Mechanische schijfremmen zijn dramatisch naar mijn mening/ervaring. Dus ja, upgraden is zinvol.
Het grote schijfremmentopic
Mechanische schijfremmen = poep
Schijfremmen met qr = kak
Beter iets meer investeren en hydro + steekassen nemen, of gewone velgremmen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13778
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik ben ook voor steekassen, maar het slaat werkelijk helemaal nergens op dat qr,s en schijven niet goed zouden zijn.
Ik heb daar rui 10jaar mee gereden op de mtb en op mijn pekel mtb zit het nog steeds, echt geen enkel probleem.
Ik heb daar rui 10jaar mee gereden op de mtb en op mijn pekel mtb zit het nog steeds, echt geen enkel probleem.
Gister gemerkt dat de voorste schijfrem enorm krijste bij remmen.
Bij beter kijken blijkt dat een zuiger niet beweegt maar in de beginpositie blijft staan in de remklauw blijft.
Iemand de gouden tip om deze eruit te krijgen zodat ik hem kan schoonmaken en invetten?
Bij beter kijken blijkt dat een zuiger niet beweegt maar in de beginpositie blijft staan in de remklauw blijft.
Iemand de gouden tip om deze eruit te krijgen zodat ik hem kan schoonmaken en invetten?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Mijn Speci Crux had ook mechanisch/hydraulische schijfremmen en quick release.
Dat remde goed, maar nadat ik het remgedeelte vervangen had voor hydraulische schijfremmen was ik helemaal content.
Ook icm met QR werkte dat erg goed en zelfs het terugsteken van de wielen leverde geen enkel probleem op mbt het evt opnieuw moeten afstellen van de remklauw.
Dat was namelijk niet nodig!
Mijn advies: Zo snel mogelijk vervangen voor een set hydraulische remmen.
Dat remde goed, maar nadat ik het remgedeelte vervangen had voor hydraulische schijfremmen was ik helemaal content.
Ook icm met QR werkte dat erg goed en zelfs het terugsteken van de wielen leverde geen enkel probleem op mbt het evt opnieuw moeten afstellen van de remklauw.
Dat was namelijk niet nodig!
Mijn advies: Zo snel mogelijk vervangen voor een set hydraulische remmen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13778
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik zou de zuiger er niet uithalen.Mitchel schreef: ↑03 jan 2020 09:13 Gister gemerkt dat de voorste schijfrem enorm krijste bij remmen.
Bij beter kijken blijkt dat een zuiger niet beweegt maar in de beginpositie blijft staan in de remklauw blijft.
Iemand de gouden tip om deze eruit te krijgen zodat ik hem kan schoonmaken en invetten?
Wiel eruit, blokken eruit en dan:
Hou de andere zuigers met iets tegen zodat de zuiger die vast zit er iets uitkomt, dan beetje vet op doen, desnoods beetje siliconen op een wattenstaafje spuiten en schoonmaken, dan terugduwen. Dat proces herhalen totdat het weer goed werkt. Dat kan best een keer of 10 zijn.
Bestaan Tiagra hydro shifters?, ik dacht het niet.
Passen 105 shifters op Tiagra derailleurs? Ook niet want Tiagra is 10-speed en 105 11-speed,
Dus je zal de volledige groep moeten upgraden in jouw geval.
Een goedkopere optie kan erin bestaan om hydro remklauwen te gebruiken die mechanisch bediend worden.
Dat werkt niet zo goed als volledig hydraulisch maar beter als volledig mechanisch.
Zoals de Yokozuna Motoko of de TRP HYRD:
Tiagra 4700 is 10 speed en hydraulisch:
https://bike.shimano.com/nl-NL/product/ ... -4700.html
https://bike.shimano.com/nl-NL/product/ ... -4700.html
Thanks, Ben even gaan surfen op het interweb en vond een mooie tutorial van park tool. Zij maken schoon met een katoen touw en alcohol. Daarna ingevet met een drupje remolie. Direct na de eerste keer ging het perfect.wasbeer2006 schreef: ↑03 jan 2020 10:13Ik zou de zuiger er niet uithalen.Mitchel schreef: ↑03 jan 2020 09:13 Gister gemerkt dat de voorste schijfrem enorm krijste bij remmen.
Bij beter kijken blijkt dat een zuiger niet beweegt maar in de beginpositie blijft staan in de remklauw blijft.
Iemand de gouden tip om deze eruit te krijgen zodat ik hem kan schoonmaken en invetten?
Wiel eruit, blokken eruit en dan:
Hou de andere zuigers met iets tegen zodat de zuiger die vast zit er iets uitkomt, dan beetje vet op doen, desnoods beetje siliconen op een wattenstaafje spuiten en schoonmaken, dan terugduwen. Dat proces herhalen totdat het weer goed werkt. Dat kan best een keer of 10 zijn.
Toch die pekeltroep icm vieze wegen...
Om nog even door te gaan over boutjes/schroefjes discussie.
Bij de ultegra klauwen (br-r8020) heb je een schroevendraaider nodig om remblokken te verwisselen.
Is hier ook een variant van die je met inbus kan wisselen ?
Ik zie dat de br-m8020 (shimano xt) met inbus werkt, maar is schroefdraad hievan hetzelfde/kan ik die gebruiken ?
Lijkt op foto redelijk hetzelfde :
https://www.bike-components.de/de/Shima ... 00-p35456/
https://www.bike-components.de/en/Shima ... 05-p46715/
Bij de ultegra klauwen (br-r8020) heb je een schroevendraaider nodig om remblokken te verwisselen.
Is hier ook een variant van die je met inbus kan wisselen ?
Ik zie dat de br-m8020 (shimano xt) met inbus werkt, maar is schroefdraad hievan hetzelfde/kan ik die gebruiken ?
Lijkt op foto redelijk hetzelfde :
https://www.bike-components.de/de/Shima ... 00-p35456/
https://www.bike-components.de/en/Shima ... 05-p46715/
Ja, die shifters bestaan tegenwoordig. Behalve Tiagra, lijkt ook de nieuwe GRX-groepset 10-speed, hydraulisch aan te bieden (zie bv. https://www.rosebikes.nl/shimano-grx-st ... er-2678775). De consensus hierboven lijkt te zijn dat de upgrade de moeite waard (maar niet goedkoop),