Ketting slijt enorm snel
Nou, inmiddels ketting, cassette, body en beide voorbladen vervangen en na zo'n kleine 100km is het "gekraak" alweer terug. Zowel ik als de fietsenmaker begrijpen er totaal niets van. Als ik de ketting heel goed schoonmaak en NIET insmeer dan is het het minst erg, zodra ik ga smeren wordt het erger. Ik smeer al jaren met zeer positief resultaat met Shimano dry lube, en in de winter met Shimano wet lube. Ik heb nu SKS chain your lube geprobeerd maar dat trekt enorm veel vuil aan; de ketting was binnen de kortste tijd zwart en kraakte nog veel erger.
Het gebeurt alleen op de 4-5 grootste kransjes op mijn 2 x 11 speed. Het maakt niet uit of ik voor op het grote of kleine blad rij en het gebeurt ook als ik voor klein en achter groot rij. Ik zal morgen als het licht eens een filmpje posten.
Het gebeurt alleen op de 4-5 grootste kransjes op mijn 2 x 11 speed. Het maakt niet uit of ik voor op het grote of kleine blad rij en het gebeurt ook als ik voor klein en achter groot rij. Ik zal morgen als het licht eens een filmpje posten.
Als ik het weer zo lees blijft er bij mij maar één gedachte over, de fiets spoort niet, het heeft een krom frame waardoor voor en achterwiel niet in één lijn staan met elkaar.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ja daar heb ik ook al aan gedacht maar de fiets en de wielen staan netjes in 1 lijn. Ik vind de kettinglijn wel erg scheef staan maar met een enkel voorblad zal dat nog extremer zijn dus dat kan het theoretisch niet zijn. Daarnaast is dat niet te “stellen”, en het crankstel staat ook netjes in het midden met twee vulringen aan de aandrijfzijde zoals het hoort.
Bij mij slijt de ketting ook een stuk sneller in combinatie met olie. Olie trekt vuil aan waardoor alles gaat schuren en sneller slijt. Vooral als het tussen de schakels komt.
Ik schrok er ook van dat mijn ketting in combinatie met de shimano olie heel snel versleten was. Terwijl ik na elke rit de ketting goed schoonmaak tot dat er geen zand meer op en in zit.
Daarom stap ik ook weer terug over naar wax. Alles gaat veel langer mee heb ik gemerkt.
Bij zerofrictioncycling komt wax ook het beste uit de test.
Dus misschien is die shimano olie niet meer wat het geweest is?
Ik schrok er ook van dat mijn ketting in combinatie met de shimano olie heel snel versleten was. Terwijl ik na elke rit de ketting goed schoonmaak tot dat er geen zand meer op en in zit.
Daarom stap ik ook weer terug over naar wax. Alles gaat veel langer mee heb ik gemerkt.
Bij zerofrictioncycling komt wax ook het beste uit de test.
Dus misschien is die shimano olie niet meer wat het geweest is?
Als de ketting zelf kraakt is die niet genoeg gesmeerd (of gewoon nog vuil van binnen).
Waarom kan het niet je trapaslager zijn?
Zit de body nu wel zonder speling op het wiel?
Kan je een ander wiel testen?
Waarom kan het niet je trapaslager zijn?
Zit de body nu wel zonder speling op het wiel?
Kan je een ander wiel testen?
Body is nieuw, ietsje speling maar dat schijnt zo te horen bij Shimano.
Ketting is prima schoon zoals ik al eerder schreef. Het is ook geen “zandkraak”.
Ik heb geen ander wiel helaas om te testen, maar ik zal eens kijken of ik ergens iets kan lenen, goede tip, bedankt.
Het is niet de trapaslager maar de vijf grote kransjes vd cassette.
Ik zal nog eens een ander sneermiddel testen, maar het bkijft vreemd; dit sneermiddel is al vijf jaar muisstil op mijn oude 3 x 9 fiets, het probleem trad pas op op deze nieuwe 2 x 11 fiets.
Ketting is prima schoon zoals ik al eerder schreef. Het is ook geen “zandkraak”.
Ik heb geen ander wiel helaas om te testen, maar ik zal eens kijken of ik ergens iets kan lenen, goede tip, bedankt.
Het is niet de trapaslager maar de vijf grote kransjes vd cassette.
Ik zal nog eens een ander sneermiddel testen, maar het bkijft vreemd; dit sneermiddel is al vijf jaar muisstil op mijn oude 3 x 9 fiets, het probleem trad pas op op deze nieuwe 2 x 11 fiets.
Kraken kan veel dingen afkomen, steekas/snelspanner te los of een beetje invetten.
Derailleur padje te los.
Het kan wel eens zijn dat op de kleinere versnellingen een ratel achtige kraak onstaat als er wat meer kracht geleverd wordt. Daar is opzich niks raars aan.
Derailleur padje te los.
Het kan wel eens zijn dat op de kleinere versnellingen een ratel achtige kraak onstaat als er wat meer kracht geleverd wordt. Daar is opzich niks raars aan.
Ik heb geen enkele verklaring meer , dus tijd om het geluid maar eens te laten horen....
Misschien dat er dan een lichtje opgaat....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Heb je dit ook rollend en rijdend uitgeprobeerd? Kun je met losse handen rechtuit rijden? Kun je - naast de fiets lopende - de fiets met twee vingers onder het zadel elke kant uitsturen die jij incl rechtuit?
En als je er dan meteen ook een filmpje van maakt kunnen wij er ook naar kijken.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless