Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28027
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 dec 2019 08:02

Dat komt onder meer omdat ze de onderdelen vrijwel voor niks krijgen van o.a. Shimano. En part of the deal is dat Shimano eist dat losse frames duur verkocht moeten worden.

Daar kunnen de framebouwers dus niet altijd alles aan doen.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 27 dec 2019 08:45

Eddy Merckx schreef: 26 dec 2019 20:22 Ik begrijp dan weer niet waarom je ooit voor Ultegra zou kiezen. Ofwel ga je voor Di2, wat echt héél fijn werkt, ofwel ga je voor 105.
Mijn gedacht.

Ik heb nu Ultegra enkel en alleen omdat DI2 zo enorm fijn is. Nadeel van DI2 is wel dat je van al je mechanische groepen af wilt (mijn beide fietsen zijn ondertussen DI2, enkel de MTB, waar ik nooit meer mee rij, is nog mechanisch geschakeld)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16482
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 27 dec 2019 10:45

daniel1975 schreef: 27 dec 2019 07:21 ...losse frames opbouwen wordt door vrijwel alle merken ontmoedigd door absurde frameprijzen.
Je koopt dus een complete fiets met het frame dat je wil, gooit er alles af en bouwt deze dan op zoals je zelf wil.
Zo doe ik het nu al enige jaren.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40191
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 dec 2019 11:38

Lcsmet schreef: 27 dec 2019 10:45
daniel1975 schreef: 27 dec 2019 07:21 ...losse frames opbouwen wordt door vrijwel alle merken ontmoedigd door absurde frameprijzen.
Je koopt dus een complete fiets met het frame dat je wil, gooit er alles af en bouwt deze dan op zoals je zelf wil.
Zo doe ik het nu al enige jaren.
Klopt, dat snap ik ook wel.
Maar is natuurlijk een rare situatie.
Less is bore

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40191
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 dec 2019 12:20

Ik snap sowiso momenteel niet veel van het prijsbeleid bij Canyon.
De Ultima SLX 8.0 di2 ultegra in het waanzinnig gave nieuwe blauw kost €4.200. Heel scherp voor een topfiets.
De DA di2 versie kost gewoon even €6.800 :shock:

De Lux SL7 met oa de onvolprezen 34mm Fox vork en full XT kost €3.400 tegen de SL8 met de goedkopere SID 32mm vork en XT-gelijkwaardige SRAM Eagle groep die dan €4.200 moet kosten.

Lijkt wel alsof ze bewust een paar prijspareltjes er tussen zetten.
Less is bore

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3130
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 27 dec 2019 19:21

TL@ schreef: 27 dec 2019 08:45 Ik heb nu Ultegra enkel en alleen omdat DI2 zo enorm fijn is. Nadeel van DI2 is wel dat je van al je mechanische groepen af wilt (mijn beide fietsen zijn ondertussen DI2, enkel de MTB, waar ik nooit meer mee rij, is nog mechanisch geschakeld)
Heb 1 fiets met EPS en 2 mechanisch, het EPS is leuk maar vind mechanisch net zo fijn schakelen. Enigste voordeel van EPS is schakelen voor, zeker als je snel moet reageren of vermoeid bent.

Zou er geen enkele moeite mee hebben om "terug" te gaan naar mechanisch only.
YFood !!!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40191
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 dec 2019 20:26

En het is iets netter qua kabels.
Less is bore

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1245
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 27 dec 2019 20:39

daniel1975 schreef: 27 dec 2019 12:20 Ik snap sowiso momenteel niet veel van het prijsbeleid bij Canyon.
De Ultima SLX 8.0 di2 ultegra in het waanzinnig gave nieuwe blauw kost €4.200. Heel scherp voor een topfiets.
De DA di2 versie kost gewoon even €6.800 :shock:

De Lux SL7 met oa de onvolprezen 34mm Fox vork en full XT kost €3.400 tegen de SL8 met de goedkopere SID 32mm vork en XT-gelijkwaardige SRAM Eagle groep die dan €4.200 moet kosten.

Lijkt wel alsof ze bewust een paar prijspareltjes er tussen zetten.
Dura ace Di2 is wel een pak duurder dan Ultegra en de DT Swiss wielen zijn ook wel wat prijziger dan de Reynolds wielen.
Maar € 2400 extra betalen hiervoor is toch wel heel veel.
Canyon zal redeneren dat wie de toponderdelen van Shimano wil hebben wel niet zal kijken op één euro (of duizend) :oops:

roelw
Forum-lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 30 dec 2019 22:39

Eddy Merckx schreef: 26 dec 2019 20:22 Ik begrijp dan weer niet waarom je ooit voor Ultegra zou kiezen. Ofwel ga je voor Di2, wat echt héél fijn werkt, ofwel ga je voor 105.
Dit is toch onzin.
Ultegra mechanisch schakelt ook zeer goed.
Stel jezelf de vraag hoe vaak je schakelt tijdens een rit, hoe vaak je remt, hoe vaak je stuurt en hoe vaak je wielen draaien, hoe vaak je pedalen draaien,.....
Een goed kader, goede wielen,... dat zijn zaken die een enorm verschil kunnen maken. Schakelen moet goed werken en dat is bij de recente mechanische groepen zeker het geval.
Ik zie voor mezelf nog totaal niet de meerwaarde om enkele 100'den € meer uit te geven om mijn vingers iets minder hard te moeten bewegen tijdens de tientallen keren dat ik schakel tijdens een rit.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 31 dec 2019 06:41

Mee eens!
Een goed afgestelde mechanische groep schakelt niet minder dan een Di2 groep...

brekson
Forum-lid
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 31 dec 2019 09:26

En toch is t geiler :-) ik heb zelfs op mijn pekelfiets di2, en daar gaat de karcher over heen
Klopt dat een mechanische ook goed kan schakelen, maar ik heb een DA di2 gehad die na 20k nog voortreffelijk van kransje wisselde. Dat had ik hiervoor nooit met een mech. zonder van kabels te moeten wisselen of bijstellen
Op mijn zomerfiets sram axs, maar die moet ik elke 1000km laden.
Ook hier di2 dus met voorsprong een topper
Sworks Venge

Pallieter
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 21 mar 2017 22:15

Pallieter 31 dec 2019 09:27

roelw schreef: 30 dec 2019 22:39
Eddy Merckx schreef: 26 dec 2019 20:22 Ik begrijp dan weer niet waarom je ooit voor Ultegra zou kiezen. Ofwel ga je voor Di2, wat echt héél fijn werkt, ofwel ga je voor 105.
Dit is toch onzin.
Ultegra mechanisch schakelt ook zeer goed.
Stel jezelf de vraag hoe vaak je schakelt tijdens een rit, hoe vaak je remt, hoe vaak je stuurt en hoe vaak je wielen draaien, hoe vaak je pedalen draaien,.....
Een goed kader, goede wielen,... dat zijn zaken die een enorm verschil kunnen maken. Schakelen moet goed werken en dat is bij de recente mechanische groepen zeker het geval.
Ik zie voor mezelf nog totaal niet de meerwaarde om enkele 100'den € meer uit te geven om mijn vingers iets minder hard te moeten bewegen tijdens de tientallen keren dat ik schakel tijdens een rit.
Dan ga je toch voor 105? Het verschil tussen 105 en Ultegra lijkt me echt miniem.

Plaats reactie