Ketting slijt enorm snel
Alternatief is een laser erop te zetten, je ziet dan snel of alles in lijn is met elkaar. De manier van Nee-Nee vind ik wel erg goed, ga die ook eens proberen.
Dan moet je wel zeker weten dat...
- je stuurpen exact recht zit
- je stuur in het midden in de stuurpen geklemd zit
- het stuur niet links of rechts net iets minder afgezaagd is
In deze methode zit volgens mij nog wel wat onzekerheid. De zonder handen truc rijden of het lopen met de vinger onder het zadel lijkt mij iets beter.
De fiets is kaarsrecht; met losse handen fietsen is gewoon rechtuit en twee vingers onder het zadel gaat ook perfect.
Vandaag heb ik even een filmpje opgenomen. Ik begin voor op het grote blad en achter op het 3e kransje. Daarna voor op het kleine blad, daar hoor je geen verschil in. Daarna nog op het 2e en 1e kransje gezet. Hier is de link: https://vimeo.com/383790723/a816fb3613
Vandaag heb ik even een filmpje opgenomen. Ik begin voor op het grote blad en achter op het 3e kransje. Daarna voor op het kleine blad, daar hoor je geen verschil in. Daarna nog op het 2e en 1e kransje gezet. Hier is de link: https://vimeo.com/383790723/a816fb3613
Het filmpje laat iig het gekraak van de horen maar geeft natuurlijk geen uitslag hoe het komt dat jouw ketting enorm snel slijt ( 0,75 < 300km). Enfin, neemt m.i. niet weg dat door dat filmpje nu duidelijk te zien is dat de 'aandrijflijn' behoorlijk is vervuild. Oké, het weer zit natuurlijk niet mee maar toch had je m.i. best een filmpje van ong. een minuut kunnen maken met een schone aandrijflijn.
Vwb het gekraak lijkt mij het beste eerst eens bij de FM of van iemand anders een ander achterwiel te monteren om te weten waar het gekraak vandaan komt. Persoonlijk lijkt mij dat het gekraak vanuit de lagers van body of naaf komt, maar kan ook zomaar uit je spaken komen.
Vwb het gekraak lijkt mij het beste eerst eens bij de FM of van iemand anders een ander achterwiel te monteren om te weten waar het gekraak vandaan komt. Persoonlijk lijkt mij dat het gekraak vanuit de lagers van body of naaf komt, maar kan ook zomaar uit je spaken komen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 20 jul 2018 13:44
Weet niet of het probleem inmiddels is opgelost, maar zit de ketting goed gemonteerd? ( de tekst op de ketting moet aan de buitenzijde leesbaar zijn)
...of verkeerd gelust is door je achterderailleur (wie heeft er anno 2020 nou nog een voorderrie op z'n MTB? ). Dit klinkt iig niet als een paar zandkorreltjes, maar als metaal van de ketting dat ergens overheen schraapt (voor- of achterderailleurkooi?)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
@orlok Het is veel meer dan 1 km rijden naar een helling waar ik het gekraak kan laten horen, en dan wordt onderweg alles wel vies natuurlijk. Hij kraakt alleen op de vier grootste kransjes dus op de vlakke weg lukt dit niet, ik heb echt een helling nodig.
Het komt echt van ketting en cassette, niet uit body, lagers of spaken. Maar een ander wiel met een ander merk cassette kan ik eens proberen hoewel deze cassette heel gangbaar is.
@thomas zoals ik al eerder schreef zit er een KMC ketting op, die hebben geen draairichting.
@walter was het maar waar, dan zou ik hier niet al maanden mee bezig zijn....
@53x11 uiteraard is hij ook niet fout gelust door de achterderrailleur.
De oorspronkelijke slijtage was een fout in de ketting, deze zat binnen de 200 km aan de 0,75. Nu is de volledige aandrijflijn vervangen maar hetzelfde krakende geluid is terug gekomen na zo’n 50 km fietsen. Inmiddels heb ik zo’n 230 km gereden en de 0,50 past er nog niet in, dus qua slijtage gaat het nu beter alleen die nare kraak wil niet weg. De oude ketting kraakte altijd, deze alleen na een aantal km fietsen maar het krakende geluid was identiek. Als ik hem goed schoonmaak is hij muisstil. Na een km of 10 komt het gekraak weer terug op de grootste kransjes, onafhankelijk op welk voorblad ik rij. Je zou zeggen zand maar dat is het niet en dat klinkt heel anders. Ik heb diverse smeermiddelen gebruikt maar niets helpt. Als ik een tijdje op asfalt ga rijden dan neemt het gekraak weer af na een tijdje.
Het komt echt van ketting en cassette, niet uit body, lagers of spaken. Maar een ander wiel met een ander merk cassette kan ik eens proberen hoewel deze cassette heel gangbaar is.
@thomas zoals ik al eerder schreef zit er een KMC ketting op, die hebben geen draairichting.
@walter was het maar waar, dan zou ik hier niet al maanden mee bezig zijn....
@53x11 uiteraard is hij ook niet fout gelust door de achterderrailleur.
De oorspronkelijke slijtage was een fout in de ketting, deze zat binnen de 200 km aan de 0,75. Nu is de volledige aandrijflijn vervangen maar hetzelfde krakende geluid is terug gekomen na zo’n 50 km fietsen. Inmiddels heb ik zo’n 230 km gereden en de 0,50 past er nog niet in, dus qua slijtage gaat het nu beter alleen die nare kraak wil niet weg. De oude ketting kraakte altijd, deze alleen na een aantal km fietsen maar het krakende geluid was identiek. Als ik hem goed schoonmaak is hij muisstil. Na een km of 10 komt het gekraak weer terug op de grootste kransjes, onafhankelijk op welk voorblad ik rij. Je zou zeggen zand maar dat is het niet en dat klinkt heel anders. Ik heb diverse smeermiddelen gebruikt maar niets helpt. Als ik een tijdje op asfalt ga rijden dan neemt het gekraak weer af na een tijdje.