janvh123 schreef:Een tijdje terug een Garmin Edge 25 gekocht bij Van Bon, nadat ik hem uit de verpakking had gehaald was ik niet tevreden over de mogelijkheden. Ook ontdekte dat het synchroniseren niet werkte, dus ik wilde hem graag terug sturen.
Via telefonisch contact kreeg ik te horen dat ik hem niet terug kon sturen omdat ik hem al in gebruik had genomen en dat ze een hele kleine marge op dit soort producten hebben, dus dat dat alleen maar geld zou kosten voor hen. Ik kon hem wel voor garantie opsturen i.v.m. het synchroniseren.
Via de mail heb ik Van Bon er op had gewezen dat ik 14 dagen retourrecht heb en dat de marge die zij op dit product hebben niet mijn probleem is. Verder aangegeven dat ze de garantie van het synchroniseren maar zelf moeten regelen met Garmin.
Gelukkig gingen ze hier toch mee akkoord, en kon ik het product terugsturen.
Al met al dus toch tevreden met het eindresultaat, maar de service verliep wel wat stroef...
Gedeeltelijk sta je in je recht te retourneren en tevens gedeeltelijk ook weer niet.
Geen recht op retourneren heb je in mijn optiek als je zegt dat:
janvh123 schreef:Een tijdje terug een Garmin Edge 25 gekocht bij Van Bon, nadat ik hem uit de verpakking had gehaald was ik niet tevreden over de mogelijkheden.
Dat jij je huiswerk niet hebt gedaan kun je Van Bon niet aanrekenen.
janvh123 schreef: Ook ontdekte dat het synchroniseren niet werkte, dus ik wilde hem graag terug sturen.
Moeilijk om te beoordelen zonder verdere gegevens maar eigenlijk ook geen reden om te retourneren en je geld terugvragen. Een eventuele retour waarbij Van Bon jouw Edge test op het aangegeven probleem en indien ze een probleem vaststellen, omruilen ivm garantie. Het is dan aan Van Bon de defecte Edge met Garmin af te handelen.
Aan de andere kant is Van Bon zelf ook niet echt glashelder:
De
garantievoorwaarden zoals bij Van Bon te vinden:
======================================================================
'Garantie
In het kader van de wet kopen op afstand heeft u na het doen van aankopen bij vanbon-sport het recht op een maximale bedenkperiode van 14 dagen na aflevering van het product, met uitzondering van etenswaren, hierop berust geen bedenkperiode. Binnen deze periode mag een product worden teruggestuurd zonder opgaaf van reden, mits het product en de originele verpakking in 100% nieuwstaat zijn.'
======================================================================
Nieuwstaat is in mijn optiek, niet gemonteerd geweest en/of mee gereden. Van Bon zegt dat product en verpakking in 100% nieuwstaat moeten zijn en niet dat het niet uitpakt had mogen worden. Maar hoe bekijken ze dat?
Mocht het zo zijn dat je de verpakking ook niet had mogen openen dan moet Van Bon daarover hun garantiebepaling erop aanpassen zou ik zeggen of een product (net zoals met een CD/DVD en software kan) verzegelen.
Maar goed. Ik denk dat Van Bon geen zin in touwtrekken had waarbij ze waarschijnlijk ongeacht de uitkomst, een klant zouden verliezen. Kosten/baten afweging.
Nu Van Bon dit imho min of meer onder coulance heeft afgehandeld zou je wel kunnen overwegen dat terug te betalen door in de toekomst andere geplande aankopen bij hun te doen.
Ik zeg coulance hier expliciet aangezien het begrek aan functionaliteit jou schuld is en het synchronisatie probleem te discussie staat.
De balans slaat dus in mijn optiek door in het voordeel van Van Bon en hadden ze het als garantie af kunnen handelen (geen geld terug dus).