Ketting slijt enorm snel
Klinkt inderdaad niet als kettinggedruis (da's ook wel te horen...), maar eerder iets dat aanloopt, dat moet toch te vinden zijn...
Ik zou het ook eerder als geratel omschrijven.....
Ik zou het ook eerder als geratel omschrijven.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik heb nog een keer geluisterd en kan er toch alleen maar geratel van maken....
Iets anders:
Er zit ook nog een laagfrequente variatie in het geluid dat overeenkomt met de enkele of dubbele trapfrequentie waarmee de crankset/kettingblad/voorderailleur toch in beeld komt/blijft.
Iets anders:
Er zit ook nog een laagfrequente variatie in het geluid dat overeenkomt met de enkele of dubbele trapfrequentie waarmee de crankset/kettingblad/voorderailleur toch in beeld komt/blijft.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
dat geluid heb ik ook op mijn mtb op de grootste kransjes. ik hoor het vooral als er wat meer kracht op de pedalen gezet wordt. ik heb het zelfs ook op mijn racefiets (of gehad), ging in de loop van de tijd weer weg. En ik hoor het regelmatig ook bij andere fietsen. ik heb het voordeel dat ik die grootste kransjes bijna nooit gebruik dus er ook geen last van heb.
Misschien dat het komt door een te schuine ketting lijn. of dat de derailleur te dicht of te ver van de cassette staat (b-tension schroef). Ik heb hier nooit aandacht aanbesteed en als normaal bevonden. maar wellicht kan het daar mee te maken hebben.
Misschien dat het komt door een te schuine ketting lijn. of dat de derailleur te dicht of te ver van de cassette staat (b-tension schroef). Ik heb hier nooit aandacht aanbesteed en als normaal bevonden. maar wellicht kan het daar mee te maken hebben.
Te dichtbij zou kunnen , maar alleen bij de 2 grootste kransen, misschien kan de TS nog even tsjekken of de ketting niet gewoon simpelweg te lang is.
Goed punt....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13765
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik heb bij een 2x10 xx setup op altijd iets gekraak op voor groot en achter de drie grootste. Dat is niet zo heel vreemd ik hoor dat bij veel meer MTB,s. De meeste rijden nu 1x dus dan ben je dat kwijt.
Wat ik bij een aantal frames wel ben tegengekomen, maar eigenlijk alleen met sram 2x is dat je de achterpat heel licht naar buiten moet buigen en dan veel minder tot geen geluid hebt.
Dus als je de patrichter heb dan staan die achter horizontaal ongevreer een centimeter naar links en voor dus op de velg. Ik snap dat het misschien niet de bedoeling is maar zo heb ik veel bijgeluiden weten weg te halen.
Wat ook nog kan (ik heb niet alles gelezen) zijn alu derrie wieltje, die maken ook veel sneller lawaai.
Ketting te lang zou ook nog kunnen bij een 2x setup staat de derrie bij groot groot bijna helemaal horizontaal, dat gaat vaak een beetje tegen je gevoel in.
Wat ik bij een aantal frames wel ben tegengekomen, maar eigenlijk alleen met sram 2x is dat je de achterpat heel licht naar buiten moet buigen en dan veel minder tot geen geluid hebt.
Dus als je de patrichter heb dan staan die achter horizontaal ongevreer een centimeter naar links en voor dus op de velg. Ik snap dat het misschien niet de bedoeling is maar zo heb ik veel bijgeluiden weten weg te halen.
Wat ook nog kan (ik heb niet alles gelezen) zijn alu derrie wieltje, die maken ook veel sneller lawaai.
Ketting te lang zou ook nog kunnen bij een 2x setup staat de derrie bij groot groot bijna helemaal horizontaal, dat gaat vaak een beetje tegen je gevoel in.
Probleem opgelost na lang, heel lang zoeken. Het blijkt dat er een verkeerde crank door de fabrikant is gemonteerd: Een boost crank ipv een normale. Hierdoor staan de voorbladen te ver naar rechts wat resulteert in een scheve kettinglijn.
Ik heb meteen een paar fietswinkels gebeld met de vraag welke crank op deze fiets zat gemonteerd; een aantal had ook de verkeerde er op zitten en een aantal had de juiste. Sensa heeft dus blijkbaar een serie foute cranks gemonteerd, en dat is helaas niet het enige wat mis is gegaan aan deze fiets.....
Daarnaast reduceert het juiste smeermiddel het gekraak enorm: Ik smeer m'n andere fiets al jaren met Shimano wet lube en SKS Lube Your Chain, daarmee loopt deze fiets geruisloos. Maar deze laatste zorgt er voor dat de ketting op m'n nieuwe fiets zelfs nog meer kraakt. Van de week heb ik een testje gedaan en ondanks het natte weer gesmeerd met Shimano dry lube. De herrie was daardoor met zeker 80% afgenomen. In combinatie met een nieuwe crank zal hij voortaan geruisloos lopen.
Iedereen hartelijk dank voor het meedenken!
Ik heb meteen een paar fietswinkels gebeld met de vraag welke crank op deze fiets zat gemonteerd; een aantal had ook de verkeerde er op zitten en een aantal had de juiste. Sensa heeft dus blijkbaar een serie foute cranks gemonteerd, en dat is helaas niet het enige wat mis is gegaan aan deze fiets.....
Daarnaast reduceert het juiste smeermiddel het gekraak enorm: Ik smeer m'n andere fiets al jaren met Shimano wet lube en SKS Lube Your Chain, daarmee loopt deze fiets geruisloos. Maar deze laatste zorgt er voor dat de ketting op m'n nieuwe fiets zelfs nog meer kraakt. Van de week heb ik een testje gedaan en ondanks het natte weer gesmeerd met Shimano dry lube. De herrie was daardoor met zeker 80% afgenomen. In combinatie met een nieuwe crank zal hij voortaan geruisloos lopen.
Iedereen hartelijk dank voor het meedenken!
Doet me genoegen dat ik meteen op het goede spoor zat....
Keezx schreef: ↑28 okt 2019 18:49Zert mij op het spoor van ofwel de kettinglijn ver naar buiten ofwel een "maandagmorgen"cassette, hoewel ik nog nooit zoiets ervaren heb, is ook moeilijk voor te stellen bij een machine die duizenden kransjes per uur uitspuugt, maar onmogelijk lijkt het me ook niet.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig