Hoi Bas,
Mijn hernia (L5-S1) is nu bijna drie jaar geleden. Ik wil niet te veel uitweiden over mijn queeste (dat heb ik al genoeg gedaan in dit topic), maar ik ben de hele molen ingegaan. Sportarts, neuroloog, orthomanueel arts, 2nd opinion bij een neurochirurg, fysio's, zelfs een spuit in de zenuw gehad.
Gelukkig gaat het nu beter. Vorig jaar heb ik ruim 4000 km gefietst en dat gaat eigenlijk pijnvrij. Helaas is er wel chronische schade aan de zenuw ontstaan waardoor mijn linkerbeen significant minder spierontwikkeling heeft dan mijn rechter. Hardlopen op het niveau wat ik wil zal waarschijnlijk nooit meer gaan. Dit valt niet meer bij te trainen en achteraf had ik eerder aangestuurd op een operatie. Aan de andere kant ben ik zelf ook niet heel zuinig geweest op mijn lichaam door bijvoorbeeld te gaan snowboarden terwijl ik eigenlijk al verging van de pijn.
Wat voor mij wel heeft gewerkt denk is het volgende:
- Trainen, trainen, trainen in de sportschool. Minimaal twee keer per week, veel core stability.
- Ik heb een goede sportfysio die me heeft geholpen met trainingsschema's en oefeningen (McKenzie werkt bijvoorbeeld wel voor mij)
- Een andere fysio (Ze is de vaste fysio van een paar professionele damesteams) heeft me geholpen met de afstelling van mijn fiets. Passen en meten in kleine stapjes.
Over twee weken ga ik de 11-stedentocht fietsen en ik heb inmiddels een mooie nieuwe fiets aangeschaft (waar ik overigens al drie maanden op wacht...). Hard werken en niet te hoge doelen stellen op korte termijn werkt ook denk ik. Ik denk dat ik weer op het niveau van 2016 ben en wil graag nog een keer een leuke Granfondo fietsen. En dat gaat ook wel lukken denk ik
Succes er mee !