Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Giant

rob86
Forum-lid

rob86 26 dec 2019 09:45

beezer schreef: 25 dec 2019 15:57 @Scottydoesntknow Doet niet ter zake wat voor renner ik ben.

Wat wel ter zake doet: het verschil tussen een advanced SL en een PRO.

Zoals eerder door mij geschreven; ik heb een sworks (fact11 carbon) Roubaix gehad en een "gewone" Roubaix (fact10) gehad. En ik voel(de) wel degelijk verschil.

En ik ben nu op zoek naar ervaringsdeskundige om te bepalen of een eventule upgrade van Pro naar SL de moeite waard is. Tot nu toe heeft 1 forumlid zich uitgesproken .......
Wees eens blij met de reacties die je al hebt gehad. Wat verwacht je nu nog eigenlijk? Dat je nog 20 reacties gaat krijgen van mensen die op beiden hebben gereden? Good luck.

Als jij zelf het verschil voelt tussen verschillende carbon versies van de speshi, zal dat niet anders zijn bij een ander merk. Ga dus gewoon voor de SL dan, klaar ermee.

hopjes
Forum-lid

hopjes 26 dec 2019 11:59

beezer schreef: 25 dec 2019 15:57

Tot nu toe heeft 1 forumlid zich uitgesproken .......
Beter lezen, ik heb aangegeven ook op beide gefietst te hebben en daarin geen verschil te hebben gemerkt.
Ps je schrijfstijl komt ook op mij irreterend en belerend over dus ik kan me voorstellen dat mensen niet de moeite nemen om te reageren op je vraag. Succes ermee.

dwangarbeider
Forum-lid

dwangarbeider 26 dec 2019 13:29

Het gaat heus niet zo zijn dat een Pro al zwabberend de bocht om gaat of dat je je achterwiel tegen je vork trekt als je aanzet en dat de SL als vanzelf vooruitschiet.
Verschillen zullen nagenoeg onbestaand zijn.

De TS wil ervaringsdeskundigen horen die zijn voorkeur voor de dure versie rechtvaardigen, want het is altijd zuur om meer geld te betalen voor iets wat eigenlijjk hetzelfde is.

beezer
Forum-lid

Gebruikersavatar beezer 26 dec 2019 18:00

hopjes schreef: 26 dec 2019 11:59
beezer schreef: 25 dec 2019 15:57

Tot nu toe heeft 1 forumlid zich uitgesproken .......
Beter lezen, ik heb aangegeven ook op beide gefietst te hebben en daarin geen verschil te hebben gemerkt.
Ps je schrijfstijl komt ook op mij irreterend en belerend over dus ik kan me voorstellen dat mensen niet de moeite nemen om te reageren op je vraag. Succes ermee.
@ Hopjes 2 reacties dus. Mijn dank. Sorry dat ik je over 't hoofd zag. Misschien komt daar je irritatie vandaan ? Ons forum vraagt (soms) om duidelijke vragen. Op oordelen buiten de vraag om heb ik geen behoefte.

@Lscmet Ja heb ik gedaan (tenminste aan een (Giant dealer). Ik kan/kon niet helemaal inschatten of zijn antwoord voor mij bruikbaar was, vandaar dat ik ook waarde hecht aan (andere) ervaringsdeskundigen

Het is ongeveer zoals @dwangarbeider zegt: "De TS wil ervaringsdeskundigen horen die zijn voorkeur voor de dure versie rechtvaardigen, want het is altijd zuur om meer geld te betalen voor iets wat eigenlijk hetzelfde is".

Tot zover dan maar weer, iedereen nog een fijne voortzetting van de feestdagen!
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 27 dec 2019 12:22

Zoals eerder door mij geschreven; ik heb een sworks (fact11 carbon) Roubaix gehad en een "gewone" Roubaix (fact10) gehad. En ik voel(de) wel degelijk verschil.
Als dit je fietsen waren en je reed er lekker op dan zit je met een TCR sowieso op de verkeerde fiets (qua geometrie).
Defy zou dan je optie moeten zijn en dan is het maar net welke groep je wilt want losse Giant frames zijn een lastig verhaal geworden. Persoonlijk zou ik eens kijken naar een overjarig model wat de fiets wordt er niet minder om en als je daar tot de helft van de nieuw waarde op kunt besparen.....

beezer
Forum-lid

Gebruikersavatar beezer 27 dec 2019 16:48

@sharkman113 Bedankt voor 't advies. :like: Misschien is mijn onderschrift je nog niet opgevallen, maar dat zijn de fietsen die ik nu heb en gebruik. Ik houd van variatie ...... ;)
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 27 dec 2019 19:26

Die was me wel opgevallen echter het grootste gedeelte kan ik niet op fietsen (veel te lange stuurbuis) en een tcr zit me als gegoten, dus die past niet in het rijtje. Ik houdt ook van variatie maar dan wel in frametypen en niet in geometrie want dan ga ik teveel compenseren met onderdelen om toch lekker te kunnen zitten (ik haat het als ik tever rechtop zit terwijl een ander dat juist prettig vindt). Had er zoiets als een Cippolini tussen gestaan dat had ik wel een andere vraag gesteld.

Dennis_tB
Forum-lid

Dennis_tB 04 jan 2020 14:20

Hoewel ik al een tijdje mijn fiets heb ... mag deze natuurlijk ook niet ontbreken in het Giant forum gedeelte van deze website. Ik rijd er al vanaf 2015 op en volgende fietsjaar (2021) wordt deze wellicht vervangen door een fiets met schijfremmen ... maar dit fietsjaar stap ik wederom met veel plezier op mijn Giant TCR Advanced SL ISP van 2011.
Giant TCR.jpg
De fiets is bij CC5311 overgespoten naar de Belkin kleuren van toentertijd. Mooi, met name omdat je deze kleurstelling niet veel tegenkom op de weg (veelal rood of blauw).

quarante
Forum-lid

quarante 10 jan 2020 16:59

Vraag voor de kenners: welke fiets is beter?

Mijn oog valt op twee Giant TCR's in mijn zoektocht naar een nieuwe racefiets:

De 2020 TCR Advanced 1 disc á €2.399

Afbeelding

OF deze:
De 2020 TCR Advanced Pro 3 á €2.799

Afbeelding

De meest in het oog springende verschillen zijn de groep en de wielen.
De Advanced 1 heeft Ultegra, de Pro 3 heeft 105.
De Advanced 1 heeft Giant's PR2 wielen, de Pro 3 de carbon Giant SLR wielen.
Verder is de voorvork van de Pro 3 van Advanced-Grade Composite, full-composite OverDrive 2 steerer, waarbij de Advanced 1 voorvork van gewoon' Advanced-Grade Composite' is.
Voorts zijn de zadelpen, stuur en stuurpen bij de Advanced 1 van Giant's 'Contact'lijn, bij de Pro 3 zijn deze van de 'Contact SL' lijn.

De Advanced 1 weegt 8,5 kg, de Pro 3 weegt 7,9 kg.

De laatste feature is dat de Pro 3 over Ridesense beschikt, dus een ingebouwde wielsnelheidsmeter en cadanssensor. Ik heb al een fietscomputer met deze sensoren dus heeft niet zoveel meerwaarde.

Wat denken jullie?
Is de Pro 3 een betere investering, of (wat ik overweeg) kan ik net zo goed de Advanced 1 kopen en voor het prijsverschil investeren in een beter setje wielen?
Ik ben niet zo kapot van de Giant wielen (eigen ervaring N=1), vooral gezien mijn gewicht (93kg, 1,97m lengte) moet ik sterke duurzame wielen.
Ik wil wel graag Ultegra, als ik dan toch investeer in een nieuwe fiets voor de komende jaren. Daarnaast heeft de kleur blauw meer mijn voorkeur.
Al mag de Pro 3 er ook wezen...
Help mij :)

John13081968
Forum-lid

John13081968 10 jan 2020 17:18

Ik zou de pro 3 nemen het verschil in gewicht en wielen merk je meer als in het verschil schakelen.

Claris_Kees
Forum-lid

Claris_Kees 10 jan 2020 17:23

Leuke vraag. Ik neig zelf ook naar die Pro 3 vanwege de wielen en het gewicht. Het verschil tussen 105 en Ultegra is dan minder merkbaar. Maar als je met een veel warmer gevoel vanbinnen naar die blauwe kijkt is dat denk ik nóg belangrijker. Dan spaar je even door om zelf een wielset te kopen, de eerste €400 heb je alvast bespaard.

Ik heb zelf juist goede ervaringen met Giant wielen.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 10 jan 2020 20:48

De Pro 3 ziet er gelikter uit.
En het verschil in gewicht en werking tussen Ultegra en 105 is verwaarloosbaar.
En als je 105 aan vervanging toe is kan je nog een Ultegra groep (laten) monteren.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie