij Mantel. De vergelijkbare Grail AL 6 met Tiagra komt voor €1299,-
* Scott Speedster 20 (2020 model, ook bij Mantel) €1699,- , Cannondale Topstone 105 (2020 model), €1799, ( bij 12GoBiking), Cube Nuroad Race FE (met mix GRX 800-600 series, bij Futurum) €1599 --> De vergelijkbare Grail AL 7: €1599
Eens dat de prijs-kwaliteit verhouding van de Grail AL dit jaar minder is geworden, maar te duur is gewoon onzin.
Beschikbaarheid en levertijden van het 2019 Grail AL model waren ronduit bedroevend. Dat het hard gaat bewijst Canyon deze week weer, de meeste modellen zijn alweer pas vanaf februari / maart 2020 leverbaar.
Als je er op tijd bij bent heb je dat probleem echter niet: ik heb mijn Grail AL7 (groen) afgelopen dinsdag om 11.00 's ochtends besteld. Woensdagochtend om 10.13 werd de fiets al bezorgd….
Scott mag dan wel een 'A-merk' zijn (de interpretatie van dat begrip is vaag, vandaar de aanhalingstekens).GreyStar schreef: ↑19 dec 2019 12:52Afhankelijk of je Scott als een 'A-merk' beschouwt of niet, maar een Scott Speedster Gravel 20 komt voor die prijs met GRX600 (derailleurs zijn zelfs 810).roelw schreef: ↑19 dec 2019 09:51Welk 'A-merk' levert je een goede gravelfiets met GRX600 tegen 1600€ (Grail AL 7.0)?Eddy Merckx schreef: ↑18 dec 2019 15:40 De Grail AL is gewoon te duur, kan je evengoed bij de andere A-merken terecht.
De Scott heeft minder goede wielen en zadel (huismerk), is redelijk zwaar, heeft wel mooiere lasnaden,...maar is niet goedkoper dus niet bepaald veel beter of slechter als de Canyon. Kortom ik zie geen argument waarom ik de Scott boven de Canyon zou kiezen en als die argumenten er al zijn (betere derailleur), dan zijn er evenveel tegenargumenten (slechtere wielen).
Laatst gewijzigd door roelw op 19 dec 2019 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
Zitter er geen nokjes op voor dragers? Dat zou jammer zijn voor dit soort avonturenfietsen. Toch een stuk makkelijker dat dan hele bikepackhangdefietsmaarvometnieuwetassen-gebeuren. Ik meen me te herinneren dat op de oude Grail wel nokjes zaten.
Michiel
-
- Forum-lid
Vrijdag retourtje Koblenz gehad, resultaat: Netjes geholpen en zoals verwacht zat ik tussen M en L in. uiteindelijk voelde de L het fijnste voor me.
Baal er wel van dat de schijfrem + ultegra niet in de blauwe kleur er is.
Dus denk dat het de 105 gaat worden in de blauwe kleur.
Baal er wel van dat de schijfrem + ultegra niet in de blauwe kleur er is.
Dus denk dat het de 105 gaat worden in de blauwe kleur.